ЕС може да забрани вноса на „мръсни“ батерии

Маргрете Вестегер и Марош Шефчович. [ЕК]

Батериите, които не отговарят на строгите екологични стандарти, може да бъдат забранени за европейския пазар, предупреди зам.председателят на ЕК Марош Шефчович в понеделник (9 декември). Комисията одобри 3,2 милиарда евро държавна помощ за някои местни проекти.

ЕС работи по екологичните стандарти за батерии, които може да струват четвърт трилион евро до 2025 г., съгласно т. нар. Алианс на ЕС за акумулаторните батерии

В понеделник (9 декември) Шефчович каза пред репортери, че вносът на батерии от Югоизточна Азия за европейския пазар може да бъде спрян, ако те не отговарят на определени критерии. На въпрос дали промените в правната рамка на ЕС могат да доведат до забрани, Шефович отговори: „Мисля, че ако те не спазват стандартите, да.“

„Явно трябва да правим това, което правят други икономики и пазари, трябва да спазваме техните стандарти“, заяви зам.председателят на ЕК.

В списъка със „зелените“ критериите, на които трябва да отговарят батериите, ще варира от това колко устойчиви са суровините, използвани в производството, до това колко чиста е енергията, използвана за тях.

ЕС разбра, че блокът няма да може да се конкурира веднага с вноса от Китай и Корея за цена и количество, така че се насочи към екологичния ъгъл, за да извлече полза от нарастващото търсене.

„Разбира се, нашите азиатски конкуренти не спят. Те виждат какво целим да направим с този Алианс. Стандартите са важни: ако искате да продавате тук, трябва да спазвате нашите стандарти“, добави Шефчович.

В понеделник ЕК обяви, че е дала зелена светлина за държавна помощ от 3,2 милиарда евро за проекти за батерии в седем страни-членки – Белгия, Финландия, Франция, Германия, Италия, Полша и Швеция. Те кандидатстваха за одобрение по-рано през година.

По така наречения важен проект от общ европейски интерес (IPCEI) седемте страни представиха редица проекти, подкрепени от 17 компании, включително BMW, Enel X и Umicore. Списъкът с „амбициозни и рискови“ идеи варира от набавянето на суровини и използването им в батерии до рециклирането и повторната употреба. Проектите са до 2031 г.

„Благодарение на усилията на седем държави-членки, промишлеността и ЕК, се появява първата в Европа обща общоевропейска акумулаторна екосистема“, каза Шефчович в изявление.

Комисарят по конкуренцията Маргрете Вестегер, участва активно в даването на благословията на ЕК на координирания от Франция проект IPCEI. „Одобрената помощ ще гарантира, че този важен проект може да продължи, без да нарушава неоправдано конкуренцията“, каза тя.

Германия се оценява като най-големият бенефициент на решението за държавна помощ, тъй като Берлин има за цел да насочи повече от 1 милиард евро в различни проекти. Франция има за цел да инвестира около 960 милиона евро.

Очаква се общата сума от 3,2 милиарда евро да привлече допълнителни 5 милиарда евро частни инвестиции и в резултат на финансирането ще бъдат изградени две така наречени гигафабрики за батерии.

На въпрос дали пари от ЕС ще бъдат инвестирани от държавите-членки в проектите, Шефчович каза, че е възможно националните правителства да пренасочат структурните фондове за покриване на финансовите разходи.

Индустрията за батерии може да получи още един подарък за Коледа от ЕК. И друг IPCEI проект, този път координиран от Германия, ще бъде представен преди края на годината. Пълното одобрение обаче вероятно ще отнеме поне няколко месеца. В този пакет ще бъдат включени 12 или 13 държави-членки и 50 преки бенефициенти.