Нужни са етични съображения при всички етапи от използването на изкуствен интелект в журналистиката

От автоматизираната обработка на данни до проверка на информацията, присъствието на изкуствения интелект в света на журналистиката нараства. Shutterstock / metamorworks]

Изкуственият интелект присъства все повече в редакциите на медиите, но остават редица опасения, че въвеждането на машинно обучение може да задълбочи все по-ерозиращото доверие в медиите.

От автоматизирано отразяване и обработка на данни до проверка на информацията, присъствието на изкуствения интелект в света на журналистиката нараства. Спецификата на медийната индустрия внася допълнителен слой сложност, когато става въпрос за използване на подобна технология.

Някои медии успешно интегрират изкуствен интелект в процеса на създаване на новини, разбивайки и стандартизирайки данните за COVID-19. Все пак остават опасения относно етичните последици от използването на този вид софтуер в сектор, който се занимава с чувствителна информация и има потенциално широк обществен обхват.

Въпреки това медиите не са включени като високорискова област в проекта на Закона за изкуствен интелект на ЕС, който прилага вертикален подход, базиран на риска, за регулиране на приложението на технологията. Проектът на закона идентифицира сектори, считани за особено уязвими от злоупотребата с изкуствен интелект или непредвидени последици.

Изкуственият интелект в журналистиката вече има широк обхват, както по отношение на съществуващи, така и на потенциални приложения. В много случаи работата се случва зад кулисите, автоматизирайки събирането и обработката на големи обеми данни или използване на текстов анализ за проверка на факти или маркиране на статии.

Все по-често обаче се работи и върху други компоненти на журналистиката, включително разработката на самите статии. Различни редакции са внедрили автоматизация, за да отразяват актуализации и да събират статии за актуални и спортни събития, обяви за имоти и други.

Софтуерът не е единствено текстово базиран и се прилага към други медийни формати. Design AI, базирана в Мюнхен компания, работеща с новинарски организации като Европейската пресфото агенция и испанската информационна агенция EFE, разработи изкуствен интелект за анотиране на видеоклипове, главно за архивиране на кадри, но с потенциален широк спектър от практически приложения.

Когато става въпрос за етика при използването на изкуствен интелект в медиите, трябва да се направи разграничение между различните нива на развитие на технологията, каза пред EURACTIV Киису Уонг, главен изпълнителен директор и съосновател на DesignAI.

Първо трябва да се определи дали притеснението се отнася за изкуственият интелект като цяло, например, когато става въпрос за пристрастие в данните, както при приложението на технологията в други сектори, или се отнася за специфичната употреба на софтуера за медиите. След това е нужно да се прецени къде могат да възникнат тези проблеми в процеса на разработката до послевалото приложение.

„Има различни нива и места, където може да се появи нежелано неетично поведение“, каза Уонг. „Това може да е в начина, по който софтуерът е програмиран – това би било основно наша грижа – може да е в това как са конструирани данните… това е най-трудно, защото е най-малко очевидно. Проблемът може да е и в начина, по който се прилага изкуственият интелект.“

Следователно е необходим етичен дизайн за създаване на тези видове технологии, посочи Уонг. „Всъщност се нуждаете от етични съображения навсякъде – докато  проектирате изкуствения интелект, при конструирането на набора от данни, по време на обучение, при прилолагането му.

Когато става въпрос за внедряване на подобен софтуер от медийни организации, възникват допълнителни съображения, като се имат предвид потенциалните последици от публикуването на информация, която е била обработена от автоматизирани технологии.

Инструментите за изкуствен интелект могат да бъдат безценни за разследващите журналисти, например, когато става въпрос за събиране и обработка на големи обеми информация, посочи Джонатан Стрей, изследовател на изкуствен интелект в университета в Бъркли на фестивала на журналистиката и изкуствения интелект в Лондон в четвъртък ( 2 декември).

Въпреки това той добави, че преди каквито и да е било твърдения да бъдат оповестени публично, „гарантирането на прецизността на процеса и на човешкия надзор върху качеството на продукта е едно от основните етични предизвикателства, свързани с искуствения интелект в медиите“.