Индустрията твърди, че регламентите на ЕС качват цените на електромобилите

„Всичко, което видяхме досега, е, че има доста стабилен и понякога драматичен спад в цената на батериите и следователно на цената на електрическите автомобили“, каза Джеймс Копинг, служител  в Европейската комисия. [ guteksk7 / Shutterstock .com ]

Европейската комисия отхвърли критиките на автомобилната индустрия, че предстоящият регламент на ЕС за батериите може да повиши цената на електрическите превозни средства. Тя твърди, че цените ще паднат заради увеличения производствен капацитет, който ще бъде постигнат чрез политиките на ЕС.

Неотдавнашен документ, който беше публикуван от Европейската асоциация на производителите на автомобили, предупреждава, че безбройните изисквания в предложения регламент ще увеличат административните разходи и „подкопават усилията, които в момента се извършват за подобряване на достъпността на електрическите превозни средства за европейските граждани“.

Освен това асоциацията твърди, че широкообхватният регламент може да доведе до „забавяне на процеса на налагането на електрическите превозни средства на пазара“, което ще навреди на способността на Европа да постигне своите климатични цели.

Джеймс Копинг, служител в дирекцията за вътрешния пазар на Европейската комисия, каза, че законодателството на ЕС ще направи батериите по-евтини чрез увеличаване на производството и у предлагането.

„Очакваме цената на батериите да падне, особено с огромните инвестиции, които се насочват към нови технологии и нарастването на производството, което ще направи батериите по-евтини“, каза той на събитие EURACTIV на 13 октомври.

„Всичко, което видяхме досега, е, че има доста стабилни и понякога драматични спадове в цената на батериите и следователно цената на електрическите автомобили.  Трябва да бъдем внимателни по този въпрос, но мисля, че има основателни причини да сме оптимисти”, допълни Копинг.

Неговата позиция беше в съответствие с неправителствената организация за чиста мобилност „Транспорт и околна среда“, чийто представители заявиха, че инвестициите в огромни фабрики за производство на батерии, както и технологичният напредък, ще понижат цените на батериите.

Алекс Кейнс, експерт по чисти превозни средства в организацията бързото приемане на екологични стандарти за производство на батерии ще позволи на европейските компании да „стъпят една крачка по-нагоре“ от чуждестранните производители и да имат конкурентно предимство на световния пазар.

Глобална конкуренция

Новият регламент има за цел да направи европейските акумулатори най-зелените в света, като определя ограничения за въглеродните емисии в производството, задължава производителите да използват рециклирани части и налага проверки за предотвратяване на злоупотреби с труда по веригата за доставка на батерии.

Макар и широко приветствано от промишлеността, често срещано оплакване е, че предложението включва кратки срокове за изпълнение, които ще бъде трудно да се спазят на практика.

„Колкото по-дълго отлагаме, толкова повече време даваме на по-утвърдени, действащи играчи в други региони по света  да наваксат с тези нови правила. Така даваме по-малко възможности на европейските стартиращи фирми  да получат стабилност на този нов пазар“, коментира Кейнс.

Адам Маккарти, председател на Кобалтовия институт, твърди, че трябва да се намери баланс между реализма и признаването на спешността, която изисква климатичната криза.

„Имаме нужда от амбиция в регламента, за да стимулираме промяната, но мисля, че трябва да бъдем реалисти, че не можем да променим системите за една нощ“, каза той.

Стратегическа автономия

Към момента ЕС е силно зависим от трети страни за суровините, необходими за производството на батерии, като кобалтът се доставя предимно от Африка, а литият от Южна Америка.

За да преустанови зависимостта на ЕС от вноса и да засили „стратегическата автономия“ на блока по веригата за доставка на батерии, ЕС има за цел да доставя по-големи количества суровини от границите на блока.

Освен това ЕС се опита да сключи сделки със съседни страни като Украйна и страни от Западните Балкани.

Но кобалтовата индустрия твърди, че пълната стратегическа автономия на ЕС по отношение на тези суровини е малко вероятна, като страни, включително Демократична република Конго, със сигурност ще играят важна роля в доставките на редки метали и в бъдеще.

„Въпреки че има амбиция да търсим материали от възможно най-разнообразен произход, за съжаление не можем да променим геологията“, каза Адам Маккарти.

„Ние все още разчитаме на определени доставки на суровини, включително кобалт от места като Конго и мисля, че нашето предизвикателство е да гарантираме, че ще получим това снабдяване по начин, който е едновременно отговорен и устойчив, но и прозрачен“, допълни той.

Маккарти каза, че рециклирането и повторното използване на редките метали може да намали нуждата от добив на първични материали другаде, но добави, че Европа трябва да признае, че е играч във взаимосвързана система.

„Въпреки че Европа със сигурност може да направи стъпки в правилната посока, мисля, че трябва да признае, че винаги ще бъдем част от глобална търговска система, ще бъдем част от глобалните вериги на доставки и стойност и трябва да действаме като се съобразяваме с това “, каза той.

Регулиране на батериите в ЕС

Предложеният регламент за батериите  беше разкритикуван и от страна на държавите-членки на ЕС.

Комисията обаче твърди, че предложенията са жизненоважни за европейската индустрия за батерии.

Евродепутатът Антониус Мандерс заяви, че очаква съгласие по предложението в парламента през следващите месеци, но изрази загриженост за това, което според него увеличава негативизма към правилата на ЕС сред някои държави-членки.

„Мисля, че Парламентът ще постигне компромис, който ще бъде изпълним след половин година, а след това трябва да убедим Съвета и се страхувам, че ще е трудно“, каза той.

Евродепутатът Мандерс призова политическите лидери да възприемат нов начин на мислене за ролята на ЕС в улесняването на зеления преход.

„Трябва да се съсредоточим върху невъзможното, за да постигнем възможно най -високи постижения“, каза той.

Той също така призова индустрията да подкрепи законодателството за батериите, като заяви, че то ще работи за осигуряване на позицията на Европа на световния пазар.