Пакетът “Мобилност” е факт, София ще го атакува пред съда на ЕС

Протест на български превозвачи в Брюксел.

Европарламентът прие окончателно пакета “Мобилност”, който урежда правата и задълженията на шофьорите и превозвачите.

Идеите на България и останалите страни против пакета бяха отхвърлени с голямо мнозинство. Сега държавите, които се противопоставят на мерките, могат да ги атакуват пред Съда на ЕС в Люксембург.

България ще заведе дело пред съда на Европейския съюз, в двумесечен срок от публикуването на пакета “Мобилност” в Официалния вестник на Съюза. Това обяви пред медиите министърът на транспорта Росен Желязков. “Ще поискаме анулиране на част от разпоредбите и в момента тече подготовка за това. Останалите държави членки ще имат възможността да се присъединят към нашата позиция, за да бъдем по-ефективни във воденето на делото”, допълни той.

“Ще продължим да бъдем рамо до рамо с нашите превозвачи в битката, която ни предстои. Вярвам че българските представители в ЕП, както и всички институции и колеги ще продължат да ни подкрепят”, каза министърът.

По думите му пакетът “Мобилност” се разминава с първоначалната си идея да постигне баланс между условията на труд и социалните условия за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги.

Според него с отнемане правото на водачите да избират мястото, където да почиват, се нарушава правото на свободното движение на хора. А изискването за връщане на превозното средство в държавата по установяване противоречи на прокламираните политики на ЕК и Съюза, и най-вече със зелената сделка.

Евродепутатите одобриха без никакви изменения и трите правни акта, приети от министрите на ЕС през април 2020 г. Политическото споразумение със Съвета беше постигнато през декември 2019 г., припомня пресслужбата на ЕП.

С пакета “Мобилност” се уреждат правила за командироването на водачи, времето на водачите за управление на превозното средство и за почивка, както и по-доброто прилагане на правилата за каботаж (т.е. за превоз на стоки, извършван временно в дадена приемаща държава членка от превозвачи, установени извън съответната държава). Те целят да прекратят нарушаването на конкуренцията в сектора на автомобилния транспорт и да осигурят по-добри условия за почивка на водачите.

Сега фирмите ще трябва да организират разписанията си по такъв начин, че водачите в международния товарен транспорт да имат възможност да се прибират у дома на редовни интервали (на всеки три или четири седмици в зависимост от работния график). Редовната седмична почивка не може да бъде ползвана в кабината на превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, то настаняването трябва да бъде платено от компанията.

Тахографите на превозните средства ще се използват за регистрация на преминаването на граници, с цел борба с измамите. С цел предотвратяване на системния каботаж, ще се въведе “срок на прекъсване” от четири дни преди извършването на по-нататъшни каботажни операции в рамките на същата държава със същото превозно средство.

За справяне с проблема с т. нар. фирми “пощенски кутии”, транспортните дружества ще трябва да докажат, че извършват значителна част от дейностите си в държавата на регистрация. Новите правила също ще изискват връщането на камионите в държавата на оперативния център на компанията на всеки осем седмици. Леките търговски превозни средства над 2,5 тона също ще трябва да отговарят на нормите на ЕС за транспортни оператори, включително оборудването на микробусите с тахограф.

Приетите правила ще влязат в сила след публикуването им в Официалния вестник на ЕС през следващите седмици. Правилата за командироването ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила. Правилата относно времето за почивка, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилагат 20 дни след обнародването. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара.