Подготвя се затягане на обръча върху независимите медии

Вицепремиерът и воненн кинистър Красимир Каракачанов [Дневник,%20партньо…]

Статията бе актуализирана с коментара на Ивайло Калфин, председател на борда на редакторите на EURACTIV България.

Националистическата партия ВМРО използва извънредното положение, за да започне борба с фалшивите новини, чиято основна цел е да даде инструменти в ръцете на прокуратурата срещу медиите. Партията на вицепремиера Красимир Каракачанов поиска при тиражиране на фалшиви новини да се налага директно затваряне на сайтове, затвор до 3 години за собственика и имуществена санкция от 500 до 2 000 лева.

Предложенията на ВМРО е тези промени да действат дългосрочно, а не само по време на извънредното положение. Основният проблем е в дефиницията на термина “дезинформация в интернет среда“, който трябва да влезе в Закона за радиото и телевизията.

ВМРО предлага следното определение: дезинформацията е “разпространение чрез социални мрежи, интернет сайтове, или по друг начин в интернет средата чрез интернет страници достъпни от територията на Република България на публикация, която съдържа невярна информация, засягаща физически или юридически лица“.

Тази дефиниция ще доведе до пълно блокиране на местната журналистика, защото не прави никаква разлика между умишленото дезинформиране на големи групи хора и журналистическите грешки.

В момента засегнатите от разпространяването на невярна и обидна информация могат да се защитят по няколко начина. Първият е чрез подаване на тъжба за клевета или обида. Делото се води пред наказателен съд, но без участието на прокуратурата. Затвор не се налага, но има глоба и обществено порицание. Вторият начин за защита е чрез дело за непозволено увреждане, което води до запори на сметки и до сериозни обезщетения в зависимост от провинението.

В Наказателния кодекс има и текст за предизвикване на паника в обществото чрез разпространяване на невярна информация, за което се полага три години затвор. Парламентът ще вдигне това наказание до 5 години затвор и глоба до 50 000 лв за времето на извънредното положение.

Това, което би постигнала идеята на ВМРО е да се даде инструмент на прокуратурата да се саморазправя с определени медии под предлога, че се бори с фалшивите новини. Главният прокурор Иван Гешев показа, че е склонен да заклеймява неудобните за него медии по време на акцията срещу Васил Божков.

ВМРО иска Съветът за електронни медии да получи нови правомощия за “надзор за предотвратяване и ограничаване на дезинформация в интернет средата“. Ако в някой сайт е публикувана “дезинформация“, съветът ще трябва да разпорежда сваляне на информацията. Всичко това обаче оставя възможност да бъдат сваляни и текстове с неназовани източници, които са вярна информация.

Другата идея на ВМРО се основава върху европейския регламент за защита на личните данни (GDPR). Според европейския регламент IP адресите на посетителите на сайтове са лични данни, а всяка фирма, която оперира с такива данни, трябва да има лице, което отговаря за тях. Националистите настояват да се затваря всеки сайт, който няма администратор на лични данни.

“Промените са срещу медиите, които са в стил “лъжа.нет”, коментира в четвъртък зам.-председателят на ВМРО Искрен Веселинов.

Проблемът е, че медиите за фалшиви новини лесно могат да се качат на сървър извън България и дори извън ЕС. Те не разполага с голям персонал, който да бъде преместван. От всичко това става ясно, че целта на промените в закона са неудобни за властта медии.

България се намира на 111-то място в света по свобода на медиите, според последния доклад на международната организация “Репортери без граници”.

—–

Ивайло Калфин, председател на борда на директорите на EURACTIV България, изпрати следните бележки до редакцията във връзка с проектозакона на ВМРО. Публикуваме неговата реакция без редакторска намеса.

“Вие сте журналисти, но и на мен ми идва в повече от тази гавра със законодателството на ВМРО.

Ето моите коментари, но според мен цялото нещо е хипер скандално и на него трябва да реагират всички журналистически и правозащитни организации.

Чл.2 (1) Не се дефинира какво значи „публикации в интернет средата“ за какво точно ще отговаря СЕМ?

Чл.2(5) т.1 – вече регулацията се отнася и за публикации, които не целят масовата пбулика – тук при всички случаи влизат и социалните медии, дори с малък кръг потребители

Чл.32(1) т.23 СЕМ ще „предотвратява и ограничава информация в интернет средата“ ????!!!!!

Чл.32а

  • Ще се обявяват „интернет страници, чрез които се разпространява дезинформация“ – безумие като цяло, но и личните страници ли могат да попаднат в списъка на позора?
  • До 3 дни трябва да се премахне дезинформацията, която не е харесала на СЕМ
  • Ако не се махне неудобната новина, съдът решава бързо и всички доставчици на интернет са длъжни да спрат достъпа до съответната страница

Чл.33(13) СЕМ осъществява контрол върху доставчиците на медийни услуги за „предотвратяване и ограничаване на дезинформация в интернет средата“

Чл.125к (1) т.1 „доставчиците на медийни услуги чрез  интернет“ влизат в регистъра на СЕМ – кои са тези хора?

Чл.125р – СЕМ може да откаже регистрация на доставчик на медийни услуги чрез интернет, включително защото собственикът не може да докаже произхода на капитала, бил е нередовен платец в банки и т.н.

Чл.125с – СЕМ може да отнеме регистрацията, ако констатира дезинформация, може и да забрани стопанска дейност на издателя на интернет медията (???!!!!).

Чл.126д – СЕМ може да глобява собсственика на домейна или доставчика на медийната услуга – това е н-тото наказание за едно и също нарушение  глоба, заличаване от регистъра, забрана за стопанска дейност, забрана от съда за осигуряване на достъп.

Най-после стигаме до определението за дезинформация и опираме до Министерство на истината:

  • 1т.36 от Допълнителните разпоредби:

„Дезинформация в интернет среда е разпространение чрез социалните мрежи, интернет сайтове или по друг начин (!!!!!) в интернет средата чрез интернет страници, достъпни от територията на Република България (тук вече нямам думи за неграмотността на авторите), на публикация, която съдържа невярна информация засягаща физически или юридически лица.“

Накрая, няма празно – в Наказателния кодекс се прави промяна и за невярна информация се предвижда наказание до 3 години…”