Великото преселение в социалните мрежи

Екран на смартфон с различни апликации, включително на популярни социални медии. [Etienne Laurent/EPA/EFE]

Те контролират настроенията, продават ни данните, налагат ни реклама, препоръчват ни приятели и най-вече печелят много пари от всичко това. От години потребителите се оплакват от социалните мрежи, а в България най-вече от Фейсбук, който доминира на нашия пазар. Много са тези, които се оплакват и критикуват Фейсбук от дивана, но неотстъпно продължават да са му верни, в потвърждение на народната мъдрост “пениш се, не пениш се, ке те ядем”.

Факт е, че в България доминира империята Фейсбук на Марк Зукърбърг, утвърдена платформа за разпространение и проверка на обществените настроения, обмен на мнения и информация. Значението на Фейсбук се видя отчетливо по време на летните протести, когато трафикът на потребление достигна максимални висоти. Ролята му оценява и премиерът Бойко Борисов, който през последните години предпочита да се изявява на живо в платформата, вместо да застава пред журналисти, а дългогодишната му пиарка Севделина Арнаудова си извоюва титлата “СевдаФилм”.

“Чудовището” на Зукърбърг беше на прицел заради изтичане и манипулация на данни, а на създателят му се наложи да се обяснява пред американския Сенат и Европейския парламент и да въведе мерки за “хигиена” на мненията, жертва на които често са потребители и в България. Небезизвестни личности и интелектуалци често се оказват блокирани или поставяни под дигитална карантина от администратора на мрежата заради “език на омразата” или “обиди”, и са принудени да отварят по два-три допълнителни профила за резерва. Не става ясно за какво точно са блокирани и кой ги е докладвал, ясно е само, че за политическите инженери и армията им от тролове замразяването на профила е инструмент за запушване на устата.

През последните седмици обаче се забеляза световен феномен на масово преселение от традиционните социални мрежи.

Катализатор се оказаха американските президентски избори по време, на които безпрецедентно беше цензуриран самият президент. Фактът, че платформите могат да налагат вето на действащ президент събуди доста притеснения и сред поддръжниците на Джо Байдън. Гигантите на социалните мрежи Фейсбук и Туитър блокираха или маркираха постовете на Доналд Тръмп и близкото му обкръжение заради “недоказани твърдения” и до днес пропускат само някои от постовете им.

Дали Тръмп е крив или прав е друга тема. Факт е обаче, че новите информационни хай-тек милиардери се оказват по-силни от властта, че правят политика и налагат вето, а това неминуемо води и до отблъскване на онази част от потребителите, които не са съгласни някой да решава кое е политически коректно и кое не е.

В резултат милиони потребители започнаха да “емигрират” от популярните платформи Туитър, Фейсбук и YouTube, които редовно “разчистват” съдържание.

Само за една седмица в дясно ориентираната мрежа Parler се записаха 5 милиона нови абонати и тази платформа, която е само на две години, удвои феновете си .

Parler (френския глагол говоря) бе лансирана през 2018 г. като микро-блог платформа подобна на Туитър и веднага приюти предимно десни личности и политици. Прехвърляйки се там например журналистът от Fox News Шон Ханити вече набра 3,8 милиона последователи. Само в Съединените щати през октомври приложението е увеличило с 353% броя на своите потребители.

Подобен успех отбелязва и алтернативната на Фейсбук платформа MeWе, която нарича себе си “обетованата земя на свободното говорене”, обещава политическа необвързаност и гарантира, че не профилира потребителите, не продава техните данни и не качва реклами. Самите създатели на MeWe се оказаха неподготвени за масовото откриване на нови профили при тях през този месец и трябваше спешно да се подсилят технологично. От началото на месеца те задминаха приложения-рекордьори като TikTok и Zoom и са най-сваляната апликация на iTunes и Google Play сега.

“Писна ми от противоречивите правила и регламенти на Фейсбук и Туитър, които уж заради проверка на фактите и емоциите на писане извършват цензурира”, се оплаква напусналият ги Дейв Райт в обширен материал за феномена, публикуван от изданието Rollingsone.

Повишен интерес отбелязва и VКontakte, руският вариант на Фейсбук, макар че западните потребители се въздържат да се присъединят към руската платформа.

И ако в началото феноменът на дигиталното преселение беше предимно англоезичен, то през последните седмици все повече европейци започнаха да се записват на новите платформи и разпространението им е вече факт и в Европа.

Влиянието на една социална мрежа се отчита не само с броя на потребителите, но и с участието на интелектуалци, политици и инфлуенсъри. Отвъд Океана “преселението” набра сила, като неминуемо доминацията на големите социални гиганти започва да отслабва. За простосмъртния потребител се отваря допълнително предизвикателство – да намери правилното си място в бурния поток на платформи, като само инстинктът може да се окаже печеливш или губещ.