Първи стъпки към е-управление: Забрана на печатите и безпроблемна електронна идентификация

Министър Божидар Божанов

Министърът на електронното управление Божидар Божанов определя като най-приоритетна задача електронната идентификация. Трябва всички граждани да имат лесно и удобно средство, а квалифицираният подпис не е удобен, така че просто да влязат на сайта на една администрация и да кажат „влез“ с електронна идентификация, като натиснат един бутон на телефона си и да са вътре.

„За всички неща, които гражданите трябва да могат да правят онлайн в момента, те трябва да имат квалифицирания електронен подпис или в някои случай ПИК на НАП, но той не работи за всичко“, коментира Божанов пред БНТ.

Той обмисля и забрана на подпечатването на документите, защото печатът е спънка за реално електронно управление. Според него печатите трябва да отпаднат изцяло, защото в повечето европейски държави такова нещо няма. Изискването за подпечатване на платежните нареждания на банките например затормозява гражданите

Министърът посочи, че идеята на електронното управление е не просто да махнем едни гишета и да ги заменим с цъкане многократно по телефони или лаптопи, а държавата да не занимава гражданите със себе си.

„Това е загубено време за бизнеса, нерви, ограничава корупционния риск, колкото по-малко живи взаимодействия между граждани, бизнеса и администрацията има, толкова по-малко е рискът от корупция“, подчерта Божанов.

Той каза  също, че предвижданото съкращение на администрацията няма да е  „просто да режем на парче, а трябва да видим къде недостига администрация, къде е прекалено много, да прелеем функции и задачи“.

Министърът напомни, че всяка една административна услуга ще може да бъде заявявана по електронен път. Тя и в момента на теория може и това всъщност е основно предизвикателство.

Той добави, че някои неща могат да бъдат бързи, със заповеди или вътрешни правила да се осигури отпадането на едно или друго заявление. За трудовата книжка например трябва да бъдат създадени нови регистри. Отпадането на стикери и син талон са бързи мерки.

На места има нужда и от законови промени, които ще бъдат козметични – подмяна на определена дума.в.

„Акцент се поставя и върху входната точка за финансовите отчети. Няма нужда бизнесът да подава сходна информация на три места, а да се подава на едно място, откъдето администрациите да си ги разпределят“,  поясни министърът.

Когато пое министерство Божанов изтъкна, че електронното управление ще допринесе за развитието на икономиката и по-успешното управление на бизнеса. По думите му новото министерство ще се базира на Държавна агенция „Електронно управление“, а една от дирекциите от Министерство на транспорта също ще бъде част от новото министерство.

„Министерството ще направи удобен, лесен и безплатен достъпа до електронни услуги. Електронните подписи в момента не са удобни. Те съществуват, но създават много проблеми заради различни технически особености. Ролята на държавата ще бъде да се грижи за разбирателството между отделните структури на министерството. Данните ще бъдат достъпни за граждански активисти, медии и т.н. Обществените поръчки, търговският регистър ще бъдат отворени, за да могат да бъдат анализирани. Контролът е друга важна функция на министерството. Има хубав Закон за електронното управление. Трябва да наблегнем на контрола както като предписания, така и от гледна точка на санкциите. Нашето министерство ще бъде обърнато предимно към администрацията. Дигиталните услуги са друг важен приоритет“, посочи Божанов.