Унгарският военен министър е заподозрян в конфликт на интереси с руския бизнес

Развитието на унгарската отбранителна индустрия и увеличаването на разходите за отбрана са дългогодишен приоритет на правителството на Виктор Орбан. [Shutterstock/castigatio]

Чешкото и словашкото министерство на отбраната не са впечатлени от предполагаемия конфликт на интереси на новия унгарски министър на отбраната и руските бизнес среди в момент, когато обмислят да правят бизнес с компании, които той притежава.

Междувременно експерти твърдят, че въпреки че този ход е законен, той би представлявал „отдалечаване от истинските ценности“ в замяна на „чист прагматизъм“.

Развитието на унгарската отбранителна индустрия и увеличаването на разходите за отбрана са дългогодишен приоритет на правителството на Виктор Орбан.

Разходите за отбрана се увеличиха с 30% от 2021 до 2022 г., а правителството заяви миналия септември, че тези разходи ще надхвърлят 2,6 милиарда евро за първи път тази година и ще достигнат 2% от БВП, какъвто е ангажиментът към НАТО до 2024 г.

Значението на бизнес нюха за развитието на отбранителния сектор на страната се доказва от избора на новия министър на отбраната Кристоф Салай-Бобровнички, който встъпи в длъжност миналия месец.

Бившият посланик на Унгария в Лондон, който е бизнесмен с активи в хазарта, железопътната и отбранителната индустрия, е съпруг на Александра Сенткирали, която е говорител на правителството.

През 2019 г. Кристоф Салай-Бобровнички, чрез унгарското управление на железопътни инвестиционни активи (Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt.) купи половината от  руско-унгарския консорциум Transmashholding Hungary Kft., който спечели търга за производство и доставка на железопътни вагони на Египет за 1,3 милиарда евро. Руската компания „Трансмаш“ притежава останалите 50% от собствеността.

Сделката беше подкрепена от унгарската и руската Eximbanks. Вагоните ще се сглобяват частично в бившия държавен ремонтен завод MÁV Dunakeszi, който беше продаден от правителството през 2020 г. на унгарската компания Transmashholding Invest.

Салай-Бобровнички стана 80% собственик на чешкия производител на самолети Aero Vodochody през септември 2021 г. с помощта на заем от 133 милиона евро (53 милиарда форинта) от държавната Унгарска банка за развитие.

През април 2022 г. унгарските въоръжени сили обявиха, че купуват дванадесет самолета, произведени от чешката Aero Vodochody,

По време на парламентарното си изслушване на 18 май Салай-Бобровнички отговори на въпроси, свързани с бизнес връзките му, като каза, че вярва, че инвестициите му са от съществено значение за „унгарския национален интерес“.

След съобщения в медиите, че Салай-Бобровнички ще се откаже от бизнеса, който е несъвместим с настоящия му пост, главният говорител на правителството  Гергели Гуляш заяви, че новият министър на отбраната спазва всички закони за конфликт на интереси и е направил всички необходими правни декларации, преди да встъпи в длъжност.

Възможно е да има прехвърляния на компании, които все още не са се появили в публично достъпните съдебни документи на дружеството, добави Гуляш на 26 май.

EURACTIV се свърза с министерството на отбраната за коментари относно подробностите за всяка продажба, но не получи отговори до момента на публикуването на тази статия.

Чешкото министерство на отбраната „не иска да коментира политически промени в други държави“, казаха от министерството на EURACTIV на въпрос за връзките на унгарското министерство на отбраната с Русия.

Междувременно словашкото министерство на отбраната обмисля предложение за закупуване на десет учебни самолета от Aero Vodochody.

Покупката на самолети в момента е в „процес на анализ“, потвърдиха от министерството за EURACTIV. Това означава, че оценява всички оферти. Освен Aero Vodochody, интерес проявяват италианската компания Leonardo и южнокорейската Aerospace Industries.

На въпрос дали министерството има нищо против отношенията на Салай-Бобровнички с Русия, те отговориха, че номинациите за министри са вътрешен въпрос на всяка държава-членка.

„Задачата на министерство на отбраната е да препоръча на правителството най-добрата алтернатива за закупуване на учебни самолети за словашките въоръжени сили. Изборът на подадените оферти се ръководи основно от изискванията на словашките въоръжени сили, качеството на предлаганото оборудване, крайната цена на поръчката и нейното съотношение към изпълнението, както и изискването за значително участие на вътрешната отбрана индустрия“, казаха от министерството.

Въпреки това, добави говорителят, може да се вземат предвид и други фактори.

Павел Мацко, бивш словашки генерал, смята, че произходът на Салай-Бобровнички е „неприятно усложнение“ за министерството, защото компанията Aero Vodochody предлага самолети L-39NG, които според него най-добре биха задоволили сегашните нужди на словашката армия.

„Дългата традиция и географска близост на Aero Vodochody може да са в полза на компанията. Освен това, ако чешките и унгарските военновъздушни сили преминат към един и същи тип, ще има и известно регионално обединение. Това може да доведе до задълбочаване на сътрудничеството в обучението“, каза Мацко пред EURACTIV.

Но според генерала структурата на собствеността на чешкия производител и руските връзки на най-големия му акционер са „тревожни“.

За Мацко това е очевиден конфликт на интереси и сделката с компанията няма да се отрази добре на чуждестранните партньори, включително Словакия.

Въпреки това, докато „от чисто политическа гледна точка“ подобна сделка би била „неприемлива и рискова“, технически и правно, няма „формална причина за изключване на Aero Vodochody от сделката“, тъй като „няма конфликт на интереси в Словакия”, коментира  Мацко.

„Така че предполагам, че в крайна сметка всеки ще си затвори очите и тази информация няма да играе никаква роля при вземането на решения. Факт е обаче, че именно с такива стъпки ние постепенно се отдалечаваме от първоначалните си ценности, както в регионален план, така и в НАТО. Разменяме ги за чист прагматизъм“, добави той.