“Телеком Сърбия” – оръжието на Вучич за задушаване на медийната свобода

Александър Вучич [EPA-EFE/Virginia Mayo]

“Сръбската прогресивна партия” на Вучич дължи силата си до голяма степен на медийното влияние, а електронните медии са най-важните за постигането на политическите й цели. В това отношение държавният доставчик на кабелни и широколентови услуги “Телеком Сърбия” е използван като политическо оръжие, пише сръбският журналист Дарко Чачич в статия за EURACTIV България.

Свободата на медиите в Сърбия е сериозно застрашена и са останали само няколко независими медии, посочват няколко международни организации. Сръбското медийно пространство е доминирано от изключително благоприятно отразяване на работата на правителството, особено на президента Александър Вучич. Обратно, опозицията е до голяма степен маргинализирана, или негативно представена.

Кабинетът в Белград приравнява критичната журналистика с антидържавна дейност и без основание осъжда независимите медии за разпространение на дезинформация. Европейският съюз вече предупреди, че заплахите, сплашването и насилието срещу журналисти продължават да предизвикват сериозно безпокойство. Сърбия се нарежда на 93-то място от 180 държави в Световния индекс за свобода на пресата за 2021 г. на “Репортери без граници“.

По-голямата част от всекидневниците открито подкрепят Вучич, а само два от тях критикуват правителството. Единият е новият вестник на Обединената група “Нова”, който се печата в Хърватия, тъй като нито една печатница в Сърбия не се осмели да го направи, очевидно страхувайки се от реакцията на правителството. Естествено, влиянието на телевизиите е много по-голямо от това на печатните медии.

Според неотдавнашен доклад за наблюдение на медиите, Вучич е облагодетелстван от почти 50 часа ефир в основните новинарски програми на пет телевизионни канала с национално покритие и независимата телевизия N1 на “Юнайтед медиа”, от декември миналата година до април 2021 г. В същото време деветте най-големи опозиционни партии са имали почти осем пъти по-малко телевизионно време. Вучич е представен положително в 85% от изявите му. Като се вземе предвид само основната новинарска програма на обществената медийна услуга РТС, за пет месеца Вучич е получил повече от пет часа ефир, докато деветте опозиционни партии – общо девет минути.

Важна роля в усилията на Вучич да предотврати разпространението на критични гласове играе държавният доставчик на кабелни и широколентови услуги “Телеком Сърбия”. Той е използван за разширяване на медийния монопол на “Сръбската прогресивна партия” и за задушаване на медиите, чиято редакционна политика не е по вкуса й, като ги фалира.

Основният конкурент на “Телеком Сърбия” е компанията Serbia Broadband (SBB), собственост на “Юнайтез груп”, която излъчва телевизионни канали като N1, Нова  и Newsmax Adria. Те са едни от малкото в страната, които предоставят информация, която не може да бъде чута в контролираните от държавата медии. Тези канали редовно докладват за правителствени корупционни скандали.

Според данните на Регулаторната агенция за електронни комуникации и пощенски услуги Serbia Broadband е държала 45,6% от пазара на разпространение на медийно съдържание през първото тримесечие на 2021 г., докато “Телеком Сърбия” с доставчика си Супернова, който междувременно е придобил, е държал 45,4% . Имайки предвид, че други по-малки кабелни оператори не предлагат каналите на “Юнайтед груп”, достъпът до N1 и Нова е отказан на повече от 50 процента от потребителите на кабелна телевизия в Сърбия.

“Телеком Сърбия” не е спечелил сегашната си позиция на пазара на медийно съдържание въз основа на своите възможности и бизнес резултати, а по-скоро благодарение на защитата си от държавата, т.е. управляващата партия. Бизнес отчетите показват, че дългът на “Телеком Сърбия” е нараснал до 1,44 млрд. евро от 289 млн. евро през 2017 г. след многобройни придобивания. Тези придобивания са разглеждани като опит за задушаване на независими медии в страната, предимно телевизионни канали, собственост на конкурентните “Юнайтед груп” – N1 и Нова.

През последните три години Телекома не спести пари, за да постигне доминираща позиция. Като примери са посочени две много непрозрачни придобивания. Първата е надплатената покупка на кабелен оператор “Коперникус” през 2018 г. за около 200 милиона евро от бизнесмен, близък до “Сръбската прогресивна партия”, който веднага след това купи телевизиите Първи канал и B92 (тогава O2), като ги превърна в проправителствени обекти. Телекомът похарчи поне още 100 милиона евро през 2019 г. за закупуването на няколко малки доставчици на кабелна телевизия и интернет. Експертите твърдят, че цената на тези придобивания е значително над пазарната стойност.

Най-очевидният пример за унищожаване на конкуренцията на пазара беше разкрит тази седмица. “Телеком Сърбия” плати огромната сума от 600 милиона евро за правата за излъчване на мачове от английската Висша лига за шест сезона. Това се разглежда като политически мотивиран ход, целящ да навреди на “Юнайтед груп”, чийто оператор SBB излъчва английската Висша лига от години. Цената е повече от осем пъти по-висока от тази, която SBB плащаше, което показва, че политическият интерес е в основата на решението на “Телеком Сърбия”.

Като предоставя изключително популярно съдържание, каквито са най-добрите футболни срещи в света, “Телеком Сърбия” иска да завладее клиентите на кабелния доставчик SBB. Несъразмерно високата сума показва, че целта на Вучич е премахването на “Юнайтед груп” от сръбския пазар.

Доказателството за политическите мотиви на “Телеком Сърбия“ е документът, публикуван през януари от телевизия N1. Той показва намерението на държавната компания да обедини усилията си със своя конкурент “Теленор”, собственост на частна международна компания PPF Group. Целта на сътрудничеството с “Теленор” беше унищожаването на SBB, т.е. намаляването на пазарния й дял в разпространението на медийно съдържание до по-малко от 30 процента. Това би застрашило финансирането на телевизионни канали N1 и Nova S. Споразумението с “Теленор” беше поредният опит на Вучич да попречи на сръбските граждани да бъдат информирани от различни източници.

Преди два месеца телевизионният канал “Евронюз Сърбия”, собственост на “Телеком Сърбия”, стартира със своите програми. Паневропейският оператор “Евронюз” дойде в Сърбия като партньор на “Телеком Сърбия“ и новият тв канал е тяхното съвместно начинание. “Евронюз Сърбия“ ще се конкурира с подобните си N1, Nova S и Newsmax Adria и неутралната му редакционна политика трябва да служи за създаване на илюзия за плурализъм и свобода на медиите в страната. Това е друг пример за желанието на правителството да сведе до минимум влиянието на телевизионните канали на “Юнайтед груп”.

Засега нищо не показва, че Вучич е готов да се откаже от дългогодишната практика да заглушава медиите, които имат различно мнение. Той не е готов да разхлаби хватката. И това пролича и от избора на членове на борда на обществените медийни услуги миналата седмица, направен от Регулаторния орган за електронни медии (REM), който не прави почти нищо, за да осигури балансирано и безпристрастно отразяване на събитията. Това решение е противоречиво, тъй като е едностранен ход на фона на преговорите между правителството и опозицията за изборните условия. В тези преговори, в които ЕП е посредник, свободата на медиите е основен въпрос.