Черна гора няма нужда от помощта на ЕС за изплащането на дълга към Китай

Изграждане на финансирана от Китай магистрала в Черна гора [Правителство на Черна гора]

Министърът на финансите на Черна гора се опита да смекчи опасенията във връзка с подкрепен от Китай пътен проект на стойност около 1 милиард долара, настоявайки в петък (16 април), че страната може да си позволи да изплати дълга и не се нуждае от помощ от ЕС.

Проектът е част от огромна вълна от китайски инвестиции на Балканите, което предизвика опасения, че правителствата са се превърнали в прекалено зависими на парите на Пекин.

Страната от НАТО, която настоява за членство в ЕС, изтегли заем от 944 милиона долара (788 милиона евро) през 2014 г. Оттогава проектът бе многократно обвързан с обвинения в корупция и съмнения относно неговата жизнеспособност.

Финансовият министър Милойко Спаич, част от правителството, което взе властта миналата година след три десетилетия управление на социалистите, беше масово цитиран тази седмица, че Черна гора иска помощ от ЕС за погасяване или рефинансиране на наследения от него дълг.

Информацията даде основание на блока категорично да отхвърли идеята, но Спаич заяви пред Франс прес, че твърденията се основават на недоразумение.

“Както вече казахме, до Европейската комисия не е изпратено искане за поемане, плащане или съдействие при изплащане на китайския дълг и поради това то не може да бъде отхвърлено”, каза той.

И настоя, че страната е в състояние да обслужва заема с 14-годишен срок за погасяване, което трябва да започне през юли.

“Черна гора разполага със стабилни и устойчиви публични финанси и може редовно да финансира всички свои дългове и задължения към международните си партньори”, увери министърът.

Публичният дълг в Черна гора, държава с 600 000 души на Адриатическото крайбрежие, миналата година възлизаше на 97% от БВП, а пандемията нанесе сериозни щети на туристическата индустрия, основният ѝ източник на доходи.

Дългов капан

Черна гора взе заем от Китай и ангажира китайска компания за изграждането на 165-километровата магистрала, която да свърже адриатическия курортен град Бар със сръбската граница на север като част от опит за стимулиране на икономиката.

Най-сложният 41-километров участък от пътя трябваше да бъде завършен до май 2019 г., но крайният срок беше изместен до ноември тази година.

Сагата подчертава нарастващата роля на Китай в региона, не само с големите си инфраструктурни проекти, но и с доставката на стотици хиляди дози коронавирусни ваксини.

В доклад от февруари мозъчният тръст Европейски съвет за външни отношения (ECFR) определи Черна гора като “христоматиен пример за дипломация за вкарване в дългов капан”- когато една държава натовари друга с неуправляем дълг, за да увеличи влиянието си.

Черна гора е фаворит за членство в ЕС в региона, но експерти предупреждават, че блокът трябва да работи усилено, за да избегне загубата на влияние.

ECFR изтъкна, че Китай е “на път да придобие реален лост за избор на политики и политически нагласи в някои части на Западните Балкани”.