Футболът: инструментът за господство на Вучич

Купата на английската Висша лига е изложена преди футболния мач между ФК Арсенал и Лестър Сити в Лондон, Великобритания, 11 август 2017 г. EPA-EFE/ANDY RAIN

Могъщият сръбски президент Александър Вучич има много възможности да постигне своите амбициозни политически цели. Една от тях е спортът, най-вече футболът, като средство за обвързване на публиката с „правилните“ телевизионни доставчици.

В Сърбия, както и в целия регион на бивша Югославия, предоставянето на атрактивно телевизионно съдържание на абонатите е сигурен начин да ги впечатлите. Спортът е важен фактор за решението на потребителя да избере или да смени кабелния си оператор, особено на Балканите, където много хора са луди по футбола. Сърбия е една от страните, където спортът, особено футболът, е огромен източник на забавление. От друга страна, спортните лиги по света обикновено се продават на най-добрия купувач, без да се задават въпроси кой стои зад него и откъде идват парите.

През последните две години Телеком Сърбия, държавният доставчик на кабелни и широколентови услуги, изкупува права за големите световни спортни състезания, чрез своето дъщерно дружество, Arena Sport, което е регионална телевизионна мрежа. То е достъпно за потребителите във всичките шест държави, съставляващи бивша Югославия, включително Черна гора, Босна и Херцеговина, Хърватия, Словения и Северна Македония.

Телеком Сърбия не предлага на потребителите медии, които критикуват правителството. С една дума, той се използва от властта за разпространение на посланията й. Основният съперник на Телеком е компанията Serbia Broadband, собственост на United Group, която излъчва телевизионни канали като N1, Nova S и Newsmax Adria. Той е един от малкото в Сърбия, които предоставят информация, която не може да бъде чута в покровителстваните от правителството медии. В алтернативните телевизионни канали редовно се съобщава за корупционни скандали в правителството. Сред телевизионните канали на United Group е мрежата Sport Klub, която също се предлага във всичките шест държави на бивша Югославия, което я прави основен съперник на Arena Sport.

Английската Висша лига е може би най-популярното футболно състезание сред сръбските граждани и в региона. Телеком Сърбия наскоро купи права за излъчване на мачовете от английската Висша лига на своя канал Arena Sport за 100 милиона евро на сезон за следващите шест години. Това е около осем пъти повече от сумата, която е плащал преди спорният канал на United Group. Същите права струват на Германия, Австрия и Швейцария 25 милиона евро на сезон. Също така, държавния телеком плащаше много повече от United Group, за да излъчва Шампионската лига и Лига Европа на УЕФА, както и испанските, италианските и френските футболни първенства и НБА.

Решението на държавната телекомуникационна компания да плати необоснована цена за правата на излъчване на английската Висша лига и на други водещи спортни състезания, се възприема като политически мотивиран ход, който цели  да навреди на частната компания United Group, чийто канал Sport Klub  излъчва тези мачове от години. Много наблюдатели казват, че е трудно да си представим, че подобна инвестиция би могла да се изплати икономически.

Като предоставя изключително популярно съдържание, като най-добрите футболни мачове в света, Tелеком Сърбия несъмнено иска да отнеме клиенти на частния кабелен доставчик. От една страна, спортът се използва за отвличане на вниманието на хората от реалността, а от друга, целта е с парите на данъкоплатците да се унищожи конкуренцията на телекомуникационните и медийните пазари.

Ясно доказателство за политическите мотиви на Телеком Сърбия е документ, който бе публикуван през януари от телевизия N1, показващ намерението на държавната компания да обедини усилията си със своя конкурент Telenor. Целта на сътрудничеството с Telenor беше унищожаването на Serbia Broadband, т.е. намаляване на пазарния му дял в разпространението на медийно съдържание до по-малко от 30%. Това би застрашило оцеляването на независимите медии N1 и Nova S и потенциално би попречило на сръбските граждани да бъдат информирани от различни източници. По този начин би подпомогнало допълнително укрепването на властта на Сръбската прогресивна партия.

Икономическият журналист Мият Лакичевич осъди придобиването на права за излъчване на английската Висша лига от Tелеком Сърбия като опит за изтласкване на независимите медии от пазара.

„Намерението е да се отвлече вниманието на потребителите, за да не гледат новинарските канали на SBB, N1 и Nova S. Вучич прави това от няколко години, през които телекомът придоби няколко по-малки кабелни доставчици и телевизионни станции, като плати значително по-високи цени от пазарните“, коментира Лакичевич, който е заместник-главен редактор на белградския седмичник Novi Magazin.

Той заяви, че правителството не пести държавни пари, за да потисне конкуренцията и да отслаби водещите независими телевизии.

„Teлеком Сърбия не се използва за потискане на конкуренцията в сферата на развлеченията, не става въпрос за футбол или телевизионни сериали. Целта е гражданите да гледат възможно най-малко независими новинарски канали и тези телевизии да бъдат разклатени финансово“, обясни той.

‘Мека сила’

Няколко наблюдатели отбелязаха, че разширяването на пакета от програми на Arena Sport има за цел и да разпространи влиянието на Сърбия в бивша Югославия.

Лакичевич каза, че ходовете на Teлеком са насочени предимно към Сърбия, но добави, че Вучич се интересува и от други части на бивша Югославия, особено тези, където сърбите съставляват по-голямата част от населението.

„Разширявайки офертата на спортната програма, Вучич увеличава своята мека сила. По някакъв начин той огражда пространството и територията извън Сърбия. По време на излъчването на спортната програма ще има реклами, чрез които се разпространява различно съдържание, което може да насочи зрителите към определени предавания. Сърбия е от решаващо значение за Вучич, но Босна и Херцеговина и Черна гора и до известна степен Хърватия не трябва да се пренебрегват“, каза Лакичевич.

Телеком Сърбия не крие, че закупуването на правата за излъчване на английската Висша лига е част от стратегията за позиционирането й като телекомуникационен лидер в региона. Компанията заяви, че е наложила своята мрежа Arena Sport като основен спортен канал в цяла бивша Югославия до 2028 г., и  добави, че този ход ще й позволи да увеличи броя на потребителите, приходите и печалбата.