Мъск спря сделката за Туитър за 44 млрд. долара заради фалшивите акаунти

"Сделката с Туитър е спряна временно в очакване на подробности, подкрепящи изчислението, че фалшивите акаунти наистина представляват по-малко от 5% от потребителите“, каза Мъск на своите над 92 милиона последователи в мрежата. [Shutterstock / Rokas Tenys]

Илон Мъск обяви в петък, че сделката за 44 милиарда долара за придобиване на социалната медийна платформа Туитър е „спряна временно“ и посочи нуждата от допълнителни подробности за количеството спам и фалшиви акаунти в мрежата.

Главният изпълнителен директор на Тесла обясни, че все още има интерес към сделката. През април Туитър съобщи, че Мъск е осигурил 25,5 млрд. долара дългово и маржин заемно финансиране и предоставя ангажимент за дялов капитал от 21 млрд. долара.

„Сделката с Туитър е спряна временно в очакване на подробности, подкрепящи изчислението, че фалшивите акаунти наистина представляват по-малко от 5% от потребителите“, каза Мъск на своите над 92 милиона последователи в мрежата.

Акциите на социалната мрежа поевтиняха със 17,7% до 37,10 долара по време на предварителната търговия. Това е най-ниското им ниво, откакто Мъск разкри дела си в компанията в началото на април, а на 25 април направи „най-добрата и окончателна“ оферта за  54,20 долара на акция.

Спредът между офертната цена и стойността на акциите на Tуитър се увеличи през последните дни, което предполага по-малко от 50% шанс за завършване на сделката, тъй като инвеститорите спекулираха, че спадът ще накара Мъск да поиска по-ниска цена.

Компанията Туитър не отговори веднага на искане за коментар. Нямаше незабавна реакция и от инвеститорите, от които Мъск успя да събере 7,1 милиарда долара финансиране.

Мъск публикува туит със статия на Ройтерс от преди десет дни, която цитира фалшивите акаунти в мрежата. Оценката е особено важна за Мъск, който смята премахването на спам ботове за един от приоритетите си.

Прогнозният брой на спам акаунти в сайта за микроблогове се задържа под 5% от 2013 г., според регулаторните документи на Туитър, което накара някои анализатори да се запитат защо Мъск  повдига въпроса чак сега.

„Този ​​показател от 5% не съществува от вчера. Очевидно вече го е знаел. Така че може да е по-скоро част от стратегията за понижаване на цената“, коментира Сузана Стрийтър, анализатор в Hargreaves Lansdown.

Акциите на Туитър поевтиняха при търговията в Ню Йорк, много под цената на сделката от 54,20 долара за акция. В същото време акциите на Tесла поскъпнаха с около 5%.

Акциите на Tесла загубиха около една четвърт от стойността си, след като Мъск разкри дела си в Tуитър на 4 април, на фона на опасенията, че вече няма да е съсредоточен само в работата си в Тесла и че може да се наложи да продаде повече акции на компанията си, за да финансира сделката с Туитър.

Има много прецеденти за потенциално предоговаряне на цената след спад на пазара. Няколко компании промениха цената на договорените придобивания, когато избухна пандемията през 2020 г. и предизвика глобален икономически шок.

Например френският търговец на дребно LVMH заплаши да се откаже от сделката с Tiffany & Co. Американският търговец на дребно на бижута се съгласи да намали цената с 425 милиона долара до 15,8 милиарда долара.

Купувачите, които търсят изход, понякога се обръщат към клаузи за „съществени неблагоприятни последици“ в своето споразумение за сливане, като твърдят, че целевата компания е била значително ощетена.

Съгласно условията на сделката, ако Tуитър или Мъск се оттеглят от сделката, те трябва да платят на другата страна такса за прекратяване от 1 милиард долара. Но договорът съдържа и клауза за „специфично изпълнение“, на която съдията може да се позове, за да принуди Мъск да завърши сделката.

На практика купувачите почти никога не стигат дотам, а обикновено договарят парично уреждане на проблема.

Победа над ботовете

Мъск каза, че ако купи Tуитър той „ще победи спам ботовете и ще се бори с тях докрай“. Той обвини компанията, че разчита на рекламата, защо е позволила на спам ботовете да се умножават.

Той също така критикува политиката на Туитър за модериране и каза, че иска алгоритъмът на социалната мрежа да дава приоритет туитовете да бъдат публични и е против твърде големия контрол върху услугата на корпорациите, които рекламират.

Независимо от това, Мъск се стреми рекламните приходи да се удвоят до 2028 г., според плановете, които той представи на инвеститорите.

Очаква се рекламите да съставляват около 45% от общите приходи на Tуитър, което е по-малко от почти всичките му приходи към момента.

По-рано тази седмица Мъск каза, че ще отмени забраната на акаунта на Доналд Тръмп, когато купи платформата и сигнализира за намерението си да намали модерацията.