Няма разлика в качеството на храните в Източна и Западна Европа, твърди нов доклад

Не е установено, че разликите в качеството на храните са свързани с определени географски райони, което показва, че това не е разделение между Източна и Западна Европа, както се предлолагаше по-рано.[SHUTTERSTOCK]

Ново проучване на качеството на храните установи забележими разлики между европейските продукти, но констатира, че те не са свързани с географското разположение на страните. Според проучването, няма дискриминацията по отношение на качеството на храните в Източна и Западна Европа.

Проучването, публикувано във вторник (23 март) от Съвместния изследователски център, службата на Европейската комисия за наука и знания, има за цел да установи дали откритите пo-рано различия в съдържанието на продуктите могат да се възприемат от човешките сетива.

С помощта на сензорни тестове са били взети проби от 20 пакетирани хранителни продукта от няколко държави-членки на ЕС. Оценката разкрива вариациите в състава на пробите в 10 от 20-те оценени продукта.

Изследванията предполагат, че версиите на хранителните продукти, предлагани под една и съща марка, но различни по състав и количество, могат да имат забележими разлики, които след това биха могли да повлияят на избора на потребителя.

Не е установено обаче, че тези разлики са свързани с определени географски райони, което показва, че това не е разделение между Източна и Западна Европа, както се предлолагаше по-рано.

Това затвърди заключенията от първата част на проучването от 2018/2019 г., в което се съобщават разлики в около една трета от тестваните продукти, които не се виждат от информацията на предната опаковка, а само в съставките.

Първото проучване също заключи, че тези разлики не са свързани с географското разположение.

Разликата в качеството на храните е под радара на ЕС през последните няколко години.

Скандалът се разрази, когато потребители, особено от Източна Европа, се оплакаха, че съставът на някои храни като безалкохолни напитки, кафе и рибни полуфабрикати е различен от този в други държави членки.

Според потребителите, които предупредиха за възможни разлики в качеството на храните, тези продукти се продават като идентични или много сходни.

В обръщението си за състоянието на Съюза през 2017 г. председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер изглежда призна, че проблемът съществува, заявявайки, че няма да приеме, че на хората в някои части на Европа се продава храна с по-ниско качество под еднаква опаковка и марка.

“Представянето на два различни продукта в една и съща опаковка е подвеждащо и несправедливо за потребителите”, каза тогава Вера Йоурова, комисар по защита на потребителите, добавяйки, че ще сложи край на практиката.

Хранителните компании настояват, че са необходими промени, за да се адаптират рецептите към местния вкус и търсене, но не залагат на продукти с по-ниско качество.

Проучването има за цел да постави край на съмненията относно разликите в качеството на храните.

Приветствайки втората част на доклада, Йоурова каза, че ЕС обръща голямо внимание на въпроса за двойното качество.

“Не може да има неоправдана диференциация на продуктите в ЕС. Ето защо подсилихме потребителските закони. Тези закони трябва да се прилагат по-строго и Европейската комисия е готова да подкрепи властите при необходимост”, каза тя.

Уил Сурман, говорител на асоциацията FoodDrinkEurope коментира пред EURACTIV, че докладът на Европейската комисия “потвърждава още веднъж, че няма доказателства за разлики в качеството на храните в Източна и Западна Европа”.

“Надяваме се, че това ще успокои потребителите и властите, че няма такова нещо като “второ качество”, каза той и добави, че е от съществено значение всички храни и напитки да са безопасни и с високо качество, независимо от това къде се продават в Европа.

“Рецептите за храни и напитки могат да бъдат адаптирани по много причини, включително, за да отговарят на специфични предпочитания на потребителите, да са съобразени с националното законодателство и да се оптимизира използването на местни суровини, но това по никакъв начин не бива да се бърка с предлагането на продукти с по-ниско качество”, подчерта той.

Флориана Кимарусти, председател на организацията Safe Food Advocacy Europe  (SAFE) коментира пред EURACTIV, че макар че проучването на службата на Европейската комисия за наука и знания да показва, че не може да се намери ясно географско разграничение, все още има “проблеми в разликите в качеството, които трябва да бъдат допълнително проучени”.

“SAFE вярва, че потребителите в цяла Европа заслужават продукти с еднакво качество и не бива да бъдат подвеждани, че купуват продукт с идентично качество, ако това не е така”, посочи Кимарусти.