Зукърбърг подкрепя регулирането на вредното онлайн съдържание

Изпълнителният директор на Фейсбук Марк Зукърбърг говори по време на панела “Учете бързо и поправяйте грешките си: социалните медии и демокрацията” на 56-ата Конференция по сигурност в Мюнхен, Германия, 15 февруари 2020 г.

Изпълнителният директор на Фейсбук Марк Зукърбърг заяви в събота (15 февруари), че вредното онлайн съдържание следва да бъде регулирано, като добави, че компанията му трябва да бъде обект на регулаторна рамка, различна от тази, която се използва за съществуващите медийни и телекомуникационни компании.

Изказвайки се на Конференция по сигурността в Мюнхен, Зукърбърг потвърди, че на ден социалната мрежа изтрива около един милион фалшиви профили. Миналата година са били спрени около 50 мрежи от фалшиви акаунти, добави той.

Според западните разузнавателни агенции, социалната мрежа е била използвана по време на американските президентски избори през 2016 г. за разпространяването на пропагандни кампании, организирани от Русия. Тези обвинения бяха отхвърлени от руското правителство.

На фона на наближаването на изборите в 80 държави, както и на президентските избори в САЩ този ноември, шефът на Фейсбук се опита да разсее опасенията от нови манипулации. “Научихме урока си от изборите през 2016 г.”, каза Зукърбърг пред участниците в конференцията.

На въпроса за реакцията на Фейсбук във връзка със заплахата за намеса в изборите, Зукърбърг призна, че тогава индустрията е реагирала твърде бавно и потвърди позицията си, че онлайн компаниите се нуждаят от повече регулации във връзка с изборните кампании, изтриването на съдържание и защитата на данните.

“Убеден съм, че са необходими регулации относно вредното съдържание… въпросът е коя регулаторна рамка следва да бъде използвана”, посочи Зукърбърг.

“Две регулаторни рамки биват използвани за съществуващите индустрии в момента – тази на медиите и телекомуникационната рамка.  Втората има роля само на проводник, не можете да държите телекомуникационна компания  отговорна, ако някой каже нещо опасно по телефона, например.”

“Смятам, че Фейсбук трябва да стои някъде по средата”, подчерта той.

Борбата срещу дезинформационните кампании и други опити за манипулация струва на Фейсбук милиарди всяка година.

Според Зукърбърг, бюджетът за борба с дезинформацията тази година е по-голям от целия оборот на компанията през май 2012, когато тя става публична.

От 2016 г. насам Фейсбук е идентифицирал общо 50 дезинформационни кампании, две от които се открояват силно, заяви Зукърбърг.

Експерти от социалната мрежа са открили мрежа от фалшиви ирански акаунти, които са се опитали да повлияят на изборите в САЩ. Преустановена е и руска мрежа, опитваща се да се намеси в изборите в Украйна.

В Мюнхен Зукърбърг се опита да се представи за борец за демокрация, което много наблюдатели възприеха като знак за силния натиск върху интернет гиганта в момента.

Неотдавна Фейсбук предупреди за ограничаване на свободата на изразяване, след като ЕС започна обмислянето на мерки за ограничаване на дезинформационните кампании в онлайн платформите.

Социалната платформа получи критики и заради факта, че реши да изключи политическите изявления от програмата си за проверка на фактите.

“Важно е интернет да остане място, където всеки може открито да споделя идеите си”, заяви Зукърбърг пред публиката в Мюнхен.

Европейската комисия разкри, че планът за действие на ЕС, който ще излезе по-късно тази година, ще въведе мерки за “борба с дезинформацията”, в опит да “гарантира свободни и честни избори” и да повлияе положително на устойчивостта на медиите.

Миналата година Европейската комисия въведе Кодекс за поведение във връзка с дезинформацията, доброволна рамка, имаща за цел да спре разпространението на фалшиви новини онлайн, като сред подписалите го са Фейсбук, Гугъл и Туитър.

Данъчно облагане за Фейсбук в Европа?

В навечерието на конференцията в Мюнхен Зукърбърг за първи път заяви, че подкрепя усилията за създаване на глобален дигитален данък, който би увеличил сумата, която Фейсбук дължи като данъци в Европа – ход, който може да даде тласък на усилията за въвеждане на нов данък до края на годината.

В стремежа си да насърчи глобалните преговори за дигиталния данък, в четвъртък (13 февруари) ОИСР обяви, че новите правила, включително въвеждането на минимален данък, могат да увеличат правителствените приходи с цели 100 милиарда долара.

Преговорите за дигитална данъчна реформа започнаха през 2016 г. и в момента в тях участват представители от почти 140 държави.

Зукърбърг заминава за Брюксел

Главният изпълнителен директор на Фейсбук се срещна с няколко европейски лидери в Мюнхен, след което замина за Брюксел, където днес (17 февруари) се срещна с европейските комисари в дигиталната сфера, преди представянето на европейската стратегията, касаеща американските и китайските технологични гиганти в сряда (19 февруари).

Освен с еврокомисаря по въпросите на конкуренцията и цифровите технологии Маргрете Вестегер и комисаря по вътрешния пазар Тиери Бретон, Зукърбърг разговаря и с комисаря по правосъдието Вера Йоурова.

Вестегер и Бретон ще обявят предложенията си за създаване на единен европейски пазар на данни, насочен към оспорване на доминацията на американските технологични гиганти като Фейсбук, Гугъл и Амазон, съгласно предложението на Европейската комисия, представено от EURACTIV по-рано миналата седмица.