България строи пътища, но не ги поддържа и планира добре

Премиерът Бойко Борисов инспектира строителството на магистрала "Хемус" през 2018 г. [Фейсбук]

Макар и строежът на магистрали е една от любимите теми на премиера Бойко Борисов, Европейската сметна палата излезе със сериозни забележки към България в своя анализ на състоянието на Трансевропейската пътна мрежа (ТEN-T). Документът беше публикуван във вторник (21 април).

“Дунав мост 2” е построен от години, но все още няма нормален път, по който да се стигне до него. Магистрала “Струма” е приоритет от повече от десетилетие, но и досега не е ясно кога ще бъде завършена. Магистралите в България са се удвоили след 2007 г. – от 418 км до 757 км през 2018 г., но след като бъдат построени, страната не се справя с поддържането им, а и не умее да планира адекватното изграждане на пътни връзки, се казва в изводите за България, цитирани от “Капитал”.

България е една от страните, които одиторите са посетили. Останалите са Чехия, Полша и Испания. Те са избрани, защото в тях, взети заедно, са насочени около 62 % от евросредствата за пътни проекти за периодите 2007—2013 г. и 2014—2020 г., и през тях преминават шест от деветте коридора на основната мрежа (Балтийско-Адриатически, Северно море — Балтийско море, Средиземно море, Ориент — Източно Средиземноморие, Атлантически и Рейн — Дунав), които трябва да бъдат завършени до 2030 г.

В България евросредства се ползват за автомагистрала “Струма”, Южната дъга на Софийския околовръстен път, магистрала “Европа” до сръбската граница, “Тракия” и “Марица”, както и други първокласни и второкласни пътища.

В България понастоящем само един от шестте трансгранични участъка на основната европейска мрежа е завършен – този към Турция (магистрала “Марица”). Два са в строеж – “Струма” и “Европа”. От останалите три трансгранични направления едно е споделено с държава извън ЕС (Северна Македония), а две – с Румъния, като става дума за трасетата при дунавските мостове. Към момента на одита няма одобрени срокове и обезпечено финансиране за тяхното приключване.

Европейската комисия (ЕК) иска от България по-ясно да изтъква, че ключовият приоритет на инвестициите е завършването на автомагистрала “Струма”, която е част от основната мрежа на ЕС. В момента поръчките за отсечката през Кресненското дефиле – единствената, която не се строи още, са на пауза заради липса на финансиране и неизпълнени ангажименти на България относно опазването на околната среда.

При “Дунав мост 2” между Видин и Калафат, който също бе построен с финансова подкрепа от ЕС и функционира от 2013 г., проблемът е липсата на адекватна пътна връзка, отговаряща на изискванията на TEN-T. Така няма и от двете страни на границата. “Положението възпрепятства безпроблемното пътуване по този коридор. Понастоящем времето за пътуване на пътнически автомобил от София до Братислава по трасето на коридора е по-дълго, отколкото ако автомобилът премине през друга държава (Сърбия), дори ако се включи времето за граничен контрол по външната граница. По данни на Евростат граничният контрол отнема 25 % (171 минути) по-малко време за приблизително същото разстояние от около 1000 км по двата маршрута.”, твърди одитът.

В момента се работи по разширението на трасето Видин – Ботевград. През септември 2019 г. и февруари 2020 г. бяха подписани договорите за 33 км от Мездра до Ботевград, а през октомври 2019 г. – за 30 км до Видин. Отсечките ще са готови най-рано през 2022 г., и то ако се намерят нужните средства – заради забавянето на тол системата и сегашната криза може да има проблем с финансирането, което е изцяло с национални средства. Освен това тепърва има да се правят още участъци по това направление.

България общата магистрална мрежа почти се е удвоила — от 418 км през 2007 г. на 757 през 2018 г., до голяма степен благодарение на подкрепата на ЕС. През периода 2007—2013 г. ЕС е съфинансирал на 85 % завършването на 264 км магистрален път от основната мрежа, включително завършването на две магистрали — една, която свързва София и Бургас, и друга, която стига до границата с Турция. Според българските органи завършването на първата магистрала е съкратило времето за пътуване между София и Бургас с около 90 минути, тъй като средната скорост е нараснала от 68 на 105 км/ч. С изграждането на другата магистрала времето за пътуване от София до границата с Турция също е скъсено с около 90 минути, се казва в доклада.

В България 32 % от пътищата са в лошо състояние, а 27 % — в средно, отчитат още одиторите. Няма и дългосрочна стратегия как това да се подобри. От четирите посетени държави само в Испания състоянието на мрежата се счита като цяло за добро, въпреки че неотдавнашните бюджетни ограничения забавят определени задачи по поддръжката. В Полша почти 40 % от мрежата се нуждае от ремонт, който е спешен за 14 % от нея.