ЕК обмисля по-строги правила за сключване на договори с консултанти

Европейската комисия заяви, че може да принуди изпълнителите да разкрият потенциални конфликти на интереси, но евродепутатите заявиха, че промените трябва да отидат по-далеч. [Source: EC - Audiovisual Service]

Европейската комисия обмисля да засили мерките, за да избегне конфликт на интереси при сключване на договори за консултантски услуги, след жалби от Европейския парламент и препоръки от европейския омбудсман.

Някои от сключените договори повдигнат въпроси за потенциален конфликт на интереси, тъй като консултантските компании са били наети за предоставяне на експертиза в сектори, в които консултират и частни фирми, смятат евродепутати.

По-рано този месец Комисията обяви, че обмисля възможността да принуди външните изпълнители да разкриват потенциални конфликти на интереси и да предостави допълнителни насоки на длъжностните лица на ЕС по случаи на такива конфликти.

Евродепутатите обаче бяха недоволни от предложените предложения и казаха, че изпълнителната власт на ЕС трябва да отиде по-далеч.

“Определението за конфликт на интереси трябва да бъде променено“ и консултантите не трябва да участват в изготвянето на политики, каза съпредседателят на групата на Зелените в Европейския парламент Филип Ламбертс пред EURACTIV в сряда (28 април).

Договорите, подписани от Комисията с консултантски фирми, се увеличиха през последните години. Само между 2016 и 2019 г. PwC, EY, KPMG и Deloitte, известни като “Голямата четворка“, спечелиха търгове на стойност над 462 милиона евро, както EURACTIV разкри през март.

Широко известно е, че “Голямата четворка” е давала съвети за заобикаляне на законодателството, особено данъчното. Поради тази причина участието на тези компании в изготвянето на политики е “огромен конфликт на интереси”, който накърнява доверието на гражданите в институциите на ЕС.

Някои от тези договори, сключени с изпълнителите, повдигнаха въпроси за конфликт на интереси. Например, McKinsey е нает да предоставя препоръки по политиката за изкуствения интелект, една от бизнес областите, в която компанията работи.

Освен това Комисията нае миналата година BlackRock, най-големият мениджър на активи в света, да извърши проучване за интегриране на екологични, социални и управленски цели в банковите правила на ЕС. 

След жалби от евродепутати и организации от гражданското общество по случая BlackRock, европейският омбудсман, Емили О’Райли, заключи през ноември, че има “основателни опасения за риска от конфликт на интереси“.

В резултат на това тя препоръча на Комисията да предостави “по-ясни насоки“ за евентуален конфликт на интереси на персонала, който обработва договорите за обществени поръчки. 

Освен това тя прикани Комисията да обмисли дали нейните правила за финансово регулиране трябва да бъдат “засилени“, за да се избегнат конфликти на интереси. 

В писмо, изпратено до Комисията след като EURACTIV писа по темата  през март, общо 73 членове на ЕП притиснаха Комисията за мерките, които възнамерява да предприеме, за да осигури строг процес на проверка, за да се избегнат вредни практики.

Отговор

В отговор на препоръките на европейския омбудсман, публикувани на 12 април, Комисията заяви, че в момента обмисля дали е необходимо да се предлагат изменения на Финансовия регламент, например, за да се задължат компаниите да разкриват противоречащи си интереси.

“За да вземе информирано решение в това отношение, Комисията има за цел да включи въпроса в целенасочена обществена консултация за предстоящото преразглеждане на Финансовия регламент, което планира да започне скоро,“ отговориха от ЕК.

Според Финансовия регламент изключването на външни изпълнители от търгове поради техния бизнес на тези пазари “трябва да се основава на обективни критерии и факти, които установяват наличието на професионален конфликт на интереси“.

В допълнение, в момента Комисията обмисля предоставянето на допълнителни насоки на служителите за това, което представлява “професионален конфликт на интереси“.

Комисията отбеляза, че оценката на конфликта на интереси изисква “известна свобода на преценка“ за служителите на ЕС, които оценяват изпълнителите в тръжната процедура.

“Следователно всяко ръководство ще трябва да постигне правилния баланс между постигането на ефективност при прилагането на тези понятия, както и обективността при оценката на изключването на такива конфликти“, заяви Комисията в своя отговор до омбудсмана на ЕС. 

Като част от насоките към служителите, Комисията би могла да предостави “списък на съответните примери“ за професионални конфликти на интереси.

Конструктивен отговор

“Конструктивният отговор“, даден от Комисията, беше приветстван от европейския омбудсман. 

Предложенията на Европейската комисия, са “в съответствие с това, което омбудсманът е предложил“ и той “ще продължи да наблюдава изпълнението на предложените стъпки за промяна“, пише в изявление кабинетът на Емили О’Райли.

Тези правни промени все още обаче не отговарят на изискванията на европейските депутати. “Ако законовото определение за конфликт на интереси позволи подписването на договора за BlackRock, значи има нещо нередно в това определение“, заяви съпредседателят на Зелените Ламбертс.

“Определението за конфликт на интереси трябва да бъде променено“, добави той.

Ламбертс каза, че Комисията не трябва да разглежда промените “чрез законов подход, а чрез политически“. 

Той подчерта, че могат да бъдат привлечени консултанти, които да предоставят експертни познания, но за писане на законодателство, няма как. Тази работа трябва да се извършва от държавни служители.

Освен това BlackRock “дава препоръки, които ще повлияят на целия му глобален бизнес“, аргументира се той. 

Дамиен Кареме, един от членовете на Европейския парламент, който подаде жалба до омбудсмана заради договора BlackRock, каза пред Ройтерс, че Комисията трябва да отиде по-далеч и да изключи компаниите от търговете, ако интересите на техните проекти или на техните клиенти противоречат на интересите на офертата.