Енергийни гиганти призовават за въглеродни мита върху вноса на водород в ЕС

Логото на френската енергийна компания „Electricite de France SA“ (EDF) на сградата на водноелектрическата централа във Фесенхайм, Франция, 12 юни 2018 г. (преиздадено на 17 февруари 2021 г.) [ EPA-EFE / PATRICK SEEGER ]

Коалиция от европейски енергийни гиганти, включително EDF, Enel, Iberdrola и Ørsted, призовават Европейската комисия да наложи въглеродни мита върху вноса на водород в Европа.

Предложената въглеродна такса ще бъде въведена “с цел да се избегне навлизането на енергия добивана от изкопаеми горива, както и високозамърсяващ внос на водород” на пазара на ЕС, пише коалицията в писмо изпратено до Европейската комисия миналата седмица.

“Подобен внос би създал нелоялна конкуренция за зараждащото се производство на чист водород в ЕС. Това ще попречи на развитието на индустриална верига за стойност на водорода в ЕС”, се посочва в посланието от 29 юни.

За да се избегне това, “подписалите писмото призовават за включване на водородния сектор в механизма за корекция на въглеродните емисии на границите”, се посочва в него.

Писмото е подписано от електроенергийните групи EDF (Франция), EDP (Португалия), Enel (Италия), Iberdrola (Испания), McPhy (Франция) и Ørsted (Дания). Подписали са също ESB Фонд за енергия за поколенията и Европейската асоциация за съхранение на енергия (EASE).

Очаква се Комисията да внесе предложението си за тарифа на въглеродните граници на ЕС следващата сряда (14 юли). То ще бъде част от по-широк пакет от законодателство, което цели намаляване на емисиите на парникови газове в ЕС с поне 55% до 2030 г.

Според изтекъкла чернова на документ, предстоящият механизъм на ЕС за корекция на въглеродните граници (CBAM), първо ще бъде приложен за вносна стомана, желязо, цимент, торове, алуминий и електричество. Схемата ще бъде въведена постепенно от 2023 г. и може да бъде разширена и да обхване и други сектори до пълното прилагане през 2026 г.

Германия е на първо място сред страните в ЕС, които се стремят да внасят водород с цел задоволяване на търсенето на производствените индустрии. На 14 юни Берлин подписа двустранен съюз с Австралия, за да улесни възобновяемата енергийна верига за доставка на водород между двете страни.

Нидерландия, Белгия и Испания също сигнализираха за намерението си да подкрепят вноса на зелен водород от страни с капацитет да го произвеждат в големи количества.

Но не всички страни от ЕС подкрепят това. По време на юнско заседание на Съвета по енергетика на ЕС, министрите на Естония, Франция, Унгария и Полша се обявиха срещу вноса на водород. Те заявиха, че приоритетът трябва да бъде производството на водород в Европа.

Страните срещу вноса са подкрепени от зараждащата се в Европа водородна индустрия.

“Тъй като в момента внасяме нефт, газ и въглища като суровини, защо този модел трябва да продължи с водорода? Е, не става”, каза Люк Граре от френския производител на водород Lhyfe, който ръководи една от индустриалните кръгли маси в Алианса за чист водород на ЕС.

“Декарбонизирането на съществуващото производство на водород и насърчаването на развитието на чист водород са стратегически цели на ЕС”, добавя Йорго Чацимаркакис, генерален секретар на индустриалния орган Hydrogen Europe.

“Ако ЕС реши да приложи чисти водородни квоти за материали и продукти, докато други страни и региони извън ЕС не го правят, няма да има равни условия”, коментира той в имейл до EURACTIV.

“Необходимо е да се приложи механизъм за данъчно коригиране на границата за внос на въглеродни емисии, а може би и премии за корекция на въглеродни граници за износ”, заяви Чацимаркакис. Той добави, че системата трябва да се основава на общоприета система за оценка на съдържанието на въглерод в горивата и газовете.

“Трябва да разработим международна система от гаранции за произход. Нашата се нуждае от реформа и Европа има възможността да бъде водеща в разработването на система, която се основава на 5 принципа: проследимост, работоспособност, прозрачност и надеждност.”

Днес почти всичкият водород се произвежда от изкопаеми горива като природния газ.

“В този контекст съществува риск високите нива на емисии на CO2 да бъдат заложени при вноса на водород, което би било в противоречие със стратегията на ЕС за водород и Зелената сделка”, предупредиха подписалите писмото.

Предложената система ще се основава на система за сертифициране с цел измерване на съдържанието на въглерод в горива, произведени в Европа или внесени на пазара на ЕС.

WindEurope, търговско сдружение, отказа да коментира тарифния план на ЕС за въглеродни емисии докато предложението на Комисията не бъде официално публикувано. SolarPower Europe, друга индустриална асоциация, също отказа коментар, но посочи документ, който представя позицията на компанията относно CBAM. В него се посочва липсата на информация за бъдещите въглеродни такси на ЕС.