Големите френски производители на шампанско се оплакват заради нов руски закон

"Съветско шампанско" [Wikimedia Commons]

В понеделник големите производители на шампанско във Франция отправиха молба за дипломатическа помощ заради нов руски закон, който запазва термина „шампанско“ за руските пенливи вина. Това доведе до временното спиране на доставките на лидера на пазара „Моет Хенеси“.

Френските производители яростно ревнуват заради контролираното наименование за произход (КНП), което би трябвало да им даде ексклузивната употреба на думата в страни, които се придържат към Лисабонското споразумение за отличителни географски указания.

Но Русия не е подписала Лисабонското споразумение и в петък президентът Владимир Путин подписа закон, който забранява използването на руския превод на думата шампанско – „Шампанское“ – върху вносни бутилки.

Още от съветско време, шампанското – „шампанское“ на руски, се използва като общ термин за широк спектър от пенливи вина. Някои, от които противоречат на луксозния имидж на шампанското, като се продават бутилки за по-малко от 150 рубли (под 2 евро).

Според легендите Съветският съюз започва да произвежда „шампанское“, след като Сталин казва, че съветският народ ще отпразнува победата над нацистка Германия „с шампанско“.

Френските производители все още могат да използват думата на френски, но ще трябва да напишат на кирилица „пенливо вино“ на гърба на бутилките – ерес за марки, които твърдят, че нищо на Земята не може да се доближи до характерните им мехурчета.

„Жителите на Шампан призовават френски и европейски дипломати да променят този неприемлив закон“, се посочва в изявление на Комитета на шампанските вина, който обединява производителите на грозде, както и производителите от североизточния френски регион Шампан.

Комитетът осъди „скандалния“ ход, който „поставя под въпрос повече от 20 години двустранни преговори между ЕС и Русия относно защитата на КНП“.

„Моет Хенеси“, собственост на луксозния конгломерат LVMH, заяви в неделя, че ще спази закона и ще възобнови износа на своите марки, включително „Дом Периньон“, „Моет & Шандон“ и „Вьов Клико“ „възможно най-скоро“.