Когато пътуваш сам, пътуваш с Путин

РАЗГРАНИЧАВАНЕ: All opinions in this column reflect the views of the author(s), not of EURACTIV Media network.

Създаден от правителството на Съединените щати по време на Втората световна война, за да насърчи американците да пестят бензин, известният пропаганден плакат получи нов живот.

Годината е 1943-та. Добре облечен мъж шофира кабриолета си, сякаш не вижда, че до него седи намръщен призрак.

Полупрозрачната фигура на пътническата седалка не е някакъв непознат, а  лидерът на нацистка Германия, облечен в пълна военна униформа.

Над странните спътници стои текстът: „Когато пътуваш сам, пътуваш с Хитлер!

Създаден от правителството на Съединените щати по време на Втората световна война, за да насърчи американците да пестят бензин, известният пропаганден плакат получи нов живот с обикновена смяна имената на подпалилите войни автократи.

За пореден път шофьорите в целия блок се насърчават да карат по-малко, да ползват обществен транспорт и  да намалят скоростта. Дори албанската столица Тирана обяви ден без автомобили, за да намали разхода на гориво.

Цените на бензина скочиха рязко, след като Русия нахлу в Украйна. Поне в краткосрочен план ситуацията едва ли ще се подобри.

Ръководителите на Европейския съюз и НАТО се срещат тази седмица в Брюксел, за да обявят нови санкции срещу Кремъл, като се очаква да се засилят усилията за отказ от руския петрол.

В същото време министрите на енергетиката се опитват да смекчат удара, като прилагат мерки от своя спешен политически инструментариум, като намаляване на данъците върху горивата или ограничаване на цените. Но дори и с разгърнатите финансови инструменти, остава невъзможно освобождаването на ЕС от самоналоженото иго на зависимостта от  руските изкопаеми горива да бъде напълно безболезнено.

Знаейки, че прагът на поносимост на гражданите е ограничен, лидерите прибегнаха до раздаването на съвети за допълнителни начини за спестяване на разходи за бензин.

Правителствата, които насърчават обикновените граждани да променят поведението си в извънредни времена, не е нищо ново, както показва плакатът от 1943 г. Но степента, в която се приемат исканията за промяна, зависи от безброй фактори – дори културни.

В Ирландия призивът на министъра на транспорта Иймън Райън към шофьорите да забавят скоростта беше широко осмян. Политическите съперници се нахвърлиха върху коментара, използвайки го като възможност да представят министъра, който е от Зелената партия, като неадекватен.

В Германия дебатът за това дали известният автобан в страната трябва да подлежи на ограничение на скоростта също  се възроди заради войната.

Разбира се, автобанът за германците е нещо повече от обикновен път. Той е свързан с автомобилната индустрия на страната и самото понятие за германска лична свобода – „безплатни пътища за свободни хора“, както се изказа германския клуб на автомобилистите, когато възникнаха подобни въпроси по време на петролната криза в Близкия изток през 70-те години на миналия век.

Но докато войната продължава, германските Зелени се възползваха от момента, за да настояват отново за въвеждане на временно ограничение на скоростта, ход, който според тях ще намали разхода на гориво и ще защити климата.

Ентусиазмът за идеята в новото германско правителство обаче изглежда слаб, защото противоречивото предложение бе оставено извън коалиционния договор.

Въпреки противопоставянето и  подигравките от време на време, науката е неоспорима – шофирането с под 80 км/ч значително намалява съпротивлението на въздуха, увеличавайки значително горивната ефективност. Намаляването на скоростта по магистрали от 120 км/ч на 100 км/ч може да спести разхода на гориво с 15%.

Най-добрият начин да прогоните фантома на Путин  е просто да натискате спирачките.