Най-големият завод за електролиза в Европа влезе в експлоатация

Най-големият завод за електролиза в Европа, разположен в най-голямата рафинерия в Германия, бележи поредната стъпка към въглеродно-неутрална индустрия базирана на водород и отваря пътя към още по-големи проекти. [Shutterstock/Uwe Aranas]

Най-голямата рафинерия в Германия е домакин на най-големия завод за електролиза от подобен тип в Европа. Той е изграден благодарение на финансирането на Shell и ЕС. До 2024 г. англо-нидерландската петролна компания се стреми да изгради десет пъти по-голям електролизатор, с цел да снабдява германската индустрия със зелен водород.

Европейската промишленост все повече стимулира търсенето на въглеродно неутраления водород като суровина в промишлените процеси. От стомана до химикали, повечето енергоемки промишлени отрасли се стремят да намалят вредните емисии благодарение на водорода. Това води до поредица от нови проекти за изграждане на електролизатори, които могат да разделят водата, за да произведат екологично чистия газ.

“С пускането в експлоатация на най-големия завод за ПЕМ електролиза в Европа, ние допълнително развиваме водещата ни роля в тази област”. Това заяви ​​Армин Лашет, министър-ппредседателят на Северен Рейн-Вестфалия и лидер на Християндемократическия съюз (ХДС), по време на откриването в петък (2 юли).

Проектът, Refhyne, е най-голямата технология за производство на водород в Европа, която може да се справя с колебанията в енергийните доставки. Това прави технологията особено подходяща за използване с различни възобновяем източници като вятър и слънце.

Заводът има потенциал да намали вредните въглеродни емисии от процесите на рафиниране и след това да съдейства за балансирането на електропреносната мрежа. Това заяви Барт Бийбук, изпълнителен директор на FCH JU, финансирано от ЕС публично-частно партньорство, което ръководи проекта.

Партньорството FCH JU, което е съставено от Европейската комисия, професионалната организация Hydrogen Europe и Hydrogen Europe Research, предоставя 10 милиона евро или 50% от финансирането на проекта.

Със своите 10 MW мощност, електролизаторът ще произвежда приблизително 1300 тона зелен водород годишно, което ще предоставя достатъчно количество възобновяема енергия.

За да бъде поставена в контекст тази цифра, германският съвет на експертите по водород прогнозира, че търсенето на водород само от германската индустрия, с изключение на рафинериите, ще достигне около 1,7 милиона тона годишно до 2030 г.

Рафинериите не бяха включени в прогнозата, защото до 2030 г. се очаква или да трансформират бизнес моделите си, или да излязат от бизнеса, каза източник на EURACTIV.

Първоначално водородът произведен от завода ще се използва за рафиниране на нефт в най-голямата рафинерия в Германия, Chemicals Park Rheinland.

Рафинерията е собственост на Royal Dutch Shell и е в центъра на реформата на нейния бизнес модел, който е базиран на изкопаемите горива. Преди това тя стартира проект за 500 милиона евро за производството на електрогориво, който беше подкрепен от местното правителство.

Десет пъти повече водород, десет пъти по-висока цена

Електролизаторът със мощност 10 MW, макар и вече най-големият в Европа от този вид, е пилотен проект за по-големи амбиции.

“Тук в Рейнланд ние мислим за водородна централа от 100 MW. Искаме да заемаме неизменна роля в оформянето на индустриалната инфраструктура в региона”, заяви Хуиберт Вигевено, директор в Shell.

Ако пилотният проект работи добре, партньорството около Shell иска да добави още 100 MW електролиза, чието строителство да завърши през 2024 г. Това би било най-големият електролизатор в света.

И все пак пилотният проект зависеше от финансирането на FCH JU, с дял от 50%. Това означава, че рентабилността на десет пъти по-голям проект без публично финансиране, в най-добрия случай би била под въпрос.

“Ще се нуждаем от повече подкрепа в Северен Рейн-Вестфалия чрез целенасочена подкрепа и субсидии”, каза Фабиан Циглер, управляващ директор на Shell Германия.

Той добави, че компанията му ще може да запази своята индустриална сила, конкурентоспособност, енергийни системи в преход, както и да осигури водород за транспорта и промишлеността. Това е при условие, че бъде получено достатъчно финансиране.

Следователно дали тези амбиции ще се реализират, ще зависи от цената на въглерода и размера на наличното допълнително финансиране, което може да бъде получено или от ЕС, или от Германия.

Понастоящем не е ясно дали FCH JU отново ще участва и ще осигури финансиране, както го стори за пилотния проект, тъй като разглеждането на заявлението продължава, заяви източник пред EURACTIV.