Започва проверка срещу „Лукойл България“ за злоупотреби по сигнал на OMV

Лукойл България [Живко Ангелов, Дневник]

Комисията за защита на конкуренцията е образувала производство срещу руската петролна компания „Лукойл България“ за злоупотреба с монополно или господстващо положение. Проверката е по сигнал на друга компания от бранша – „OMV България“, която е собственост на австрийската петролна компания. Конкретният повод за сигнала не се съобщава.

В коментар на OMV за националното радио се казва, че компанията „подкрепя спазването на законодателството за конкуренцията, което е от съществено значение за здравословната и справедлива бизнес среда“.

„Лукойл България“ на този етап няма да коментират проверката. Двете дружества членуват в Българската петролна и газова асоциация, която няма да коментира „търговския спор между две дружества“.

Преди две години правителството на Бойко Борисов стартира инициатива за създаване на „Държавна петролна компания“, която да се намеси в сектора на горивата и да продава през собствена верига бензиностанции. Идеята така и не бе реализирана, въпреки изсипаните десетки милиони и направените промени в закона.

Основният проблем обаче остава. До 80% от данъчните складове в страната, които служат за внос на горива с отложено плащане на акциз, са собственост на „Лукойл“. Това дава възможност на руската компания да ограничи дейността на алтернативни доставчици, които могат да останат без възможност за складиране на горива в страната.

КЗК е правила множество проверки за нарушения на пазара за горива и картел, но те никога не са достигали до извод, че има някакъв проблем.

Последната мащабна проверка на антимонополната комисия беше през 2019 година. Тя приключи с извод, че като цяло всичко е наред, но имало 30% сив сектор.

От решението на КЗК се разбра, че около 50% от складовите вместимостите за бензин А95Н, над 80% за А98Н и около 40% за дизела се държат от от „Лукойл“.

За подобряване на търговията с горива КЗК тогава предложи да се създаде електронна платформа, която да показва свободните капацитети в данъчните складове и складовете за задължителните запаси от горива. Идеята бе платформата може да се поддържа от Агенция „Митници“, пред която регистрираните складодържатели да предоставят информация преди 30 април на всяка календарна година относно свободните си вместимости.

Отново се лансира идеята за изграждане на държавни данъчни складове, за да се повиши конкурентния натиск на нивото на търговията на едро и на дребно с горива, но това не се случи.