Евродепутати са изключени от изслушването за законността в Унгария

Представителите на трите председателства, отговарящи за унгарското досие: Луминита Одобеску (Румъния), Мария Рислаки (Финландия) и Ирена Андраси (Хърватия). [Съвет на ЕС]

Евродепутати са шокирани, след като бяха изключени от изслушването на Съвета по процедурата по член 7 срещу Унгария за системни нарушения на ценностите, на които се основава ЕС, тъй като ситуацията в страната допълнително се влошава.

Съветът ще проведе изслушване по процедурата по член 7 срещу Унгария на 10 декември, заяви представителят на финландското председателство на Съвета пред комисията по граждански свободи, правосъдие и вътрешни работи на Европейския парламент.

Няколко евродепутати изразиха своето разочарование, че представителите на Парламента няма да присъстват на изслушването, въпреки искането им. Решението за продължаване на производството, в което трябва да бъде определено дали Унгария сериозно нарушава основните ценности на ЕС, идва на фона на ново законодателство, подкопаващо съдебната независимост.

Съветът проведе първото си общо изслушване на 16 септември, почти година след като Парламентът отвори процедура по член 7 срещу Унгария. (Процедурата по чл. 7 се използва изключително рядко. Тя беше задействана за пръв път в края на декември 2017 г. срещу Полша по инициатива на Европейската комисия. Най-строгото наказание по чл. 7 е лишаване на страната от правото й на глас в ЕС. Това е обаче е малко вероятно, тъй като става само с единодушното решение на всички страни.)

“Този ​​път председателството планира да предложи тематично изслушване”, каза Мария Рислаки, постоянен представител на Финландия към ЕС пред евродепутати в четвъртък вечерта (21 ноември). Посланиците към ЕС ще изберат редица ключови теми за изслушването през декември.

Докладчикът в сянка, румънката Рамона Стругариу (“Обнови Европа”) каза, че не е убедена, “че участието на ЕП не се предвижда изрично нито от договора, нито от правилата и процедурите”, както смятат от Съвета. “В крайна сметка има прецеденти. Като разрешението Европейската централна банка да участват в процедурите в Съвета”, добави тя.

“В този случай, както и в други, но по-специално в този, няма взаимно искрено сътрудничество между европейските институции”, заяви зеленият евродепутат Гуендолин Делбос-Корфилд. “От години ситуацията продължава да се влошава по редица въпроси, докато Унгария продължава да блокира други въпроси в ЕС”, аргументира се Делбос-Корфилд.

Унгария е твърд противник на всеки ход, който би обвързал кохезионните фодове на ЕС със спазването на принципа на правовата държава. Министърът на правосъдието на страната изтъкна, че концепцията няма общоприложими обективни критерии и че предложението на Комисията за “въвеждане на редовен мониторинг на спазването на принципите на правовата държава противоречи напълно на Договорите”.

В началото на този месец партията на Виктор Орбан Фидес отхвърли идеята за създаване на контролирани от правителството административни съдилища, които да разглеждат дела, свързани с публичната администрация.

На 4 ноември управляващата партия, която има пълно мнозинство в парламента на Унгария, избра Тунде Хандо за конституционен съдия. Преди това Хандо беше председател на Националната съдебна служба (NJO), отговаряща за управлението на съдебната система.

Хандо се оказа в центъра на вътрешната и международната критика по отношение на съдебните реформи от 2011-2012 г., които централизираха съдебната администрация на Унгария и предоставиха на председателя на NJO ключови правомощия, включително назначаването и обучението на съдии.

“Г-жа Хандо стана лице на “конституционната криза”, коментираха пред EURACTIV от Унгарския Хелзинкски комитет (HHC). “Управляващото мнозинство цели да предаде посланието, че човекът, който се намира в центъра на тази криза, е отстранен и така кризата е решена. Но преждевременното прекратяване на мандата на Хандо и избирането й в Конституционния съд само прикрива промените, засягащи съдебната система. Никой наистина не е очаквал някакви големи законодателни стъпки в този момент”, обясняват от авторитетната неправителствена организация. И допълват, че “наистина беше идеален момент да се опитате да се приемат контрабандно нови правила, подкопаващи независимостта на съдебната власт в законопроект, дълъг 200 страници”.

“Законопроектът не успява да разреши нито един от структурните недостатъци, създадени от “конституционната криза”, твърдят от неправителствената организация. Фактът, че предложените изменения са внесени “без предварителна консултация с широката общественост или с професионалните среди, въпреки че това е задължително по закон – показва пълно пренебрегване на мнението на професионалните заинтересовани страни и гражданското общество”.

Тези стъпки са “доста цинични, ако вземем предвид, че независимостта на съдебната система е централен въпрос в текущата процедура по член 7, започната срещу Унгария”, смятат от HHC.

Срещу наказателен съдия, отправил въпроси към Съда на Европейския съюз, е започнало дисциплинарно производство, съобщиха още от правозащитната организация. “Дисциплинарната процедура беше инициирана от временно изпълняващия длъжността председател на съда, назначен от г-жа Хандо, благодарение на вратичка в закона, която й позволи да отмени конкурсите за съдебни длъжности и й даде възможност да назначи за неограничен период временен председател”, посочват от HHC.

Ако бъде приет, предложеният закон “ще разруши допълнително независимостта на съдебната система – може би по прикрит и технически начин, но все пак ще го направи”, заявиха от HHC.

“Целта на измененията е политически чувствителните дела да се решават от Конституционния съд, който е под влияние на правителството“, каза юридическият експерт от унгарския клон на Амнести Интернешънъл Арон Деметер. “С други думи, правителството не е променило целта си, а просто е намерило нови инструменти за постигането й. “Новите изменения засилват ограниченията пред съда, могат да окажат смразяващ ефект върху вътрешното убеждение и вземането на решения на съдиите”, каза експертът пред EURACTIV.

“Отсега нататък, ако съдиите не решат според новите правила, те могат да се сблъскат с отрицателни последици, когато биват атестирани. Или както се видя – срещу тях може да бъде образувано дисциплинарно производство”, каза Деметер.

“Имаше дискусия за новото развитие на ситуацията, разбира се, тези нови разработки могат да бъдат обсъдени по време на изслушването на Съвета на 10 декември”, каза постоянният представител на Финландия по време на изслушването в парламента.

Върховенството на закона беше приоритет за финландското председателство на ЕС. Хърватия, която ще поеме ротационното председателство на Съвета на ЕС през януари, може да няма желание да продължи производството срещу Унгария, допусна Делбос-Корфийлд пред журналисти на 5 ноември.

Унгария е единствената “частично свободна” държава в Европейския съюз според индекса на демокрацията, съставен от неправителствената неправителствена организация на САЩ Фрийдъм Хаус.