Конференция #Media4Europe: Иновации, съдържание и данни за трансформиране на новинарския бизнес

Събитието #Media4Europe на тема „Бизнес трансформация на НОВИНИ: Споделяне на съдържание, данни и Stars4Media“ се проведе в сряда, 6 октомври, в хибриден формат: в централата на EURACTIV и онлайн. То събра около 200 участници в различни платформи, включително политици, медийни специалисти и лидери на общественото мнение, които обсъдиха медиите и политическите тенденции, илюстрирайки с медийни иновации и инфраструктурни проекти.

Първо беше представено стратегическо проучване за това при какви условия е осъществима идеята за европейски платформи за споделяне на съдържание. По думите на Жак Бажон от партньора на консорциума IDATE: „Нашето проучване за осъществимост определя условия за създаването на нова европейска платформа за споделяне на съдържание, която да отговаря на изискванията за качество, като същевременно е привлекателна за целевата аудитория. Проучването изследва потенциалните промени на пазара на новини през следващите три години въз основа на приноса на заинтересованите страни. Той препоръчва три практически начина за споделяне на съдържание.“ Прочетете резюмето тук.

Усилията на ЕС за създаване на устойчива медийна среда бяха подчертани в изказването на заместник-председателя на Комисията Вера Йоурова „[…] ние продължаваме да увеличаваме подкрепата си за финансиране и нашата работа за обединяване на възможностите за финансиране в проекта НОВИНИ.“ В съответствие с това, което председателката на ЕК Урсула фон дер Лайен заяви в речта за състоянието на ЕС през 2021 г., Йоурова „[…] нито един журналист не трябва да умира, или да бъде ощетен за това, че върши работата си“.

Мария Жоао Родригес, председател на Фондацията за европейски прогресивни изследвания (FEPS), спомена как: „Европа се нуждае от по-интегрирана стратегия за медийния сектор: икономически + социални + технологии + регулаторни инструменти. Това може да съпътства следващата инициатива на ЕС – Закона за свободата на медиите и да подготви медийния пейзаж за следващите европейски избори.

По време на панел за индустриална стратегия и споделяне на съдържание Роман Имиелски от Gazeta Wyborcza подчерта: „За нас в Полша, на фона на свободата на пресата, сътрудничеството в чужбина е спасителна линия. Това включва Leading European Newspaper Alliance (LENA), водещият европейски вестникарски алианс. А платформите за подпомагане на споделянето на съдържание и данни могат да направят това по-ефективно, особено по отношение на езиците.“ Полският редактор добави: „Що се отнася до новите инициативи на ЕС, ние приветстваме подкрепата за защита на журналистите, но се нуждаем от повече от свобода: имаме нужда от устойчиви приходи, за да заплащаме работата на журналистите. Трансформацията на редакциите е от съществено значение за нашето оцеляване и за демокрацията“.

След това конференцията премина към трансформация на медийния бизнес благодарение на трансгранични иновационни проекти. В дискусия с последните бенефициенти на Stars4Media, модератор Стивън Фозард от WAN-IFRA, подчерта необходимостта на сектора от по-устойчива програма за насърчаване на бизнес трансформацията. Това ще позволи повече медийни иновации, които впоследствие биха позволили на по-голям брой участници да изпитат промените в редакцията в процеса на създаване.

Както бе споменато от Йоурова: „През лятото публикувахме покана за 7,6 милиона евро за журналистически партньорства, финансирани за първи път чрез програмата „Творческа Европа“ (Creative Europe). Силно вярваме, че трансграничното сътрудничество и медиите могат да донесат нови идеи и да подхранват иновациите. Това виждаме днес със Stars4Media.“ „Това е отлична подготовка, тъй като през ноември ще проведем Европейски медиен форум за новини, фокусиран върху индустриалната трансформация на медийния сектор“, подчерта Йоурова в заключение.

Кристоф Леклер, основател на EURACTIV и на мозъчния тръст MediaLab, обобщи събитието: „Субсидиите на ЕС и регулирането на онлайн пазара не могат да налагат свобода на печата и демокрация. Но те помагат за трансформирането на редакциите и насърчават качествената журналистика пред „фалшивите новини“. Ако нашият медиен сектор стане по-конкурентен в сравнение с американските платформи, тогава можем да продължим да наемаме журналисти. Това отговаря на трите проектни консорциума, представени днес: две стратегически проучвания за споделяне на трансгранично съдържание и данни и иновации от 60 медии по проекти на Stars4Media.“

Прочетете статията EURACTIV за събитието:

Връзка към YouTube: Трансформация на бизнеса на новинарските медии: Споделяне на съдържание, данни и Stars4Media

****

Бележка на редактора

Това ново събитие от поредицата #Media4Europe също подготвя почвата за медийния форум NEWS на 29 ноември. Той е продължение на инициативата NEWS на Плана за действие на Европейската комисия в областта на медиите (MAAP). Поредицата събития #Media4Europe помага за свързване на националните издатели и редактори по няколко проекта и тенденции в политиката. Последното събитие #Media4Europe се състоя през март 2021 г.

Партньори по проекта:

Stars4Media:
VUB University, Координатор на проекта: проф. Лучано Морганти

Европейски MediaLab, инициатор на проекта

WAN-IFRA (Световна асоциация на издателите на новини)

Европейска федерация на журналистите

Проектът е съфинансиран от Европейската комисия

Проучване за споделяне на съдържание:

IDATE Digiworld

Европейска MediaLab

Проучването за осъществимост се използва като основа от проучването „план“ за пространствата с медийни данни, започващо през октомври. Този проект се финансира от Европейската комисия.

Медийни пространства за данни
PWC

Carsa

KU Leuven (Институт за медийни изследвания)

KU Leuven (Център за IT и IP право)

Intellera Consulting

Това проучване се финансира от Европейската комисия.