Балкански евтинджос

Хората пазаруват на местния пазар Еминону след 17-дневно блокиране заради коронавируса в Истанбул, Турция, 17 май 2021 г. EPA-EFE/SEDAT SUNA

Можете ли да си представите такава оферта: шопинг екскурзия до Истанбул, тръгване от Северна Македония с автобус, 3 нощувки в 4-звезден хотел на Босфора и обратно за 79 евро? С опция за 5-звезден хотел да струва само 85 евро?

Точно на това предложение са попаднали  пътниците от изгорелия у нас автобус на македонската фирма „Беса Транс“. Официалният брой е 44 загинали, включително 12 деца и тийнейджъри, като само 7 оцелели са успели да се спасят, като са счупили задно стъкло.

Мотото на компанията е „Пътуване с автобус по европейски стандарти”.

Европейски стандарти? Както показват предварителните резултати от разследването, автобусът не е имал лиценз за международен превоз на пътници и ако е пуснат през границите, то със сигурност е благодарение на бакшиши на държавни служители от България и Турция. Това не е необичайно в тази част на света, въпреки факта, че България е членка на ЕС.

Разследването продължава, затова няма да предрешаваме причините за катастрофата. Вместо това ще говорим за контекста като цяло.

Подобна туристическа дейност на Балканите обикновено се осъществява с автобусен трансфер през нощта. Целта е да се спестят две хотелски нощувки. Смята се обаче, че балканските пътища са коварни. На 4 април 2004 г. български автобус, който се връщаше през нощта от екскурзия в Хърватия, падна в сръбската река Лим. Загинаха 12 български деца. Оттогава България забрани автобусния превоз на деца през нощта. Но това не попречи на 12 македонски деца да загинат край София.

Хората се чудят защо автобуса на „Беса Транс“ изгоря толкова бързо. Може би това не е било точно така, но има много съобщения за шофьори на автобуси, които пълнят 20-литрови пластмасови туби с гориво на бензиностанции в Турция, тъй като горивото там е по-евтино. Дори съответните бензиностанции са идентифицирани. Транспортирането на гориво в пластмасови туби е забранено, но на кого му пука? За да избегнат контрола, шофьорите на автобуси слагат тубите на мястото на резервата гума, което се премества в багажното отделение. Всички знаят схемата, но с малък бакшиш на границата става.

По същия начин гърците пълнят резервоари и туби в България, където горивото е по-евтино. Вярвайте, че това намалява разходите им за хазарт, който предлагат местни заведения до границата.

Контрабандата е нещо обичайно за балканските туристически фирми. Източник на автора случайно отворил вратата на тоалетната на автобус от София до Брюксел.  Цялото помещение било натъпкано със стекове бира, очевидно за доставка до някой от българските магазини в Брюксел. Вероятно много от пътниците забелязват, но никой не говори за това.

Понякога фирмите за автобусен транспорт спазват правилото да има двама шофьори при международни пътувания, но понякога вторият шофьор е само на хартия. Контролът не е проблем, явно бакшишът работи. Официално фирма като „Беса Транс“ има само четири автобуса (този, който изгоря край София не е в официалния списък). За да отговорят на търсенето, автобусите трябва да пътуват без спиране. Това е дълго шофиране, особено само за един водач.

Пътищата са важна част от картината. Дори и пътят да е новопостроен (като този, на който изгоря автобуса на „Беса Транс“), навсякъде из Балканите има удивителни пропуски. Няма хоризонтална отразяваща маркировка или са останали следи от стара маркировка, които са подвеждащи. При лошо време дори опитни шофьори губят ориентация. Пътните или са невидими, защото местни предприемачи лепят рекламите си върху тях или липсват, защото някой ги е откраднал.

Балканите са специално място и като география, и като манталитет. Черният петък е всеки ден. Ако тази статия може би е била шокираща за небалканските читатели, но в региона, тя може да действа като реклама. Екскурзия до Истанбул на евтина цена е изкушаваща. Какво, по дяволите, че един автобус изгоря, като стотици достигнаха до крайната си цел. На тази цена нека си резервираме място.