Ангелкова очаква между 30 и 50% спад на приходите от туризъм

Николина Ангелкова [Юлия Лазарова/"Дневник"]

Приходите от туризъм може да спаднат с 50% заради кризата. Това е песимистичният вариант. Оптимистичният е постъпленията в сектора да намалеят с 30-40%, обясни министърът на туризма Николина Ангелкова пред Нова тв.

По-малкият спад се очаква, ако се реализират всички планирани чартърни полети, особено от Великобритания и Русия.

Според министъра лошите практики в сектора са единични, но получават широк обществен резонанс и удрят по усилията на професионалистите в сектора. Такива практики са завишената цена на кафето на плажа за сметка на евтиния шезлонг или задължителна такса за безжичен интернет. „Отвращават хората конкретни сигнали. Те са единични, но се превръщат в нарицателно и удрят върху труда на всички останали в сектора, които предлагат качествен продукт. Има изключително малък процент, но това очерня много“, каза министърът.

Туризмът формира близо 12% от БВП на страната, но забраната за пътувания заради пандемията на коронавируса удари най-силно именно този сектор в световен мащаб. Прогнозите за спад на туризма в света достигат 70% спрямо миналата година, припомня „Дневник“.

По думите на министъра примерът със строителството на подпорна стена на плажа в местността Алепу край Созопол се отразява изключително негативно на имиджа на страната. „Не ми е приятно, полагаме усилия да рекламираме България като привлекателна дестинация“, каза Ангелкова.

Тя разказа, че от 6 години почива на българското Черноморие – и на север, и на юг, и в Златни пясъци, и в Албена, и в Слънчев бряг, и в Созопол.

Министърът увери, че опашките на границата с Гърция са причинени от гръцката страна, а не се създават, за да се откажат българите да почиват там. Ние се опитваме да улесним пътуванията до и от България, нека всеки сам реши къде да прекара ваканцията си, каза Ангелкова.

Опашките от чакащи автомобили за преминаване към Гърция през ГКПП „Кулата“ се стопиха в четвъртък, след като гръцките власти облекчиха режима за влизане на граждани от ЕС. Те вече не подлежат на 100-процентов контрол, а българските граждани преминават границата само след показване на лична карта.

От понеделник във всички съседни страни, Скандинавия, Германия, Вишеградската четворка, Израел започва телевизионна и онлайн реклама на туризма в България като акцентът е в съчетаването на морската почивка със спа, голф, приключения и т.н. Купено е рекламно време в праймтайма на CNN, RTL, добави Ангелкова. Общият бюджет за реклама през тази година е 12 млн. лв.