Airbus: Водородът няма да е широко използван преди 2050 г.

Airbus A320neo след първото си кацане от летищетоТулуза-Бланяк, южна Франция, 25 септември 2014 г. [ EPA-EFE / GUILLAUME HORCAJUELO ]

Повечето пътнически самолети ще разчитат на традиционни реактивни двигатели поне до 2050 г. Въвеждането на чиста водородна технология е ограничено за регионални и полети на къси разстояния. Това става ясно от изявление на Airbus пред представители на ЕС, публикувано в четвъртък (10 юни).

Производителят на самолети се очертава като лидер в индустрията за задвижване с водород. Компанията заяви, че планират да разработят първото търговско въздухоплавателно средство в света с нулеви емисии до 2035 г.

Не е публично известно дали технологията ще бъде готова навреме за следващия важен етап в европейската индустрия – която ще замени A320 в полетите на къси и дълги разстояния през 2030 г. Изявление на компанията от февруари пред представители на ЕС изглежда изключва тази възможност.

“От 2035 г. самолетите с нулеви водородни емисии ще бъдат използвани предимно за регионални и полети на къси разстояния. Което означава, че използването на високоефективни газови турбини ще продължи да бъде необходимо до 2050 г., особено за полетите на дълги разстояния”, се посочва в текста.

Слайдовете от презентацията до кабинета на заместник-председателя на Европейската комисия Франс Тимерманс бяха публикувани от InfluenceMap.

“Все още не е решено към какъв пазарен сегмент ще се насочи първият самолет с нулеви емисии”, заяви говорител на Airbus в четвъртък, като отказа допълнителен коментар по отношение на срещата от февруари.

Въпреки че проучванията са на ранен етап, възможните варианти за подмяна на A320 вече са основен фокус за компанията. От Boeing обмислят как да подсилят конкурентния 737MAX, а производителите на двигатели се фокусират върху развиващите се газови турбини.

Миналата седмица главният изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун изключи използването на водород в широк мащаб преди 2050 г.

Водородът също зае централно място в преговорите за европейската правителствена подкрепа за авиацията по време на кризата с COVID-19.

През юни миналата година Франция обяви увеличение на финансирането на авиационния изследователски орган CORAC, включително 1,5 милиарда евро за три години за технологии като водород. По този начин се запазват 500 от 15 000 работни места, застрашени от преструктурирането на Airbus.

Министерството на финансите изброи пет ключови инвестиционни цели, включително за определяне на наследника на A320.

Решение за концепция 2022 г.

Заради размера, обхвата и необходимата инфраструктура в световен мащаб, представителите на индустрията намалиха очакванията за преминаване към водород на семейството A320. Airbus каза, че A320 излита или каца на всеки 1,6 секунди.

Служители на Airbus твърдят, че във всеки случай проучванията ще доведат до резултат и разработването на революционна технология.

Като междинна стъпка Airbus и други компании призовават за по-широкото използване на устойчиви горива.

Във презентацията през февруари Airbus показа прогнози на индустрията, според които категорията A320 за средно дълги разстояния с 150 до 250 места ще се захранва с устойчиво авиационно гориво (SAF) и “потенциално с малко водород” от 2050 г.

В нишата 100-150 местни A220 и Embraer E2 ще се използва електрическа енергия, водород и/или SAF от 2040 г. Само регионалните 50-100-местни самолети ще бъдат готови да използват водород през 2030.

През септември миналата година Airbus представи три концепции за водороден самолет, които ще влязат в експлоатация през 2035 г. Това включва турбовитлов самолет, традиционно изглеждащ двумоторен самолет, задвижван от хибридни водородни двигатели, и по-радикален модел самолет със смесено крило.

Airbus обяви, че ще избере крайния продукт за нов самолет без въглерод през 2025 г.