До пет години в Европа ще летят въздушни таксита

Въздушното такси Volocopter с електрическо задвижване прави презентационен полет на територията на музея на Мерцедес в Щутгарт, Германия, на 14 септември 2019 г. [EPA-EFE / Franziska Kraufmann]

Футуристични самолети като въздушни таксита и линейки ще летят над европейските градове в рамките на три до пет години според шефа на Европейската агенция за авиационна безопасност.

Въпреки че скорошно проучване на агенцията показва, че повечето европейци примат като добра новина въвеждането на градската въздушна мобилност, тези иновативни самолети също създават нови проблеми и регулаторни предизвикателства.

“Градската въздушна мобилност, която представлява система за въздушен транспорт за пътници и товари в и около градската среда, може да бъде внедрена в Европа в рамките на три до пет години. Тя ще осигури потенциал за по-екологични и по-бързи решения за мобилност“, се казва в изявление на Европейската агенция за авиационна безопасност, публикувано в сряда (19 май).

“Тъй като текат няколко проекта и демонстрации, е време Европейският съюз и националните и местните власти да подготвят правната рамка, която ще даде възможност на този нов вид транспорт и ще даде шанс на Европа да се утвърди като един от първите в тази област на глобално ниво “, се казва в изследването.

Градската въздушна мобилност се отнася до летателни обекти, подобни на безпилотни летателни апарати, способни да транспортират пътници и товари в гъстонаселени градове, благодарение на способността им да кацат и излитат вертикално. И докато все още изпитанията са в ранен етап, пазарът на градска въздушна мобилност се очаква да струва около 4,2 милиарда евро до 2030 г. и ще създаде около 90 000 работни места.

Поддръжниците на идеята прогнозират, че новият вид превозни средства ще донесе редица предимства, като възможността за бързо транспортиране на ранени хора до болница или медицински специалисти до мястото на инцидента. Градската въздушна мобилност допълнително се рекламира като начин за облекчаване на задръстванията и подобряване на свързаността с отдалечени райони.

Теоретично тези превозни средства са и по-екологични от традиционните, зависими от изкопаеми горива джетове и хеликоптери, тъй като повечето модели се захранват с батерии.

Въпреки това критиците повдигат въпроси за безопасността на превозните средства, както и техния принос за шумовото замърсяване и въздействието върху дивата природа.

Вече няколко стартиращи фирми за градска въздушна мобилност са кандидатствали за сертифициране. Това е нов процес, който се очаква да отнеме около четири или пет години за всяко превозно средство според авиационния регулатор на ЕС.

Агенцията поставя основите за регулиране на градската въздушна мобилност от няколко години, като публикува предложените стандарти за самолети за вертикално излитане и кацане през юли 2019 г. и за безпилотни самолети за доставка през декември 2020 г.

В ход е и подготовката за установяване на правилата за сертифициране на пилотите за градска въздушна мобилност – или във въздухоплавателното средство, или летящи от него дистанционно – тъй като категорията към момента не съществува.

83% имат положително отношение към градската въздушна мобилност

Еврорегулаторът направи онлайн проучване между ноември 2020 г. и април 2021 г., което има за цел да разбере по-добре общественото възприятие за градската въздушна мобилност.

Избрани са градовете Барселона, Будапеща, Хамбург, Милано, Йоресунд (трансграничната зона на Дания и Швеция) и Париж, тъй като те представляват географски напречен разрез на ЕС. Минимум 600 души от всеки град бяха поканени да отговорят.

Резултатите не показват значително отклонение в мнението между градовете, като респондентите споделят почти подобни впечатления от градската въздушна мобилност, независимо от възрастта или местоположението.

Проучването показа, че 83% от анкетираните имат положително отношение към градската въздушна мобилност, като 64% ​​са готови да изпробват безпилотни летателни апарати, а  малко под половината желаят да пътуват с въздушно такси.

На въпрос за потенциални приложения, респондентите избраха спешния медицински транспорт като най-ценното приложение на технологията. Употреби, които не са в обществен интерес, като разглеждане на забележителности или бизнес пътувания, попадат в дъното на списъка.

Проблемите със сигурността, като техническа повреда и използването на самолети за терористични атаки или престъпни цели, се очертаха като водещи опасения. Респондентите също така поставиха под съмнение податливостта на превозните средства към кибер хакерство.

Потенциалното въздействие върху животните, особено във въздуха, като птици, прилепи и насекоми, е второто най-голямо притеснение, а шумовото замърсяване е на трето място.

Участниците в проучването посочват също “зрителното замърсяване“, което ще бъде причинено от голям брой летящи обекти.

Изпълнителният директор на Европейската агенция за авиационна безопасност Патрик Ки каза, че резултатите от проучването ще помогнат на регулатора да изработи регулации в съответствие с обществените желания.

“За агенцията тази информация е от решаващо значение. Това ще ни позволи да установим правилата и разпоредбите в тази област по начин, който е съобразен с очакванията и възприятията на гражданите “, обясни той.