Сделка или не, ирландският въпрос остава

РАЗГРАНИЧАВАНЕ: All opinions in this column reflect the views of the author(s), not of EURACTIV Media network.

The Brief е ежедневният коментар на EURACTIV.com

След само месец Борис Джонсън и Урсула фон дер Лайен ще решат дали търговскoто споразумение между ЕС и Обединеното кралство ще може да бъде финализиран тази година. Трудно е да се намери някой, който смята, че сценарият “без сделка” не е най-възможният вариант. Напредъкът е меко казано минимален, а Великобритания не проявява интерес към продължаване на преговорите след изтичането на преходния период след Брекзит през декември.

Но бъдещият търговски пакт между ЕС и Обединеното кралство не е единственото споразумение, чийто срок изтича през декември. Ирландският протокол, предназначен да избегне “твърдата граница” между Северна Ирландия и Република Ирландия, ще трябва да бъде приложен от 2021 г., независимо дали е сключена и ратифицирана нова търговска сделка.

Съгласно Споразумението за оттегляне, подписано през януари, Обединеното кралство е законово задължено да приложи протокола. С оставащи само седем месеца обаче не е ясно как това ще стане на практика.

Великобритания смята, че ще са необходими 50 000 допълнителни митнически служители, за да заработи новото митническо споразумение. До момента изглежда, че напредъкът в наемането и обучението им е малък.

След последния кръг от преговори в края на април Мишел Барние заяви, че въпреки твърденията за готовност на британския екип, ЕС не е видял доказателства, че такава подготовка тече.

Правителството на Борис Джонсън – натоварено с възстановяване на отношенията с Демократическата юнионистка партия, която се противопостави на Споразумението за оттегляне – не иска да каже публично каква физическа инфраструктура ще бъде въведена в Северна Ирландия.

Неочакваният спор за отварянето на служба на ЕС в Белфаст след края на преходния период засили несигурността.

Европейската комисия планираше да създаде службата, за да се подпомогне контрола върху прилагането на протокола от Северна Ирландия. Обединеното кралство обаче отхвърли предложението, заявявайки, че офис на ЕС в Северна Ирландия ще бъде причина за разделение в политически и обществен план. Още една задънена улица и още една причина за взаимно подозрение.

В момента Джонсън има още по-належащи проблеми. Той е в процес на възстановяване от коронавируса и е фокусиран върху правителствените планове за възстановяване след пандемията.

Но още напрежение в Северна Ирландия и неяснота около статуса ѝ във Великобритания би бил катастрофа за Джонсън и неговото правителство.

Северна Ирландия гласува за оставане в ЕС през 2016 г., нейните избиратели подкрепиха партиите, водещи политика за оставане и на изборите миналия декември. Сътресенията около Ирландския протокол вероятно отново ще върнат в публичното пространство въпроса за обединената Ирландия.

Брекзит без сделка, при който търговията между ЕС и Обединеното кралство се извършва при условията, зададени от Световната търговска организация, ще означава тарифи за земеделските производители и бизнеса в Северна Ирландия.

Колкото по-твърд е Брекзит и колкото по-голямо е изкуственото разделение между Северна Ирландия и Република Ирландия, толкова по-вероятно е да станем свидетели на ирландското обединение. Това, ако не друго, трябва да даде на Джонсън повод за размисъл.