ЕС обмисля повече подкрепа за източните държави, за да постигне споразумение за забрана на руския петрол

Унгарския министър-председател Виктор Орбан посреща председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в Будапеща, Унгария, 09 май 2022 г. [EPA-EFE/Vivien Benko Cher / Пресслужба на унгарския премиер]

Европейската комисия обмисля да предложи на източните държави от Европейския съюз, които нямат излаз на море, повече пари за модернизиране на петролната инфраструктура, за да ги убеди да се съгласят с ембаргото върху руския петрол, съобщи източник от ЕС в понеделник (9 май).

Мерките са част от по-широк пакет от нови санкции срещу Русия заради нахлуването ѝ в Украйна, но за приемането на правния текст все още е необходимо споразумение за размера на инвестициите, каза източникът. Той добави, че друг спорен момент е загрижеността на Кипър относно предложената забрана за продажба на недвижими имоти на руснаци.

Преговорите след като Комисията представи първоначалния си документ за санкциите миналата седмица, забавиха одобрението и текстът вече беше преработен веднъж, за да се опита да спечели скептиците.

В новия текст отпада забраната за танкери, превозващи руски петрол

В новата версия, която в момента се изготвя, вероятно ще отпадне забраната за танкерите на ЕС, превозващи руски петрол, след натиск от страна на Гърция, Кипър и Малта, каза източникът, който пожела да остане анонимен поради чувствителността на въпроса.

Въпреки това на дружествата от ЕС ще бъде забранено да предлагат застрахователни и други финансови услуги за превоз на руски нефт по света, добави източникът, като отбеляза, че по този въпрос първоначалното предложение ще остане непроменено.

Докато повечето държави от ЕС ще трябва да приложат изцяло руското петролно ембарго до края на годината, Унгария – най-яростните критици на новия пакет от санкции – вече е получила изключение до края на 2024 г., както и Словакия, а Чехия ще има такова до средата на 2024 г.

Според говорител на Комисията по-късно в понеделник се очакваше председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен да се срещне с министър-председателя на Унгария Виктор Орбан в Будапеща, за да обсъдят въпроси, свързани със сигурността на енергийните доставки в Европа.

Трите държави са единствените източни държави от ЕС, които нямат достъп до море и следователно рискуват по-голямо икономическо въздействие от забраната на руския петрол.

Представители на ЕС твърдят, че опасенията им са основателни, и сега обмислят да изразходват повече средства от първоначално планираните за модернизиране и разширяване на тръбопроводите, по които ще се доставя петрол от други държави от ЕС.

Източникът отказа да коментира размера на инвестицията, но отбеляза, че тя няма да се изчислява в милиарди евро, а по-скоро в много по-малко.

ЕС задържа 7,2 млрд. евро от средствата за възстановяване на Унгария след COVID поради опасения за върховенството на закона, а дипломати заявиха, че Будапеща може би се опитва да обвърже преговорите за петролното ембарго с изплащането на блокираните средства.

Отхвърляйки това, източникът заяви, че ще бъде предоставено допълнително финансиране за инвестиции в тръбопроводи и че все още се обсъжда дали тези средства могат да бъдат използвани и за модернизиране на петролните рафинерии в източноевропейските страни, много от които в момента могат да преработват само руски петрол.

България също заплаши да наложи вето върху петролното ембарго, ако не получи и тя отстъпки, но представители на ЕС заявиха, че страната с излаз на Черно море има по-малко структурни проблеми и рисковете за енергийната ѝ сигурност могат да бъдат преодолени по други начини.

Кипър

Другият открит въпрос засяга Кипър, където много руснаци са инвестирали в недвижими имоти – нещо, което ЕС иска да забрани съгласно новите предложения.

В момента се водят разговори по правни въпроси, които биха позволили компромис по този въпрос, посочи източникът.

Забраната за застрахователни и други финансови услуги за танкери, превозващи руски петрол, се счита за потенциална сериозна пречка пред руския износ на петрол за Китай и други търговски партньори извън ЕС, но не е ясно колко ефективна ще бъде тя.

„Държавите с не толкова строги протоколи за санкции може да са в състояние да внасят руски петрол, използвайки кораби под собствен флаг и собствени национални застрахователни споразумения“, каза Маркъс Бейкър, глобален ръководител на отдела за морски и товарни превози в застрахователния брокер Marsh.