Британският бизнес плаща с 10% повече за емисии от конкурентите в ЕС заради Брекзит

„Това е дълготраен проблем за стоманодобивния сектор и нещо, което продължава да пречи на нашата международна конкурентоспособност“, каза Джо Морис от UK Steel, която представлява стоманодобивната индустрия. [Норенко Андрей / Shutterstock]

Отказът на правителството да свърже въглеродния пазар с ЕС доведе до по-високи разходи за британския бизнес, съобщава медийният партньор на EURACTIV, The Guardian.

Британският бизнес плаща значително повече за производството на въглероден диоксид, отколкото конкурентите му в ЕС, поради отказа на правителството да свърже въглеродния пазар на Обединеното кралство с по-големия европейски пазар след Брекзит.

Разликата поставя индустрията на Обединеното кралство в значително по-неблагоприятно конкурентно положение спрямо европейските съперници в момент на покачване на цените на енергията, но не води до допълнителни ползи за околната среда

Компаниите от Обединеното кралство плащат повече от £75 (€90) на тон за въглерода, който отделят, докато подобни индустрии в ЕС плащат до около €85 на тон. Разликата леко се изравнява през последните дни, но достига около 8-9 евро за тон въглерод през последния месец, което се равнява на надбавка от около 10%, плащана от британските компании.

Цената на въглеродните емисии в Обединеното кралство е по-висока, тъй като пазарът на емисии в Обединеното кралство, създаден миналата година с първите търгове за разрешителни, проведени миналия май, е много по-малък и му липсва ликвидността на по-голямата схема на ЕС за търговия с емисии (EU ETS), която работи от 2005 г. и обхваща всички тежки индустрии на ЕС.

По двете схеми бизнесът купуват търгуеми разрешителни, за да покрие въглеродния диоксид, който произвежда, като компаниите, отделящи по-малко емисии могат да продават на останалите. Цената действа като стимул за компаниите да направят дейността си по-чиста и се разглежда като икономически ефективен начин да се помогне да се постигне целта за нетни нулеви емисии.

Министрите имат малко време, през което да намалят цените на въглеродните емисии в Обединеното кралство преди 18 януари, крайният срок за правителството да пусне допълнителни разрешителни за пазара, което може да намали част от ценовия натиск. Експертите обаче казаха, че свързването с пазара на ЕС ще осигури по-добър дългосрочен отговор и ще има икономически и екологичен смисъл.

Том Лорд, ръководител на търговията в Redshaw Advisors, посочи: „Компаниите в Обединеното кралство плащат значително повече, отколкото в ЕС. Големият проблем за пазара във Великобритания е ликвидността и фактът, че е нов.

Лоусън Стийл, ръководител на изследването на въглерода и комуналните услуги в Berenberg bank, каза: „Това е недостатък [за компаниите от Обединеното кралство]. Реалността е, че въглеродният пазар на Обединеното кралство е по-малък от този на ЕС. Като се има предвид, че Обединеното кралство иска да търгува с ЕС, а ЕС иска да търгува с Обединеното кралство, би имало смисъл компаниите да плащат еднакво.

Британските компании вече плащат по-високи цени за енергия от своите колеги в ЕС, възлизащи на около £35 на мегаватчас отгоре, добави Джо Морис от UK Steel, която представлява стоманодобивната индустрия. „Това е стар проблем на стоманодобивния сектор и нещо, което продължава да пречи на нашата международна конкурентоспособност“, каза той.

Ефектът както от по-високите цени на въглерода, така и от по-високите цени на енергетиката в сравнение с ЕС, както и липсата на споразумение след Брекзит със САЩ, които наскоро свалиха митата си върху стоманата в ЕС, е да възпре инвестициите, посочи той. „Това се отразява на конкурентоспособността на стоманодобивните компании, което е свързано с инвестициите в тези компании. Това засяга доверието на нашите членове и не помага на хората, които работят в сектора.“

Стоманодобивните компании твърдо стоят зад стратегията за енергийна неутралност, добави Морис, виждайки тласъка за декарбонизация като предлагащ конкурентно предимство. „Има възможност да бъдем световен лидер в производството на зелена стомана и стомана с нулеви емисии“, каза той.

Политиците, които искаха да премахнат покитиките за нулеви емисии, изкушени от високите цени на енергетиката, сгрешиха, добави Стийл от Berenberg. „Да обвиняваме цената на въглерода за високите цени е глупост. Увеличаването на цените на енергията през последната година е 85% заради цената на газа. Въглеродът не е проблемът“, каза той.

Правителството не обясни защо досега е отхвърлило връзката със системата на ЕС, но мнозина подозират, че това е част от желанието за „твърд“ Брекзит, поддържайки възможно най-малко регулаторни връзки.

Либералдемократите и Зелената партия призоваха правителството да свърже системата за търговия с емисии на Обединеното кралство със системата на ЕС. Ако ЕС се съгласи, свързването вероятно би могло да се постигне сравнително лесно, тъй като системата на Обединеното кралство е моделирана на пазара на ЕС, от който Обединеното кралство беше основна част, както и пое водеща роля в проектирането и актуализирането му.

Лидерът на либералдемократите Ед Дейви коментира: „Обединеното кралство се нуждае от амбициозни политики за климата, но те винаги ще бъдат по-добри, ако работим заедно с международни партньори. Неуспехът на консерваторите да направят това сега удря британския бизнес във възможно най-лошия момент, тъй като енергоемките фирми се борят с високите цени на газа.

Моли Скот Като от Зелената партия посочи: „Очевидно това е ирационално, неефективно и резултат от разрушителната идеология на Брекзит да се опитваме да управляваме независима система за търговия с въглерод в Обединеното кралство с всичките ѝ допълнителни разходи, неизбежни несъответствия и възможности манипулиране на пазара. ”

Години наред, след финансовата криза от 2008 г. въглеродният пазар на ЕС издаде множество разрешителни и беше до голяма степен неефективен, тъй като цената на въглерода се срина. През последните години обаче реформите и подновената необходимост от намаляване на емисиите повишиха цените и сега той работи по предназначение, стимулирайки инвестициите в нисковъглеродни технологии.

Министрите нямат планове да търсят връзка със системата за търговия на емисии на ЕС, но се разбира, че не са изключили възможността напълно. Говорител на департамента за бизнес, енергетика и промишлена стратегия коментира: „Органът за търговия с емисии на Обединеното кралство обмисля дали да предприеме каквито и да било подходящи действия в рамките на механизма за ограничаване на разходите [за издаване на повече разрешения] и ще обяви решението си не по-късно от 18 януари, за да осигурим сигурност на пазара.“