Инфлуенсърите на Орбан харчат най-много за спонсорирано съдържание в социалните мрежи

Заобикаляйки правилата за кампанийна реклама, унгарски фонд, създаден преди около година финансиращ проправителствени лица в социалните медии, е на път да похарчи повече от 1 милиард HUF (2,7 милиона евро) до парламентарните избори през април [Shutterstock / Mehaniq]

Заобикаляйки правилата за политическа реклама, унгарски фонд, създаден преди около година, финансиращ проправителствени лица в социалните мрежи, е на път да похарчи повече от 1 милиард унгарски форинта (2,7 милиона евро) до парламентарните избори през април, съобщи Telex.

Центърът „Мегафон“ стартира с мисия да обучава „професионални фейсбук войни“, за да им помогне да усилят гласа си в социалните медии. На практика това се превърна в значителна финансова подкрепа за постингите на 8 до 10 души, обикновено лица от проправителствените медии.

Те се наричат ​​лидери на мнение, но техните съобщения се припокриват с комуникацията на правителството.

Приблизително по същото време като миналогодишните първични избори на опозицията през октомври, „Мегафон“ се издигна начело в списъка на най-харчещите унгарски политически рекламодатели във Фейсбук, а до края на годината центърът зае първото място.

До 31 декември „Мегафон“ е платил повече от 1.3 милиона евро (0,5 милиарда HUF) за реклами, като е похарчил повече от една трета от тази сума само през декември, което предполага, че фондът може да изхарчи 1 милиард унгарски форинта до парламентарните избори през април.

„Мегафон“  изпревари унгарското правителство, което се нарежда на второ място в класацията по разходи с 1,2 милиона евро (469 милиона форинта), следвано от управляващата партия „Фидес“ с 0,9 милиона евро (328 милиона).

Само тези трима участници представляват около една трета (31,7%) от общите приходи на Фейсбук в Унгария (4,1 милиарда форинта) от всички публични реклами през последните две години и половина.

Милионите на „Мегафон“ са отишли за платени публикации на общо 12 страници, включително две страници, които след това са били изтрити.

Остава неясно откъде идва финансирането, въпреки че центърът „Мегафон“ преди това отрече да е получавал публични пари.

В страна с население 10 милиона души, спонсорираните видеоклипове на „Мегафон“ са достигнали пет милиона гледания по време на коледните празници.

Разходите за политически реклами в социалните медии също помагат за заобикаляне на правилата на политическите кампании.

Държавната сметна палата на Унгария по-рано заяви, че политическо-публичната реклама в социалните медии „не може да бъде ограничена в рамките на действащото вътрешно законодателство за политическа реклама“ и следователно не подлежи на правилата, ограничаващи размера на средствата, които могат да бъдат изразходвани за реклама в предизборна кампания.