ЕС настоява за санкции за авиокомпаниите, замесени в трафика на хора през Беларус

Кадър, предоставен от Министерството на националната отбрана на Полша (MON), показва група мигранти, вървящи към беларуско-полската граница, Беларус, 8 ноември 2021 г. [EPA-EFE/Националното министерство на Полша]

Няколко високопоставени служители на ЕС призоваха за широкообхватни санкции срещу Минск в понеделник вечерта (8 ноември). Напрежението по границата на Беларус с Полша се увеличава заради големия брой мигранти, опитващи се да пресекат границата на ЕС.

Полша засили сигурността на границата си с Беларус по-рано в понеделник, след като мигранти се събраха в региона с надеждата да преминат на полска територия.

Във вторник сутрин (9 ноември) полската гранична полиция предостави информация за приблизително „няколко хиляди“ мигранти в полско-беларуския граничен регион.

Варшава предупреди, че хиляди други са на път и следващите мигранти, опитващи се да преминат границата ѝ могат да са въоръжени.  Полското вътрешно министерство обяви, че е предприело действия срещу няколко опита за прекосяване на границата и че ситуацията е под контрол.

В същото време граничният трафик на стоки и хора на засегнатия КПП Кузница ще бъде спрян от вторник сутрин, съобщи полската гранична охрана.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен призова страните-членки на ЕС „най-накрая да одобрят режима на разширени санкции срещу беларуските власти, отговорни за тази хибридна атака“.

Двама висши служители на ЕС – вицепрезидентът на Европейската комисия Маргаритис Шинас и главният дипломат на ЕС Жозеп Борел – ще пътуват до страните, от където идват мигрантите, за да „предотвратят риска собствените им граждани да попаднат в капана, поставен от беларуските власти, “, каза Фон дер Лайен.

Санкции за авиокомпаниите

Фон дер Лайен отбеляза, че ЕС „ще проучи налагането на санкции, включително чрез поставянето в черен списък на авиокомпании от трети страни, активни в трафика на хора“.

Заедно с органите на ООН, ЕС също така ще проучи и как да предотврати хуманитарна криза в граничната зона.

Това повтори и европейският комисар по вътрешните работи Илва Йохансон, която каза, че „спешният приоритет на ЕС  е да изключи доставките, идващи към летище Минск“.

Идеята беше предложена за първи път преди лятото от Литва, чийто външен министър Габриелиус Ландсбергис потвърди пред EURACTIV през юли, че официални структури, като авиокомпании и туристически агенции, участват в организиран трафик на хора през Беларус.

„Участието в трафик на хора е незаконно навсякъде – и ако можем да проследим кой го извършва, особено ако това е официален орган, той може да бъде подложен на санкции“, коментира тогава Ландсбергис.

В телефонен разговор с Борел в понеделник, Ландсбергис призова обхвата на санкциите да бъде разширен и срещу летищата в Беларус.

„Всички авиокомпании по света трябва да разберат, че си сътрудничат с престъпен режим, като летят до Беларус“, каза той.

Предишен кръг от санкции, наложен през юни, засегна ключовите сектори на страната – калий, петрол и тютюн. В момента санкциите на ЕС са насочени към 166 служители на беларуския режим, включително Лукашенко и двама от синовете му.

„Няма да се поколебаем, ако е необходимо, да приемем санкции срещу компании и държави, които са използвани от контрабандисти“, предупреди Борел още в средата на октомври.

„На мигрантите са осигурени визи, а самолет е готов да ги транспортира до Минск, откъдето са доведени до границите на Литва, Латвия и Полша“, посочи той.

До момента държавите-членки бяха предпазливи да предприемат следващи действия.

Подготвя се пети пакет от санкции, като по-конкретни предложения вероятно ще бъдат представени на министъра на външните работи на ЕС на редовното заседание следващата седмица.

Гранична стена?

Междувременно Германия, която като съсед на Полша отчита рязко нарастване на мигрантите, влизащи от Беларус през източната ѝ граница, призова ЕС да предприеме действия в посока спиране на потока мигранти от Беларус.

Според германските власти, само през октомври броят им е бил близо 5000. Правителството в Берлин е отговорило със засилване на граничния контрол и разполагане на допълнителни полицаи.

„Полша или Германия не могат да се справят с това сами“, каза служебният вътрешен министър Хорст Зеехофер пред Bild, призовавайки страните-членки да се обединят.

„Трябва да помогнем на полското правителство да защити външната си граница. Това всъщност би била задача на Европейската комисия. Призовавам я да вземе мерки“, подчерта той.

Зеехофер също така повтори предишните си коментари, че подкрепя решението на Полша да построи гранична стена.

През октомври 12 държави-членки на ЕС поискаха от Брюксел да плати за изграждането на стени за предотвратяване на влизането на нелегални мигранти в блока. Настоящият шенгенски граничен кодекс на ЕС обаче понастоящем не предвижда физическа бариера като мярка за защита на външните граници на ЕС.

Брюксел досега е отбягвал финансирането на граничните стени за държавите-членки, настоявайки, че сегашната правна рамка му позволява да използва средства от бюджета на ЕС само за системи за управление на границите.