Британската Висша лига и играта на сръбската пропаганда

РАЗГРАНИЧАВАНЕ: All opinions in this column reflect the views of the author(s), not of EURACTIV Media network.

Властите в Сърбия искат да приковат аудиторията в балканската държава пред своите предпочитани телевизионни канали с техните антизападни разкази, които кореспондират с засилващите се връзки на страната с Китай, Русия и Унгария, пише в коментар проф. Марко Милосавлевич.

Проф. Милосавлевич преподава в катедрата по журналистика в Университета в Любляна, Словения и е водещ експерт по политиката по въпросите на медийната политика на Балканите.

През 90-те години югославският президент Слободан Милошевич започна либерализация на сръбския телевизионен пазар, като позволи на няколко частни компании да излъчват. Тези компании обаче трябваше да имат договор с държавната телевизия RTS, което означава, че само тези телевизии, които имат предавания по вкуса на Милошевич, можеха да работят.

Милошевич особено харесваше телевизионни оператори като небезизвестната телевизия Pink, която предлага бляскави забавления с нон-стоп турбо фолк музика на гигантски сцени, изпълнени с огромен брой полуголи певици. Тези програми осигуриха полезно отвличане на вниманието от войната в Хърватия и Босна и Херцеговина. Те помогнаха да се притъпи чувствителността на населението към кървавите обсади на Вуковар, Сребреница и Дубровник.

Тези програми успяваха да държат голяма част от аудиторията на ексклузивна диета от правителствената пропаганда, защото не предлагат място за алтернативни политически възгледи. Почти 30 години по-късно ситуацията в Сърбия остава подобна.

Разликата е, че сега не турбо фолк музиката се използва за отвличане на вниманието на хората от реалността, а спортът. За целта ще се ползва британската Висша лига.

Сърбия смени президента Милошевич с неговия бивш министър на информацията Александър Вучич. Държавният доставчик на кабелни и широколентови услуги Тelekom Srbija пое щафетата от RTS. Тактиката остава същата. През последните 18 месеца Telekom Srbija, чрез дъщерното си дружество Arena Sports, изкупува правата за големите световни спортни турнири. Фокусът е върху бижуто в короната – Висшата лига.

Държавният телеком наскоро представи огромна оферта за придобиване на изключителните права за показване на мачовете от Висшата лига в периода 2022-2028 г. в Сърбия и други шест други страни в региона, включително Босна и Херцеговина, Хърватия и Словения.

Купувайки тези права, намерението на компанията не е просто да се превърне в доминиращият кабелен оператор в Сърбия, а да бъдем основен медиен играч в Балканския регион. Това е част от агресивната стратегия на Вучич да разпространява влиянието на режима си и да популяризира геополитическата програма на Сърбия, използвайки Telekom Srbija като главен инструмент.

За да може тази политиката да сработи, атрактивното телевизионно съдържание е от ключово значение. Точно както медийният магнат Рупърт Мърдок призна през 90-те години, че излъчването на Висшата лига е сигурен начин да станете абонат. Това е особено валидно за лудите по футбола Западни Балкани.

Неслучайно Telekom Srbija получи средства за закупуване на права за Висшата лига и други големи турнири на невъобразимо високи цени. Telekom Serbija вече е платил пет пъти повече, за да покаже италианските, френските и лиги в бивша Югославия, отколкото са платили за същите права в Германия и Австрия. Това несъответствие става още по-очевидно, когато се има предвид, че аудиторията в Западните Балкани е само 20 милиона в сравнение с 90 милиона в Германия и Австрия.

Защо Telekom Srbija, държавна компания в бедна държава, би била готова да плати такава очевидно нерентабилна цена? Как може да осигури възвръщаемост на тази инвестиция с парите на данъкоплатците?

Отговорът е, че целта е политическа.

Властите в Сърбия искат да заключат балканската публика в своите канали с нейните антизападни разкази, кореспондиращи със засилването на връзките на страната с Китай, Русия и Унгария.

В същото време Сърбия иска да унищожи конкуренцията на пазара на телекомуникации и да направи невъзможна дейността на независимите медии, като ги фалира. Това ще попречи на политическата опозиция да има достъп до национално телевизионно отразяване и ще спомогне за допълнително укрепване на властта на управляващата партия.

Продавайки медийни права на Telekom Srbija, Висшата лига рискува да се превърне в съучастник на Вучич в изостряне на демократичните недостатъци на Сърбия и укрепване на неговото все по-авторитарно управление.

Висшата лига несъмнено ще приветства купувач, който иска да плаща с парите на данъкоплатците на пръв поглед неразумна сума за медийни права. В този търговския ръст обаче също има риск. Най-гледаната футболна лига в света може да се превърне в съвременния еквивалент на турбо фолка от времето на режима на Милошевич.

Това е цветно отвличане на вниманието от суровите политически реалности и проблемите с правата на човека. По същия начин гигантските сцени, изпълнени с танцуващи певици в къси поли, помогнаха да се прикрият жестокостите по време на войните в Югославия. Въпросът е, иска ли Висшата лига да участва в тази игра?