Лондон прикрива провалите си след Брекзит зад гафа на Брюксел

Британският генерален прокурор Суела Бравърман пристига на Даунинг Стрийт 10 в Лондон, Великобритания, 15 септември 2020 г. [Andy Rain / EPA / EFE]

Правителството на Обединеното кралство безсрамно използва гафа на Европейската комисия с член 16 от Протокола за Ирландия в опитите си да избяга от вината за проблемите след Брекзит и да привлече допълнителни отстъпки от Брюксел, пише Дик Рош.

Дик Рош е бивш политик от дясноцентристката партия “Фиана Фол“. Той беше държавен министър по европейските въпроси, когато Ирландия проведе двата референдума за Договора от Лисабон за Европейския съюз през 2008 и 2009 г.

Интервюто с главния прокурор на Англия и Уелс, Суела Браверман, от миналата седмица прецизно обобщава подхода на Лондон.

Обикновено се очаква генерален прокурор да даде спокойна и премерена гледна точка, но това не се случи. Тя използва интервюто, за да удвои обвиненията на премиера Борис Джонсън и колегите му срещу ЕС.

Празните рафтове на търговските обекти на “Маркс и Спенсър” в Северна Ирландия, спирането на услугите за поръчка по пощата от Fortnum & Mason, трудностите, които изпитват вносителите на стомана, отмяната на групажен транспорт, дори проблемите за лова на змиорки и реализирането им на пазара – за всичко това е отговорен Брюксел. Лондон няма вина за нищо.

Вместо балансиран анализ, юристката излезе с прегрял политически патос: “Борис се изправи срещу ЕС миналата година и имаме добра сделка. Наистина съм убедена, че няма да позволим на Брюксел да се налага за Северна Ирландия”, се казва в официално съобщение.

Демонстрирайки изключителна способност да заобикаля неудобните факти, прокурорката пренебрегна реалността, че проблемите в Северна Ирландия и в Обединеното кралство, произтичат от “добрата сделка“ на г-н Джонсън.

Фактът, че самата Великобритания реши, че преходният период трябва да приключи на 31 декември 2021 г. или че подготовката на страната за новите реалности, започнали на 1 януари, беше лоша, беше игнориран.

Две страни подписаха споразумението за оттегляне. В случая на Обединеното кралство отговорността за изпълнението на сделката или за всякакви недостатъци при преговорите е на Уестминстър – няма място за прехвърляне на отговорността.

В един момент Борис Джонсън се увери в това. При поемането на ръководството на Консервативната партия, той каза: “Ще поема лична отговорност за промяната“. Това изглежда е забравено сега.

В интервюто на Браверман или в изявленията на Джонсън или негови колеги няма доказателства за желание в Уестминстър да признаят своята отговорност. Вместо това прокурорката говори за правителството, което е готово “да направи всичко, за да гарантира, че в Ирландско море няма бариера“.

С това тя  повтаря заплахата, отправена от Борис Джонсън  на 13 януари, много преди гафа с член 16 на Комисията.

Дипломатическият неуспех на ЕК дойде на фона на проблемите с разпространението на ваксини срещу COVID-19 в блока. Председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен реши да активира член 16 от Прокола за Северна Ирландия, който на практика поставя твърда граница с република Ирландия, за да блокира доставките на ваксини до Обединеното кралство. Брюксел бързо се отметна от тази заплаха, но щетите вече бяха нанесени. Това необмислено действие даде политическо предимство на Великобритания в отношенията й с ЕС за първи път от началото на преговорите за Брекзит

Решението беше отменено, но последиците за Северна Ирландия са налице. Заплахите доведоха до оттеглянето на служители, отговорни за извършване на митнически проверки в Ларн и Белфаст.

Протоколът беше създаден, за да защити трудно спечеления мир, донесен в Ирландия от Споразумението от Великия петък. В международен план това е уникално споразумение.

Чрез Протокола за Ирландия и Северна Ирландия се избягва установяването на “твърда“ граница между Ирландия и Северна Ирландия и по този начин се осигурява възможност за безпрепятствено функциониране на икономиката на целия остров и гарантиране на прилагането на Споразумението от Разпети петък (Белфасткото споразумение) във всички негови измерения. Също така се запазва целостта на единния пазар на стоки на ЕС заедно с всички гаранции, които той предлага по отношение на защитата на потребителите, общественото здраве и здравето на животните и борбата с измамите и незаконния трафик.

Юнионистките политици, които се застъпват за премахването на протокола, се оправдават, че не са участвали в преговорите, които са го породили. Те могат и да посочат уверенията, дадени от Борис Джонсън през 2019 г., че след Брекзит нищо няма да се промени, няма да има “никакви бариери“ при търговията, преминаваща през Ирландско море.

Проблемите с Обединеното кралство, последвани от ангажиментите му в Споразумението за оттегляне, са посочени в писмото му от 10 февруари до британския министър Майкъл Гоув от комисар Шефчович.

Писмото съдържа списък с недостатъци, вариращи от неработещи контролни пунктове до отказа на Обединеното кралство да се съобрази с договореност от 17 декември 2020 г., която позволява на ЕС достъп до неговата система за разрешаване на вноса.

Европейската комисия се ангажира да намери “бързи решения“ за трудностите в Северна Ирландия. Външният министър на Ирландия Саймън Коуни посочи, че ирландското правителство е отворено да подкрепи удължаването на “гратисните периоди“, разрешени в протокола.

Ирландският министър изрази готовност да работи с Комисията, за да провери дали може да се постигне някакво прецизиране на протокола, и призова всички страни да положат усилия. Това са положителни реакции.

В допълнение към стремежа да се изгладят трудностите, възникнали в Северна Ирландия с Брекзит, би било от полза, ако политическите лидери в Лондон и Белфаст, с насърчение от Брюксел и Дъблин, насочат вниманието си към уникалните предимства, които Протоколът предлага на Северна Ирландия , въпрос, по който всички странно мълчат.

По време на общите избори в Обединеното кралство през 2019 г. младият консервативен кандидат   на Демократичната юнионистка партия Матю Робинсън, посочи, че условията за оттегляне, макар и предизвикателни, представят потенциален “печеливш сценарий, при който Северна Ирландия е с един крак на европейския пазар, а с другия на пазара в Обединеното кралство.”

Робинсън вижда това като потенциален ключ за отключване на северноирландската икономика. Ако британските политически лидери приемат този съвет, вместо да използват Олстър за политически футбол, може да се постигне истински напредък.

Политическите каскади, избухливостта и заплахите няма да разрешат проблемите, породени от Брекзит в Северна Ирландия. Важно е да се подчертае, че там гласуваха твърдо да останат в ЕС. Необходимо е продължаване на политическата ангажираност, включително по-пряка ангажираност със партиите в Северна Ирландия.