Строителството на белградското метро започна в понеделник на терена Макишко поле, където ще бъде изградена инфраструктура и платформа на бъдещия терминал. Строителните работи започнаха с протести, а екоактивисти твърдяха, че всяко строителство в този район би застрашило сериозно водоснабдяването на Белград.
Заместник-кметът на Белград Горан Весич каза, че това е най-важният проект на столицата през 21-ви век и че до 2030 г. метрото ще има две линии. Първата линия ще бъде дълга 21,1 километра и ще има 21 станции. Втората ще бъде 21-километрова и ще има 23 станции. Двете линии ще се пресичат на „Савския“ площад.
„Двете линии на метрото ще струват около 4,6 милиарда евро, а влаковете около 1,5 милиарда. Това се равнява на приблизително пет годишни бюджета и е ясно, че няма да можем да финансираме такъв проект за кратко време сами”, каза Весич.
В началото на строителството се проведе протестен митинг в квартал Макиш в южната част на града, където гражданите блокираха пътя за известно време.
Освен метрото, градските власти планират да построят 4,5 милиона квадратни метра жилищни и бизнес площи върху 700 хектара край Макишко поле.
В Макиш са разположени централните съоръжения на Общественото комунално дружество „Белградски водопровод“. Пречиствателната станция филтрира речна вода и съхранява големи запаси за жителите на Белград.
Участниците в протеста казаха, че проектът в Макиш ще причини трайни щети и ще засегне бъдещето на гражданите на столицата.
Архитектът Слободан Малдини каза, че Белград се нуждае от метро, но стратегията за неговото реализиране е „дълбоко погрешна“, тъй като градът не може да се откаже от стратегически ресурси, като питейна вода, която не е възобновяем ресурс.
От опозиционното Движение на свободните граждани посочват, че планираното трасе на метрото е ненужно скъпо, недостатъчно ефикасно и няма да постигне никакви резултати.