На прага на новия Ренесанс?

РАЗГРАНИЧАВАНЕ: All opinions in this column reflect the views of the author(s), not of EURACTIV.COM Ltd.

The Brief е ежедневният коментар на EURACTIV.com

Водещото събитие в първите майски дни в целия ЕС е облекчаването на ограничителните мерки на фона на намаляващия брой нови заразени и смъртни случаи вследствие на COVID-19.

Досега усилията на националните политици и на лидерите на ЕС бяха съсредоточени в две направления: санитарните мерки и тези срещу икономическата криза.

Но има и друга извънредно положение – психологическият въпрос – и той не е в ръцете на политиците.

Изолацията бе необходима. Сега, след като сме минали най-трудните моменти, облекчаването на  ограничителните мерки е също толкова необходимо. Нуждаем се от въздух, от движение и от човешки контакт.

А съдейки по телеконференциите, всички имаме и спешна нужда от подстрижка.

Възрастните хора са уязвими заради възрастта си, но те трябва да могат да прегърнат внуците си. Толкова е просто.

През последните седем седмици повечето от нас не са боледували, но излизането от изолацията се чувства като връщане към живота след прекарана продължителна болест.

Сега обаче е нужно да сме внимателни и да следваме предписанията. Нова вълна на инфекцията, вероятно по-голяма от първата, не е изключена. Ето защо излизането от изолацията трябва да бъде постепенно и на теория трябва да е обратимо.

Възможно е да се наслаждаваме на живота и чрез малките неща, като например разходка в съседния парк или посещение на местния манастир, вместо да се втурнем  към обичайното разглеждане на забележителности в чужбина. Защо не и питие с добър приятел, вместо обичайните претъпкани партита. Да се фокусираме върху правенето на малки стъпки и насладата, която ни носят…

За повечето европейци изолацията беше време и да поразсъждават върху големия въпрос: Какво следва оттук нататък? Бизнесът и професионалният ни живот вероятно няма да са същите. Промени ще са необходими навсякъде – било то големи или малки. Периодът на излизане от изолацията ще бъде интензивен за планирането на личното, както и на общото ни бъдеще.

Лидерство ще е необходимо и на микро ниво. Ще ни е нужна креативност. Първият компютър на Apple е създаден от хлапаци в един гараж. Без съмнение, домовете ни са се певърнали в мястото за създаването на страхотни изобретения и иновации. Може би собственичката на малък магазин в Милано вече е изобретила пазаруването на бъдещето.

Когато никой няма отговорите, всеки би могъл да ги измисли. С малко късмет и дори без да сме напълно наясно със случващото се, обществата ни вероятно са на прага на следващия период – на един нов Ренесанс.