Бундестагът въвежда “зелен данък” за депутатските пътувания

42738351_2083797991651431_3642781172141916160_o-4 [Shutterstock]

Съветът на старейшините на Бундестага реши, че от 2020 г. трябва да бъде въведен “зелен данък” за официалните пътувания на депутатите. Съветът, който е специален изпълнителен орган на Бундестага и решава кои проектозакони да бъдат разглеждани, започна обсъждане на наскоро предложения климатичен пакет в Германия, пише медийният партньор на EURACTIV “Тагесшпигел”.

“По наша инициатива най-накрая трябва да има зелен данък върху служебните пътувания на Бундестага за следващата година”, заяви Картен Шнайдер, първият секретар на Социалдемократическата партия (СПД) пред ДПА. Данъкът ще се таксува за полетите, както и за пътуванията със служебни автомобили.

Федералният бюджет за 2020 г. ще подкрепя различни проекти за защита на климата. “По този начин Бундестагът допринася за намаляване на въглеродните емисии и подобряване на защитата на климата. Съветът на старейшините ще работи, за да гарантира, че необходимите средства вече са отпуснати във федералния бюджет за 2020 г.”, каза Шнайдер.

В петък (25 октомври) Бундестагът ще обсъди за първи път основни елементи от пакета за климата. Сред темите са по-високи данъци върху самолетните билети, по-високи такси за пътуване и отговорности за опазване на климата. Но до ноември няма да се вземат решения.

Законопроектът за защита на климата, предложен от федералния министър на околната среда Свеня Шулце (СПД), не беше много добре приет сред членовете на Съюза ХДС/ХСС. Основната причина е, че законопроектът поставя точни цели за количествата парникови газове, които трябва да бъдат спестени в области като транспорт, отопление и селско стопанство.

Според Матиас Мирш, заместник-председател на парламентарната група на СДП, проектът е основата на бъдещата политика за климата. Ако конкретни мерки не са достатъчни, те трябва да бъдат коригирани в бъдеще. “Защото никой не може да каже със сигурност дали и как мерките, за взети днес, ще работят утре, следователно се нуждаем от механизъм за контрол”, каза Мирш пред ДПА.

 

И опозицията има причини да мисли за климатичния пакет

 

Лидерът на ХДС/ХСС Георг Нюслайн по-рано осъди плановете на Шулце като начин за създаване на “базирана на климата икономика”. Въпреки че първоначалният план на Шулце предвиждаше по-строги правила, идеята за годишни, законово фиксирани бюджети за парникови газове за отделните сектори се запазва, след като СДП договори закона за защита на климата в коалиционното споразумение с консерваторите.

Ако обаче законът за опазване на климата не мине през Бундестага преди конгреса на СДП, предвиден за 6-8 декември, страните, които се противопоставят на Голямата коалиция, ще имат много допълнителни аргументи.

Затова и опозицията мисли за т. нар. климатичен пакет, макар и по различни причини. Лидерът на зелената фракция Антон Хофрайтер каза пред ДПА, че “разумните индивидуални мерки”, като билетите за влак с намаление и по-скъпите самолетни билети, не могат да скрият факта, че коалицията не е успяла да защити климата. „Пакетът за климата като цяло не постига много от необходимото и социално възможно“, добави Хофрайтер.

Ето какви планове за намаляване на въглеродните емисии все още са в дневния ред на правителството:

Данъците върху самолетните билети трябва да се увеличават, тъй като летенето е особено вредно за климата. Авиационната такса за вътрешни и европейски полети трябва да се повиши с 5,65 на 13,03 евро на билет, а за по-дълги полети до 6000 километра с 9,96 до 33,01 евро. За други полети ще се дължат 59,43 евро, което е с почти 18 евро повече от преди. Авиокомпаниите поне частично ще добавят този данък към своите тарифи.

За да могат гражданите да пътуват повече с влак, ДДС на билетите за дълги разстояния трябва да бъде намален от 19% на 7%. От германските железниците обещават, че тези билети ще бъдат с 10% по-евтини, когато влезе в сила намалението на данъка.

Размерът на надбавките за пътувания на дълги разстояния трябва да бъде увеличен за пет години, за да се компенсира увеличаването на цената на горивата.

Хората, които санират жилищата си и ги правят енергоефективни, трябва да получават данъчни облекчения за три години от 2020 г.