Еврокомисията ще “въведе ред в хаоса“ на цифровия пазар

Еврокомисарят за цифровата ера Маргрет Вестагер по време на пресконференция за Закона за цифровите услуги и Закона за цифровите пазари в централата на Европейската комисия в Брюксел, 15 декември 2020 г. [EPA-EFE / Olivier Matthys / POOL]

Онлайн платформите гиганти ще бъдат принудени да се придържат към широк кръг от задължения като част от амбициозните нови планове, изложени от Европейската комисия в Закона за цифровите пазари и Закона за цифровите услуги във вторник.

Новите мерки могат да наложат нови правила за всички цифрови услуги, включително социалните медии, онлайн пазарите и други дигитални платформи, които работят в рамките на Европейския съюз

Според Закона за цифровите пазари големите платформи нямат право да участват в практики, за които се смята, че са в ущърб на “конкурентността и справедливостта“ на онлайн пазарите.

Глобите за неспазване на правилата са максимум 10% от годишния оборот на компанията в световен мащаб. Онлайн платформите с поне 45 млн. потребители ще бъдат обект на новите регулации, като това се равнява на приблизително 10% от населението на ЕС.

Платформите, при които се отчита “системно неспазване“ на правилата, подлежат и на по-строги санкции.

Солени глоби за нарушителите

Съгласно правилата на платформите ще бъде забранено да използват данните, събрани чрез тяхната основна услуга, за да предлагат останалите си услуги в конкуренция с други компании. Така технологичните компании, които приоритизират собствените си услуги за сметка на конкурентите и не спазват новите регулации, са заплашени от глоби в размер на 6 до 10% от годишните им приходи.

Освен това на платформите ще бъдат третирани като “стражи” (gatekeepers), тъй като разполагат с твърде голямо пазарно влияние и прекомерна финансова мощ, чрез които диктуват правилата. На тези компании ще им бъде забранено да принуждават потребителите да се регистрират като условие за достъп до определени функционалности на платформата. Също така ще им бъде забранено да попречат на потребителите да деинсталират предварително инсталиран софтуер или приложения.

Някои “утвърдителни задължения“ включват факта, че платформите трябва да позволяват на бизнес потребителите да предлагат продуктите си за продажба на различни платформи на различни цени или условия от тези на основната платформа за услуги.

Зам.-председателят на Европейската комисия Маргрете Вестагер заяви, че след множество антитръстови дела е необходимо да се комбинират ефективното прилагане на антитръстовото законодателство с регулаторните усилия.

Тя даде за пример поредица от антитръстови разследвания срещу Google, заради което Брюксел е наложил на компанията глоба в размер на 8,2 милиарда евро. Компанията е глобена заради неправомерна злоупотреба с господстващо положение на пазара за разпространение на реклами, свързани с търсене в интернет. Google е укрепил господстващото си положение в сферата на свързаните с търсене в интернет реклами и се е защитил от натиска на конкуренцията, като е наложил антиконкурентни договорни ограничения на уебсайтове на трети страни. Съгласно антитръстовите правила на ЕС това е незаконно.

Към момента тече проверка и на Amazon по отношение на използването на непублични търговски данни.

“Оплакванията продължават да се трупат и в момента имаме много повече разследвания“, каза Вестсагер.

“Очевидно Законът за цифровите пазари трябва да допълни прилагането на закона за защита на конкуренцията. Трябва да направим същото, което сме правили в банковото дело, в телекомуникациите и в енергетиката – да осъзнаем, че антитръстовото споразумение ще трябва да работи ръка за ръка с регулацията, така че да имаме пълен набор от инструменти.”, обясни тя.

Критериите за идентифициране на “платформите стражи“ са строго определени от изпълнителната власт на ЕС. Това са компании с най-малко 45 милиона потребители месечно в общността и над 10 000 бизнес потребители годишно.

В допълнение, една компания трябва да е генерирала най-малко 6,5 милиарда евро в Европейското икономическо пространство през последните три години или да има пазарна стойност от минимум 65 милиарда евро през последната финансова година – с услуги, предлагани в поне три страни членки.

Незаконно съдържание и онлайн реклами

Междувременно, като част от Закона за цифровите услуги, платформите ги грозят милиарди евро глоби, ако не спазват новите правила в областите, включително изискването за прозрачност на рекламите, незаконното премахване на съдържание и достъпа до данни.

“Трябва да създадем правила, които да въведат ред в хаоса“, каза Вестагер пред репортери във вторник. В това се състои Закона за цифровите услуги – създаване на нови правила, превръщане на онлайн света в безопасно, надеждно и сигурно пространство за потребителите на цифрови услуги”

“Трябва да можем да се доверим на това, което виждаме онлайн, да се ориентираме, без да се сблъскваме с терористична пропаганда и с усещането, че играчките, които купуваме онлайн, са безопасни.“, допълни зам.-председателят на Комисията.

По отношение на нелегалното съдържание най-общо, платформите ще трябва да извършват годишни оценки на риска, като подробно описват как са се справили с разпространението на такъв материал онлайн. Ще бъде създаден канал, по които ще могат да съобщават за незаконно съдържание, на което платформите ще трябва да реагират приоритетно.

Що се отнася до продажбата на фалшиви стоки онлайн, ще бъде установен така нареченият принцип “познайте вашия бизнес клиент“, чрез който онлайн пазарите ще трябва да проверяват самоличността на продавачите.

По въпроса за прозрачността на рекламите бяха предложени нови правила, които ще дават на потребителите на онлайн платформи незабавна информация за източниците на рекламите, които виждат онлайн, включително подробна информация защо дадено лице е било насочено към конкретна реклама.

Платформите също ще бъдат задължени да предоставят данните си на разположение на контролни органи, “за да се провери как работят платформите и как се развиват онлайн рисковете“.

Освен това държавите от ЕС ще трябва да назначат така наречения “Координатор на цифрови услуги“, който да наблюдава прилагането на регламента.

Координаторът ще наблюдава броя на потребителите на платформата “на всеки шест месеца“, за да види дали дадена онлайн услуга ще попадне в обхвата от 45 милиона потребители.

Реакции на заинтересованите страни

Реакциите от предложените мерки не закъсняха. Американският гигант Google, който вероятно ще бъде най-силно засегнат от новите планове, изрази опасения, че този ход може да попречи на способността на компанията да разработва нови продукти и да подкрепя малките и средни предприятия в Европа.

“Въпреки че ще разгледаме внимателно предложенията на Комисията през следващите дни, ние сме загрижени, че те изглежда са насочени конкретно към няколко компании и затрудняват разработването на нови продукти в подкрепа на малкия бизнес в Европа“, каза Каран Батия, вицепрезидент по въпросите на публичната политика в Google.

Изявлението на Google обаче беше директно опровергано от Booking.com, базираната в Амстердам агенция за онлайн резервации на квартири, която подкрепи “целевия“ подход на Комисията за въвеждане на нови правила за големите играчи в онлайн пространството.

“Подкрепяме целенасочена регулация на “стражите”, която гарантира лоялна и ефективна конкуренция в цифровата икономика. Мерките са насочени към платформите, които не оставят избор на потребителите. Количествените критерии на Комисията са отправна точка, но сами по себе си са недостатъчни за определяне на платформите “стражи”. Не може да става въпрос само за размера или броя потребители на платформа“, каза говорител на Booking.com.

В Европейския парламент евродепутатите като цяло приветстваха предложенията на Комисията, но изпратиха ясно послание, че предстои още работа.

Френският центристки евродепутат Стефани Йон-Кортен (“Обнови Европа”), докладчик за европейската политика за конкуренция през 2019 г., изрази разочарование от това как Комисията е намалила първоначално предвидените правомощия за “новия инструмент за конкуренция“, който ще наблюдава пазарите, ще ги разследва и директно ще налага подходящи средства за защита.

“Освен предварително дефиниран списък със забрани и задължения, ние трябва да гарантираме, че цифровите пазари се наблюдават ефективно, с необходимите човешки ресурси и подходящи средства за защита. Трябва да възприемем цялостен подход от конкуренцията до мощността на данните до защитата на потребителите “, каза тя.

Междувременно председателят на вътрешния пазар, Анна Кавацини (Зелените, Германия) изрази загриженост за гъвкавостта на процедурите за изпълнение, извършвани от координаторите на цифровите услуги.

“За съжаление предложението остава твърде гъвкаво по отношение на прилагането и санкциите, които са жизненоважни за осигуряване на високо ниво на защита на потребителите на вътрешния пазар“, коментира тя.

Междувременно представители на гражданското общество предупредиха за проблеми със силно лобиране в интерес на платформите, както и неспособността на Закона за цифровите услуги да разгледа други въпроси, свързани с икономиката на платформата.

“Резултатът до момента е смес от нещо, което изглежда като добро намерение, което отговаря на реалностите на корпоративното и правителственото лоби“, каза Ян Пенфрат, старши съветник по политиката в European Digital Rights (EDRi).