Германският литий може да послужи за направата на един милион електромобила годишно

[N. Minton / Shutterstock]

Батериите с въглеродно неутрален литий, идващ от геотермални централи в Германия, биха могли да бъдат използвани в производството на един милион електромобили годишно до 2025. Това посочиха от Vulcan Energy, компания, която се стреми да произвежда климатично неутрален литий в Европа.

Използването на геотермална енергия датира от римско време. Но благодарение на модерните технологии, геотермалните електроцентрали вече могат да извличат литий под земята, процес, който се проучва и в Обединеното кралство.

Понастоящем цените на лития се покачват до небето, движени от процъфтяващото търсене на електрически превозни средства. В Китай цените на литиевия карбонат, ключов компонент в акумулаторните батерии, са се повишили с 276% от началото на годината.

В Европа местните доставки на литий се считат за съществени за поддържането на бързоразвиващата се батерийна индустрия в ЕС, която в момента разчита на внос от Китай, Австралия и Република Конго.

Литият, добиван в Европа, също ще бъде обект на по-високи екологични стандарти, което ще доведе до много по-малък въглероден отпечатък в сравнение с вносните доставки, посочи Хорст Кройтер, управляващ директор на Vulcan Energy.

Вместо да измине 10 000 км докато стигне до европейските производители, литият ще трябва да пътува средно само 80 км, коментира той пред EURACTIV.

„Това, което е много важно, е нашият ниско въглероден и екологичен отпечатък“, подчерта Кройтер, обяснявайки, че други начини за добив на литий – минно дело и изпарителни басейни – изискват значително по-голямо потребление на вода, използване на земята и генериране на отпадъци.

Други производствени методи също имат по-високи емисии на въглероден диоксид в сравнение с европейските доставките на литий, които според Кройтер може дори да се считат за въглеродно неутрални.

„Можете да кажете, че имаме и отрицателен CO2 отпечатък, защото използваме само около 50% от произведената енергия за извличане на литий – с останалите 50% захранваме мрежата“, ​​обясни Кройтер.

„Ако заменим електричеството от лигнитни въглища в производството от Източна Европа, като в Полша или Източна Германия, ние всъщност намаляваме емисиите“, каза той.

Vulcan Energy е в процес на изграждане на пет геотермални електроцентрали в долината на Горен Рейн, над един от най-богатите в света запаси от литий в геотермален солен разтвор.

Заедно те биха представлявали най-големият запас на литий в Европа, което е 15,85 милиона тона еквивалент на литиев карбонат, посочи Кройтер. След това извлеченият суров литий ще бъде изпратен в близката централна рафинерия, където ще бъде превърнат в литиев хидроксид и ще бъде доставен до заводи за акумулатори и автомобили в цяла Европа.

До 2025 г. Vulcan Energy планира да извлече 40 000 тона литиев хидроксид без да изпуска емисии от долината на Горен Рейн – достатъчно, за да доставя батерии за около един милион електрически автомобила годишно.

След като заводите заработят, Vulcan Energy може да поддържа 100% от производството на батерии в Германия – или 25% от очакваното търсене в Европа, продължи Кройтер.

Автомобилната индустрия изрази интерес към този въглеродно неутрален източник на литий.

Възобновяемата енергия, отоплението и охлаждането ще бъдат страничен продукт от тях, което означава, че централите могат както да стимулират сектора на възобновяемата енергия в Германия, така и да доставят литий за автомобилната индустрия на страната.