Защо за ЕС може да е трудно да изтласка руския петрол?

Няма гаранция, че ще бъдат отстранени следите от руски въглеводороди, след като влязат в основния център за внос на петрол в ЕС - комплекса Амстердам-Ротърдам-Антверпен (ARA), който се състои от осем пристанища, разположени в две държави, 96 терминала и 6300 резервоара за съхранение, собственост на стотици международни петролни компании. [Tjeerd Kruse / Shutterstock]

Европейският съюз предложи поетапно ембарго върху руския петрол, но това може да се окаже трудно за изпълнение, като се има предвид сложната дистрибуторска мрежа на Европа и предизвикателствата при проследяването на суровия петрол след смесването или рафинирането му.

Ако планът бъде одобрен от държавите-членки, той ще влезе в сила след шест месеца за суровия петрол и след осем месеца за дизеловото гориво и други петролни продукти.

Колко строги ще бъдат евентуалните санкции на ЕС?

Съгласно предложението, на Унгария и Словакия ще бъде предоставен по-дълъг период – до края на 2023 г. – за адаптиране към ембаргото. Това означава, че страните от ЕС все още ще могат да купуват руски петрол чрез Унгария и Словакия, освен ако планът не бъде ратифициран, за да се предотврати възможността двете страни да купуват повече петрол, отколкото им е необходимо.

Може ли руският петрол да попадне в Европа и след забраната?

Европейските държави все още могат да продължат да купуват руски товари от други трети държави, без да знаят произхода им.

Обикновено произходът на петрола може да бъде проследен въз основа на химическия му състав, като например съдържание на сяра и плътност. Въпреки това, според източници от индустрията, някои купувачи в миналото са били измамени чрез фалшиви документи, прикриващи произхода на товари от страни, на които са наложени санкции, включително Иран и Венецуела.

Това става още по-трудно, ако суровият петрол се смесва с други суровини за рафинериите, и почти невъзможно, след като се преработи в стандартни продукти, като бензин, дизел или реактивно гориво.

Кой се опитва да прекрати или спре покупките на руски петрол?

По данни на JP Morgan най-малко 26 големи европейски рафинерии и търговски компании са преустановили покупките на място или възнамеряват постепенно да прекратят вноса на руски петрол на обща стойност 2,1 млн. барела дневно.

Европейските компании, сред които Shell, TotalEnergies, Repsol и BP, вече не купуват никакви рафинирани продукти с руско съдържание. А в договорите на ВР се посочва, че всяка сделка с продавач, който нарушава политиката ѝ, ще бъде невалидна, според търговската информация, подробно описана в търговския прозорец на Platts.

Няколко корабни фирми също така искат гаранции, че товарите нямат руски произход или интерес и не са прехвърлени от кораб, свързан с Русия, според документи, видени от Ройтерс.

Защо е толкова трудно да се проследят товари с руски петрол?

Дори и при наличието на всички тези документи няма гаранция, че ще бъдат премахнати следите от руски въглеводороди, след като те влязат в основния център за внос на петрол в ЕС – комплекса Амстердам-Ротердам-Антверпен (АРА). Той се състои от осем пристанища, разположени в две държави, 96 терминала и 6300 резервоара за съхранение, собственост на стотици международни петролни компании.

„Някои продукти, преработвани в европейските рафинерии, ще продължат да съдържат руски петрол“, казва Shell. „В същото време много продукти като дизеловото гориво обикновено се смесват – което означава, че част от течностите, смесени в тръбите и резервоарите, които захранват цялата индустрия, ще са с руски произход.“

В АРА смесеният руски нефт може да се появи в митническите данни просто като гориво от Нидерландия, казва Кюнейт Казокоглу, ръководител на отдела за анализ на търсенето на нефт във FGE.

„Мисля, че много европейски държави ще посочват внос от „Нидерландия“, за да скрият произхода на руските продукти“, добави Казокоглу.

Къде отива петролът от Амстердам-Ротердам-Антверпен (АРА)?

Горивото може да бъде натоварено на товари и да бъде реекспортирано в други региони и държави. То може да отиде с баржа до други терминали в рамките на същото пристанище или да се насочи по река Рейн към Швейцария, Франция и Германия. Това може да скрие произхода на горивото, твърдят търговците.

От хъба на АРА петролните продукти могат да се разпространяват чрез Централноевропейската тръбопроводна система на НАТО (CEPS), която е свързана с шест морски пристанища и 11 рафинерии на континента, три железопътни и 16 товарни станции и шест международни летища.

„Освен ако не са на  руски собственик, тогава освен сертификата за произход – но дори и той може да бъде променен – за терминала (за съхранение) е трудно да определи произхода на продуктите“, казва Криен ван Беек, брокер в ODIN-RVB Tank Storage Solutions в Ротердам.

Какво правят компаниите, за да изпълнят обещанията си?

Източници от бранша твърдят, че купувачите все по-често изискват от местата за съхранение разбивки за произхода на смесения петрол, за да вземат собствено решение дали могат да го приемат. Но документацията за напълно проследим произход не винаги е лесно достъпна в разумен срок преди сключването на сделката.

Някои чартьори на кораби предоставят сертификат, в който подробно се посочва къде е произведено или преработено горивото. Въпреки че митническият орган на дадена страна би имал достъп до тези данни при вносните товари, документите се считат за поверителни.

Преди това Shell класифицираше стоките с руски произход като такива, чието съдържание е 50% или повече от гориво, произведено в Русия. Наскоро обаче фирмата затегна ограниченията си за закупуване на руски петрол, като заяви, че вече няма да приема рафинирани продукти с руско съдържание, включително смесени горива, съгласно клаузи в търговските си договори. Ограничението обаче се отнася само за платформите, в които компаниите имат право да вмъкват свои собствени клаузи, и ще изключи договора за газьол на голямата борса ICE, заяви един от запознатите източници.

Някои други търговци още преценяват дали дизелова смес, например съдържаща до 49% руски дизел, ще се счита за неруски продукт, заявиха трима търговски източници пред Ройтерс.