Неспособност за управление

РАЗГРАНИЧАВАНЕ: All opinions in this column reflect the views of the author(s), not of EURACTIV Media network.

The Brief е ежедневният коментар на EURACTIV.com

Изслушванията на заместниците на трите отхвърлени кандидата за европейски комисари трябваше да бъдат началото на края на сагата за определянето на постовете в Брюксел. Въпреки това по-нататъшни забавяния на встъпването в длъжност на екипа на Урсула фон дер Лайен са възможни, и те биха били изтълкувани като симптом на все по-голямата европейска нерешителност.

Планираната дата 27 ноември за гласуване в Страсбург на новата Европейска комисия и задачата тя да встъпи в длъжност на 1 декември е амбициозна, но не и невъзможна задача.

19 ноември е потенциална дата за допълнително изслушване на унгарския кандидат за комисар.

Технически е възможно да се постигне целта 1 декември. На практика обаче има още няколко препятствия по пътя и Унгария, която отново е проблемното дете на съюза, е само едно от тях.

Докато кандидатът за комисар на Будапеща се справи по отношение на съдържанието на портфолиото си (за разлика от румънската му колежка, която не беше блестяща, но все пак получи одобрение), Унгария остава анти-пример за върховенството на закона в региона на Западните Балкани, а Оливер Вархелий е твърде много „човек на Орбан“, за да получи лесно одобрение.

Вархели трябва да използва краткото време да се дистанцира от действията на Орбан и неговото правителство, което нарушава основни права и ценности на ЕС. В крайна сметка Вархели има голям шанс да успее, всъщност той вече посмекчи тона по време на изслушването.

В противен случай, кой може да гарантира, че трети унгарски кандидат ще бъде по-малко проблемен за Брюксел?

Но дори и унгарецът да успее, не е абсолютно сигурно, че членовете на Европейския парламент, които вече “помирисаха кръв“ по време на изслушванията, накрая ще одобрят пълния състав на Комисията.

Британският проблем – липсата на техен кандидат – също не е решен. Обединеното кралство се позовава на правилата си, които не позволяват назначаването на международни служители по време на предизборна кампания.

Съгласно законодателството на ЕС Великобритания е задължена да определи свой комисар – страната може и да е почти от другата страна на вратата, но все още не е излязла – ето защо Комисията започна процедура за нарушение срещу Обединеното кралство.

Теоретично, лидерите на ЕС, които ще срещнат на Европейския съвет на 12-13 декември, биха могли да решат да продължат без британски комисар, но това, както много други неща, изисква единодушие.

Ситуацията прилича на очакване на Годо. Въпреки че тази метафора обикновено се използва по отношение на Брекзит, тя илюстрира и състоянието, в което Европа се намира в момента.

От една страна, сегашният бавен процес може да се разглежда като балансиране, което работи, но това, което останалия свят вижда е бъркотия, която е симптоматична за европейската нерешителност, демонстрирайки това, което мнозина смятат за „присъща невъзможност за управление“.

Отхвърлянето на процедурата на шпиценкандидатите, неуспехите в разширяването, нерешителните външнополитически решения, безкрайния Брекзит, забавянето на дългосрочния бюджет на ЕС и други незавършени дела  едва ли създават впечатление за „геополитическа комисия“.

Факт е, че европейците вече не могат да си позволят лукса да бъдат нерешителни в момент на конфронтация с Китай, на нарастващо отчуждение от САЩ и напрежение в близки региони, които изискват по-активна роля на ЕС.

Но проблемът не е в Европа, а в колебанието на всички държави най-накрая да поставят европейските интереси над националните.

Междувременно чакаме. Както винаги.