Франция налага дигитален данък още тази година

Френският министър на икономиката и финансите Брюно Льо Мер на 7 май 2020 г. в Париж. [Christophe Archambault/EPA/EFE]

Франция ще обложи с данък големия дигитален бизнес тази година, независимо дали напредък по международното споразумение по въпроса бъде постигнат или не. Това заяви финансовият министър Брюно Льо Мер в четвъртък (13 май), като добави, че такъв данък никога не е бил по-оправдан и по-необходим.

Близо 140 държави от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) водят преговори за първото голямо актуализиране на данъчните правила след повече от 20 години. Те целят по-справедливо облагане на големите технологични компании като “Амазон”, “Фейсбук”, “Епъл”, “Гугъл”, които си осигуряват свръхпечалби благодарение на регистрацията си в страни с ниски данъци.

През януари Париж спря въвеждането на дигиталния данък върху доходите на технологичните компании до края на годината, докато не се договори международно споразумение.

Избухването на епидемията от коронавирус обаче насочи изцяло вниманието на финансовите министерства към спасяването на икономиките им, което постави  под въпрос планирания краен срок.

“Никога дигиталният данък не е бил по-оправдан и по-необходим”, заяви финансовият министър Льо Мер пред журналисти по време на конференция, като добави, че такива компании се справят по-добре от повечето други в условията на здравна криза.

“Във всеки случай, като винаги е посочвала, Франция ще наложи данък върху технологичните гиганти през 2020 г.,  или на международно ниво, ако има споразумение, или на национално, ако то се провали”.

За разлика от Франция, финансовият министър на Чехия Алена Шилерова заяви, че може да забави въвеждането на дигиталния данък до следващата година, за да се възползва от потенциалното международно споразумение и да намали ставката до 5% от предложените към момента 7%.

Въвеждането на дигитален данък във Франция стана източник на напрежение с Вашингтон. В САЩ смятат, че данъкът е несправедливо насочен към американските тех гиганти.

Европа отдавна настоява изключително печелившите големи технологични компании, с бизнес онлайн да плащат данък там, където продават услугите си, а не в данъчни убежища, специално избрани в рамките на т.нар. “агресивно данъчно планиране”.

Лидерите на ЕС, които търсят средства за борбата с на изменението на климата и намаляване на икономическите различия сред 27-те държави членки, искат да видят компании като “Гугъл” – с годишен глобален приход от над 160 милиарда долара – да плащат повече данъци в европейските страни, където извличат печалбите си. За предпочитане е данъкът да бъде еднакъв във всяка страна членка.

Разочаровани от липсата на глобален напредък заради противопоставянето от страна на Съединените щати, където технологичните гиганти са базирани, миналата година някои държави, сред които Франция, въведоха собствен дигитален данък. Италия, Великобритания и Испания, или вече са въвели собствени дигитални данъци, или планират да го направят.

Подобни ходове предизвикаха отправянето на заплахи за налагане на нови търговски мита от Вашингтон.

Постигането на споразумение стана още по-важно заради пандемията от COVID-19, която предизвика въвеждането на ограничителни мерки по целия свят и преминаване към дистанционна работа. Това вероятно ще увеличи приходите на интернет гигантите, както и нуждата от средства на правителствата на ЕС, за рестартиране на икономиките им след най-голямата досега рецесия, очаквана през тази година.

Миналите опити за създаване на дигитален данък в целия ЕС се провалиха заради противопоставянето на Ирландия, където много големи американски технологични компании, както и някои северни страни имат данъчна регистрация.