Туитър разобличи проправителствените медии в Сърбия

Профилът на проправителствения таблоид Курир е маркиран с надпис "Медия, която сътрудничи с правителството на Сърбия". [Туитър]

Социалната мрежа Туитър започна да маркира профилите на проправителствените медии в Сърбия с надпис „Медии, които сътрудничат с правителството на Сърбия“. Според проучване на вестник „Данас“ надписът се появява в публикации на вестник “Курир”, Телевизия “Първа”, РТС, агенция “Танюг”, “Сръбски телеграф“, вестник “Политика“, Телевизия “Хепи”, телевизия “Пинк”, вестник “Информер“ и радио Б-92.

Туитър обяснява, че използва етикети спрямо медии, организации и личности от редица държави. В това число влизат Китай, Франция, Русия, Обединеното кралство, САЩ, Канада, Германия, Италия, Япония, Куба, Еквадор, Египет, Хондурас, Индонезия, Иран, Саудитска Арабия, Сърбия, Испания, Тайланд, Турция и Обединените арабски емирства.

Предупредителните надписи се поставят на правителствените акаунти, които силно ангажирани в геополитиката и дипломацията, върху профилите на държавните медии и високопоставени журналисти, които имат връзка с държавата. Социалната мрежа съобщава, че етикетът ще се поставя върху акаунти и други държави. Списъкът тепърва ще се разширява.

Решението на Туитър доказва, че проблематичната ситуация по линията власт – медии в Сърбия е достигнала „планетарни размери“, коментира пред “Данас” проф. Раде Веляновски, който преподава политически науки.

Веляновски допълва, че всички, които живеят в Сърбия, “знаем отлично, че властта с удържа с години, използвайки голям брой медии, включително най-големите и най-влиятелните.

“Това не можеше да остане незабелязано и за хората, които не са от Сърбия. Не трябва да бъдем щастливи от това. Добре е, че Туитър е забелязал, че тук нещо не е наред, но не е добре, че това тук придоби такива размери, че дори и Туитър трябва да реагира по някакъв начин”, каза Веляновски.

Директорът на “Нюзмакс Адриа“ Слободан Георгиев заяви, че Туитър вижда това, което сърбите знаят от десет години, а именно, че “това не са медии, а пропаганда“.

“Сега цял свят вижда това, което говорим от десетилетие, а тези медии нека докажат, че не са свързани с правителството на Сърбия”, каза Георгиев по повод решението на Туитър да отбелязва официалните страници на много сръбски медии като свързани с правителството на Сърбия.

В проправителствените издания в Сърбия няма да откриете нищо за масовите протести, пише “Дойче веле” в коментар за протестите срещу управлението на Александър Вучич през 2019 г. Демонстрантите тогава излязоха на улицата, за да протестират и срещу начина, по който животът в страната се отразява от националните медии. Десетки демостранти нахлуха в Радио Телевизия Сърбия.

Верните на правителството булевардни издания писаха за „тълпа, изпълнена с омраза“. Според тях демонстрантите били купени от опозицията, за да подкопават възходящото развитие на страната. Журналистическо разследване на независимия медиен блог показа, че само за една година три вестника – „Информер“, „Сръбски телеграф“ и „Ало“ са публикували на челните си страници 730 лъжи.

В Сърбия булевардните вестници не пишат толкова за шоубизнес или за известни имена, а по-скоро са издания, насаждаши омраза и взели на прицел опозицията, заяви авторката на медиен блог Весна Радоевич.

Вместо масовите медии да бъдат независими и обективни носители на новини, те са могъщи идеологически институции, които действат единствено в интерес на политическите и икономическите елити, които ни мамят и лъжат, отбелязва „Данас“.

Диктаторите, демагозите и пропагандистите винаги са манипулирали обществеността и разпространявали лъжи, особено по време на обществени и военни конфликти, отбелязва вестникът. Всички етнически чистки, кланета и геноцида в Югославия в края на 20 век често се интерпретират като последица от медийна манипулация и военна пропаганда на властта.

Един от начините за контролиране на медиите е поставянето на верни на режима хора начело на водещите медии. През юли тази година за председател на Управителния съвет на Сръбската Радио Телевизия /РТС/ бе назначен продуцентът Бранислав Кланшчек, преди беше неизвестен на широката публика. Агенция Бета отбелязва, че е неясно как Кланшчек е получил поста, но се споменават неговите атаки срещу опозиционния лидер Драган Джилас

Кланшчек не коментира констатацията, че критиката срещу властта не съществува в ефира на РТС. Опозиционни политически организации критикуваха назначаването на Кланшчек, посочвайки, че той е близък до режима и няма да допринесе за по-голяма обективност на телевизията.

Редица опозиционни партии дори писаха до посредниците от Европейския парламент, които трябва да съдействат за междупартийния диалог в страната. В писмото се посочва, че Кланшчек е бил сниман на срещи на Сръбската прогресивна партия. Той атакувал опозицията, а се представял за независим анализатор. Критиките към опозицията, критичните към властта медии и особено към Джилас, са били основна тема в коментарите на Кланшчек през последните няколко месеца, отбелязва белградската агенция Бета.