Проверката на „Струма“: Липсва Акт 16 и маркировката е стара

Служебният министър на регионалното развитие Виолета Комитова Снимка: МРРБ

Ние установихме, че участъкът между селата Даскалово и Долна Диканя от магистрала „Струма“ няма Акт 16, защото не са завършени отчуждителни процедури. Това обяви на брифинг министърът на регионалното развитие Виолета Комитова, която представи резултатите от доклада за състоянието на пътя, където се запали македонския автобус.

Проверката на участъка беше разпоредена от министъра, след открити проблеми в инфраструктурата на пътя, които биха могли да са допринесли за фаталния инцидент на 23 ноември, при който загинаха 45 души и 7 бяха ранени.  В брифинга участваха също заместник-министрите Валентин Граматиков и Иван Шишков, както и началникът на Дирекция за национален строителен контрол арх. Влади Калинов.

„Катастрофата се случи на път Е-79 от км 287 до км 305 (когато е строен пътят), а днес е от км 0 до км 31, в участъка между селата Даскалово и Долна Диканя. Пътната агенция тогава е възложила пътния строеж. Строител е македонска компания. Историята на този път, като одобрен технически проект и издадено разрешително за строеж, започва през 2002 г.“, обяви Комитова и добави, че през 2007 г. е изготвен Акт 15 и отсечката е открита от тогавашния премиер.

През 2012 г  правителството обявява участъкът Дасколово – Долна Диканя за национален обект и Агенция Пътна инфраструктура подписва нов договор за „Пътинвест инженеринг“. Именно тези планове са едни от бавените процеси при изграждането на пътна инфраструктура.

Министърът обясни, че през 2013 г. този път няма габарити на магистрала и по проект той е с ограничение от 90 км/час. Не се знае какво се случва, за да се вдигне скоростта на 120 км/ч.

„Не можем да твърдим, че тази скорост е причина за катастрофата, но пътят не отговаря за такава скорост“, посочи тя и добави, че пътната настилка като „грапавост е добра и е в много добро състояние“.

В доклада се казва също, че маркировката се подновява периодично. Към датата на катастрофата е изпълнена само осовата линия, като има 6-месечно забавяне. Средната линя при суха настилка е с допустими граници. Мантинелата, наречена „рибешка опашка“, която е поставена през 2007 г., е отговаряла на тогавашните изисквания. Към 2021 г. обаче има нови норми. Промяната в мантинелите само на тази кратка отсечка би струвала около 30 млн. лева.

„Очевидно, катастрофата не е била с голяма скорост, но е възникнал пожар. Имаме много странно събитие – пожар, който според мен е основната причина за жертвите. Нямаме обяснение как точно е изгорял този автобус“, допълни тя.

Според нея това, което регионалното министерство може да направи като краткосрочни мерки, е да подмени маркировката и да намали максимално допустимата скорост на 90 км/ч.

Арх. Влади Калинов обясни, че мотивите за вдигането на скоростта от 90 на 120 км/ч. е само на базата на промяна на маркировката и знаците.

„Това, което нас ни притеснява, че още в самия проект напречните виражи на пътя са малко над 4%, което означава че скоростта трябва да е 90 км. При по-висока скорост превозните средства се отклоняват в ляво, а в случая с катастрофата, автобусът е тръгнал надясно, което е предпоставка да се предполага, че той се е движел с ниска скорост, смята арх. Калинов.