Комисията обмисля иновативни финансови решения в подкрепа на медиите

[Shutterstock]

Европейската комисия обмисля планове за въвеждане на нови и иновативни финансови решения в подкрепа на устойчивостта на медийния сектор в ЕС на фона на здравната криза.

Изказвайки се пред евродепутати в парламентарната комисия по културата в понеделник следобед (4 май), еврокомисарят по въпросите на вътрешния пазар Тиери Бретон и еврокомисарят Мария Габриел по иновациите и научните изследвания (в чийто ресор са и медиите и програмите за финансиране) , хвърлиха светлина върху въпроса как Европейската комисия ще подкрепи тежко засегнатата от пандемията медийна индустрия в ЕС.

Бретон заяви, че ще се стреми да работи с членовете на ЕП, за да “изпробва нови и иновативни финансови решения в подкрепа на медийния сектор, особено на местно и регионално ниво”. Той получи одобрението на евродепутатите, включително и това на Дeйс Мелбарде (Европейски консерватори и реформисти), която изтъкна работата на технологичните гиганти в подкрепа на медийния сектор в блока при липса на помощ от ЕС.

“Не е правилно медиите да разчитат на американските технологични платформи и други международни организации, които по време на кризата предоставиха спешна подкрепа на европейските независими медии и разследващи журналисти”, посочи тя.

“Считам, че ЕС трябва да се активизира и се радвам да чуя, че комисар Бретон търси финансови решения в това отношение”.

Хоризонт 2020

От своя странa Габриел изтъкна новите мерки, които ще са част от дългосрочния фонд за научни изследвания и иновации на ЕС “Хоризонт 2020”.

“В рамките на ‘Хоризонт 2020’ проведохме обществена поръчка за изследователски проекти в европейския медиен сектор. Крайният срок изтече през март, а резултатите ще бъдат представени съвсем скоро”, посочи Габриел.

“На разположение са девет милиона евро, а вероятно ще са нужни още средства, така че ще публикуваме нова покана за предложения по проекта през юни 2020 г.”

“Освен проекта, насочен към медиите в контекста на кризата с COVID-19, важно е да разпространим информация и за тази нова инициатива през юни 2020 г.”, подчерта тя.

Закон за дигиталните услуги

Бретон отбеляза, че предстоящият Закон за дигиталните услуги, чрез който Комисията цели да регулира онлайн екосистемата, трябва да бъде въведен, за да се установят по-равнопоставени условия между платформите и традиционните медии.

Той посочи, че Комисията ще се постарае да спази сегашните си ангажименти, заложени в законодателната програма, целяща да представи Закона за дигиталните услуги преди края на 2020 г. Твърдението идва на фона на неотдавнашното изтичане на работната програма на Комисията. Документът предполага, че плановете ѝ могат да бъдат отложени за началото на 2021.

“Появяват се нови взаимоотношения с тези платформи, които все повече осъзнават своите отговорности, отчетност и задължения”, заяви Бретон в понеделник по отношение на Закона за дигиталните услуги.

В средата на април председателят на комисията по култура на ЕНП Сабине Верхейен писа до комисарите Бретон и Габриел, с молба Комисията да проучи потенциалния обхват на спешния фонд на ЕС в подкрепа на медиите и печата.

“Бихме искали Комисията да проучи потенциала за спешен фонд, който да подпомогне сектора на медиите и печата като потенциално използва средства, които не могат да бъдат изразходвани по други програми заради пандемията от COVID-19”, се казва в писмото.

План за медиите

В понеделник членовете на ЕП настояха за отговори от Комисията кои други области могат да бъдат използвани максимално, за да се гарантира, че медийната индустрия на блока ще оцелее.

Мелбарде притисна Комисията за напредъка на Плана за действие за аудиовизуалните медии. В отговор Бретон заяви, че планът ще се фокусира  върху “конкурентоспособността и плурализма на аудио-визуалния сектор и медиите”.

В понеделник Бретон беше категоричен, че планът за действие е абсолютен приоритет и ще бъде представен преди края на годината.

Директива за авторското право

По отношение на другите инструменти, с които Комисията разполага, на преден план отново се появи темата за противоречивата Директива за авторското право.

Бретон отбеляза, че прилагането на член 17 от директивата е от изключителна важност. Членът, наречен “клауза за сродни права”, дава правото на издателите да поискат възнаграждение от плаформите за повторно публикуване на съдържанието им онлайн.

Засега Франция е единствената държава, която успешно е дала право на издателите си да преговарят с Google за да получават заплащане за публикуване на линкове към техни статии. От друга страна някои страни в ЕС все още не са направили законодателно предложение за директивата за авторското право, сред които Испания, Полша, Финландия и Швеция.

Държавите членки трябва да транспонират тези разпоредби в националното си законодателство до 7 юни 2021 г.