“Дигиталната олигархия” вече няма да контролира сама свободата на словото

Прабхат Агарвал от Европейската комисия говори в понеделник (11 януари) пред комисията по вътрешен пазар на Парламента. [Shutterstock]

“Вече е неприемливо“ технологичните гиганти, собственици на социалните медии, да вземат сами ключови решения за премахване на онлайн съдържание. Това се случва след блокирането на акаунтите на американския президент Доналд Тръмп във Фейсбук и Туитър, заяви Европейската комисия.

Профилите на Тръмп бяха блокирани и в двете платформи заради подбуждане към насилие преди бунтовете в Капитолия миналата седмица.

В разговор с депутатите в понеделник (11 януари) Прабхат Агарвал, който ръководи звеното за електронна търговия в Европейската комисия, отбеляза как Законът за цифровите услуги на изпълнителната власт на ЕС се опитва да пренастрои баланса между ефективното премахване на съдържанието и запазването на свободата на изразяване.

“Вече не е приемливо платформите да вземат някои ключови решения сами, без никакъв надзор, без никаква отчетност и без какъвто и да е диалог или прозрачност“, каза Агарвал.

“Свободата на изразяване е наистина ключова ценност“, допълни той пред комисията по вътрешния пазар на Европейския парламент.

Коментарите дойдоха след опасения, които споделиха някои евродепутати след спирането на акаунтите на Тръмп в социалните медии. По този начин големите платформи демонстрираха, че властват над свободата на словото онлайн.

“Фактът, че платформи като Туитър и Фейсбук решават кой може да говори свободно, е опасен,“ заяви евродепутатът от Зелените Ким ван Спарентак.

“Години наред тези платформи се възползваха от широкомащабното разпространение на дезинформация и омраза, водещо до атаката срещу Капитолия. Трябва да вземем властта над свободата си на изразяване от ръцете на частни компании и да я върнем  на демократичните институции “, добави тя.

Какво като ударят Parler с рекламата?

Междувременно Агарвал обясни защо Европейската комисия не е въвела по-строги мерки в своя Закон за цифровите услуги, за да ограничи рекламните бизнес модели на гигантите в социалните медии.

Той даде за пример крайнодясната платформа Parler, която е разпространявала призиви за насилие преди бунтовете от миналата седмица. Агарвал отбеляза, че дори да й бяха наложили  по-строги правила за приходите от реклама, това не би затруднило способността й да разпространява злонамерена информация.

В неотдавнашен доклад EURACTIV идентифицира Parler, заедно с Gab, като платформи, чрез които се бълва дезинформация и подбуждащи към насилие материали, в началото на обсадата на сградата на Капитолия във Вашингтон.

Оттогава Parler се сблъсква с гнева на големите платформи, включително Гугъл, Епъл и Амазон, които пpeмaxнaxa пpилoжeниeтo oт cвoитe мaгaзини зa пpилoжeния, c oбяcнeниe, чe нямa дocтaтъчeн ĸoнтpoл въpxy пyблиĸaциитe нa пoтpeбитeли, ĸoитo нacъpчaвaт нacилиeтo и пpecтъпнocттa.

“Рекламният бизнес модел може да действа като усилвател и ускорител за вирусно разпространение на съдържание. Но това само по себе си не беше достатъчно, за да го забраним”, коментира представителят на ЕК.

“Вижте например Parler, платформата, която беше свалена през уикенда, въпреки че искаше да монетизира рекламата, всъщност не разчиташе много на нея“, каза Агарвал.

Забраната за реклама в този случай не би променила нищо.

Коментарите на Комисията идват в ден, в който други високопоставени политици от блока изтъкват загрижеността си за блокирането на акаунта на Тръмп в социалните мрежи.

Говорителят на канцлера Ангела Меркел, Стефен Зайберт, заяви, че не е редно “управлението на социалните медийни платформи“ да контролира свободата на словото.

Френският финансов министър Бруно льо Мер пък отбеляза, че “регулирането на цифровия свят не може да бъде направено от дигиталната олигархия“.