Корабните застрахователи спират да работят с “Турски поток” и “Северен поток 2”

Кораб за свързване на тръби по трасето на "Северен поток 2". [nord-stream.com]

Международна група, обединяваща застрахователите на 90% от корабите по света, настойчиво препоръча на членовете си да не работят с морски съдове, свързани с подводните газопроводи “Турски поток” и “Северен поток 2”. Причината са действащите и задаващи се санкции срещу двата проекта, пише медийният партньор на EURACTIV “Дневник”.

Това усложнява довършването на газопровода в Балтийско море и значително затруднява експлоатационното обслужване на вече положените две тръби на “Турски поток” или негови пристанищни и брегови съоръжения в Черно море, включително приемането на такива кораби в пристанище. Не е ясно и доколко решението застрашава руските газови доставки за България, които от 1 януари 2020 г. бяха преместени от Трансбалканския газопровод от Украйна на южната ни граница с Турция, т.е. изцяло от “Турски поток”.

От компанията Nord Stream 2 (100% собственост на “Газпром”) завиха за руските медии, че им е известно за препоръките от циркуляра на Международната група на клубовете за защита и обезщетение (IG P&I Clubs), но смятат, че правителствата в ЕС и Европейската комисия са тези, които трябва да защитят европейските компании от екстериториални санкции на САЩ.

Германия и страни по “Северен поток 2” доскоро категорично защитаваха проекта като чисто икономически, но след отравянето на Алексей Навални се засилиха критиките срещу канцлера Ангела Меркел как може да прави бизнес със страна, заподозряна за пореден път за употребата на бойно отровно вещество в Европа. Властите в Берлин заговориха, че съдбата на газопровода ще трябва да се реши на европейско ниво. За ревизия на отношението към “Северен поток 2” заговори и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, а и спирането на т.нар. “Балкански поток” в България се появи като вариант за отговор на нападението срещу Навални.

“Напомняме на членовете си, че не бива да застраховат каквито и да е кораби, свързани с дейности, които са незаконни и/или поставят клуба под риск от нарушаване на санкции. Предвид пряката заплаха от санкции срещу застрахователи по законите CAATSA и PEESA клубът няма да застрахова никаква дейност, включваща или свързана със строителството на “Северен поток 2” и “Турски поток”. Поради това силно настояваме всички членове да оценят и намалят рисковете от влизане в договорни отношения по изграждането на “Северен поток 2” и “Турски поток” и да провеждат максимално подробна предварителна ревизия (due diligence), за да избегнат излагането си на санкции или действия по налагането им”, пише в препоръката.

Инспекция на разположението и състоянието на тръба от “Северен поток” през 2012 г. Действията на подобни кораби след препоръката към застрахователите стават изключително трудни за “Северен поток 2”.

CAATSA (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act) и PEESA (Protecting Europe’s Energy Security Act) са закони на САЩ от 2017 г. и 2019 г., с които се ограничава дейността на всеки, помагащ в руски енергийни проекти в Европа, включително собственици на кораби извън САЩ и по принцип компании в корабоплаването, включително застрахователи.

До 15 юли 2020 г. CAATSA изключваше проекти като “Северен поток 2” и “Турски поток”, но на тази дата Държавният департамент обяви, че променя критериите си и двата газопровода вече попадат под действието на този закон.

По влезлия в сила през декември PEESA още няма санкции, поради което разочаровани сенатори и конгресмени от двете големи партии внесоха отделни поправки (те още не са одобрени и не са стигнали до подпис на президента), уточняващи при какви условия трябва да има наказания за компании, работещи по “Северен поток 2”.

Но промяната в CAATSA е достатъчно основание за циркулярното писмо до застрахователите. В чл. 232 на закона ясно се посочва, че може да бъде санкциониран всеки, който продава, отдава на лизинг или предоставя на Руската федерация стоки или услуги (…) които директно и в значителна степен помагат за разширяването, строителството или модернизирането на “Северен поток 2” и “Турски поток”. Прагът, над който може да се активира този закон, е 1 милион долара или натрупана стойност от 5 милиона долара за 12 месеца.

IG P&I Clubs е асоциация на 13-те най-големи клуба за корабно застраховане, включително във Великобритания, САЩ, Япония, скандинавските страни и др.

Като едно от действията на “Газпром” да се защити от санкции заради “Северен поток 2” се възприема прехвърлянето на собствеността на “Академик Черский” – единствения руски кораб, годен за полагане на тръби в открито море с т.нар. динамично базиране. До началото на 2020 г. той бе собственост на ООО “Газпром флот”, а вече принадлежи на АО “Самарский теплоэнергетический имущественный фонд” (СТИФ). В края на март СТИФ, която няма други кораби, смени адреса си от Самара в Санкт Петербург и по данни към 30 юни вече не е в списъка на свързаните с газовия монополист лица. През второто тримесечие са сменени собственикът на този фонд, както и генералният му директор.