Фейсбук 2.0 за бъдещето на Европа?

РАЗГРАНИЧАВАНЕ: All opinions in this column reflect the views of the author(s), not of EURACTIV Media network.

[EPA/SIMELA PANTZARTZI]

В понеделник (19 април) висши служители на ЕС представиха многоезична дигитална платформа за Конференцията за бъдещето на Европа –  масово събитие, което ще започне официално в Деня на Европа (или пък трябва да кажем Деня на Свети Шуман) на 9 май.

Идеята е да бъдат поканени – и да бъде даден инструмент – на всички граждани на ЕС, за да допринесат за формирането на собственото си бъдеще и това на Европа.

Това не е лоша идея. Време е гласът на гражданите на ЕС също да се вземе под внимание, когато мислим върху това какъв съюз искаме. В миналото това беше и прерогатива на лидерите на ЕС и на избрана група експерти.

Дигиталната платформа – както я описаха вицепрезидентът на Европейската комисия Дубравка Шуица, председателят на конференцията от Европейския парламент Ги Верхофщад и португалският държавен секретар по европейските въпроси Ана Паула Закариас – прилича много на Фейсбук, с някои подобрения.

Основната прилика с познатата ни социална платформа е, че след създаването на акаунт потребителите ще могат да харесват постове, да подкрепят идеи, да си комуникират, да гледат събития на живо и да създават други.

Основното подобрение е, че платформата ще бъде достъпна на 24 езика с незабавен превод (макар и машинно генериран) и че ще има модерация, необходима, за да се избегне зловредната намеса на чуждестранни сили.

Надяваме се, че добрите идеи няма да потънат, тъй като всички материали ще бъдат събрани, анализирани и публично достъпни.

Няма да има и геоблокиране, следователно гражданите на ЕС ще могат да се включат, независимо от това къде се намират.

Потребители, които не са граждани на ЕС очевидно не би трябвало да могат да се регистрират (освен ако не се опитат да измамят системата), което е малко несправедливо спрямо страните в процес на присъединяване към ЕС, особено тези от Западните Балкани. В крайна сметка бъдещето на Европа е свързано и с нейните бъдещи измерения.

Разбира се, проект като този може да се развие по много начини. Както каза Шуица, всеки, който иска да организира събитие, било то и от хола си, може да участва в “Бъдещето на Европа”.

Еха.

“Ще започна революция от леглото си”.

Преди Оейсис Джон и Йоко се опитаха да направят същото в Хилтън в Амстердам.

Ще проработи ли този път? Авторът на тази статия е фен на оригиналите и е предубеден към копията.

Защо Фейсбук е толкова успешен? Вероятно заради мотивацията на създателя му.

Марк Зукърбърг е искал да разбере какво става с бившата му приятелка, в която все още е бил влюбен. Ето защо той създава студентската платформа като се е интересувал от публикациите на само ЕДИН потенциален потребител. Това е огромна и истинска мотивация и, както знаем, платформата става изключително успешна и днес има милиарди абонати.

С конференцията за бъдещето на Европа е точно обратното. Мотивацията очевидно е прекалено амбициозна, търси се мнението на милиони граждани, което после да бъде осмислено. Звучи леко претенциозно.

Но нека опитаме…