Фирма е спечелила търг за коли на МВР, без да каже какво ще достави

Автомобилите VW Tiguan от поръчката на 27.03.2017 са доставени от фирма, специализирана в доставките на банков софтуер.

Има сериозни съмнения за нарушения при още една голяма поръчка за покупка на високопроходими автомобили с европейски пари от МВР, разкрива разследващата неправителствена организация “Антикорупционен фонд“.

В началото на февруари Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) препоръча България да върне 6 милиона евро за купените 290 залежали китайски джипове, които са сглобени във фалиралата фабрика на Гриша Ганчев край Ловеч. Сега се оказва, че има проблем и покупката на още 51 автомобила.

Вътрешното министерство е използвало европейските пари за купуване на залежали в складовете коли, вместо нови. Плюс това купените превозни средства не са и с особено висока проходимост. Проверката на ОЛАФ по първия случай започна през юли 2018 г. след сигнал за измама и присвояване на средства.

Сега разследващата неправителствена организация “Антикорупционен фонд” призова във вторник МВР и Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) да публикуват цялата документация за спешната финансова помощ от Европейската комисия и свързаните с нея обществени поръчки.

Фондът е установил, че са занижени критериите и са открити нарушения при две поръчки за купуване на автомобили от 2017 г. по пакет “Спешна помощ” от ЕК. Парите са били предназначени за опазване на границите на общността.

Сделките

Първата обществена поръчка е обявена на 2 март 2017 г. Тя е за покупка на 290 автомобила с повишена проходимост за нуждите на полицията, която вече е проверена от ОЛАФ. Заради този случай ГЕРБ реши да атакува президента Румен Радев, тъй като поръчката е проведена от назначеното от него служебно правителство. Президентът напомня, че окончателният договор е сключен от правителството на ГЕРБ година след това.

“Антикорупционният фонд“ алармира за друг проблемен случай. На 27 март 2017 г. са обявени две поръчки за нови 121 високопроходими автомобила. Общата стойност на търга в 6,1 млн. лв. без ДДС., като поръчката е разделена на две позиции – 51 коли за националната полиция и 70 коли за граничната. По първата печели фирмата “Асебо” ЕООД, която няма опит в доставка на автомобили и се занимава с банков софтуер. По втората е сключен договор с “Мото Пфое”.

В условията на поръчката не е било заложено изискване за предишен опит на изпълнителите. Изисква се автомобилите да са нови, но не е посочена след коя година най-рано трябва да са произведени. В условията е посочено още, че цената ще има 60% тежест при избор на изпълнителя. Това означава, че ще спечели евтината, а не качествената кола.

Не каза нищо и пак спечели

Фирмата “Асебо“ дори не е казал какви коли ще достави и въпреки това е избрана.

“Рядко сме попадали на такава обществена поръчка, в която на практика доставчикът не казва нито каква марка автомобил ще достави, нито какъв модел”, коментира разследващата организация.

При нормална, а не “спешна” обществена поръчка, такъв участник трудно би спечелил, но в случая МВР е пропуснало да запише иначе традиционното за подобни търгове изискване за опит в предходни доставки на подобни автомобили.

Поръчките са подписани от шефа на специализираната дирекция Георги Балабанов и са съгласувани от още четирима души от МВР. Един от тях е настоящият министър Христо Терзийски.

Изгубени в превода

Неправителствената организация открива и “грешки в превода”. Споразумението за финансиране между ЕК и МВР е налично само на английски език, където е употребен термина “all-terrain vehicles” или на български – за всякакъв терен. Този термин обаче не отговаря на изискванията на Комисията, защото в случая би трябвало да се ползва “off-road vehicle”.

Фондът е изпратил анализите и заключенията си на директора на ОЛАФ, откъдето на 1 февруари пристигна препоръка за финансова санкция към МВР заради подмяна на спецификациите на автомобилите с по-ниски и съмнения за злоупотреба със служебно положение при проведените обществени поръчки.

“Виждаме голям обществен интерес, но и силно политизиране на темата в предизборната кампания. Факт е, че с покупката на по-нисък клас автомобили не са защитени интересите нито на българските, нито на европейските граждани за надеждна охрана на външните граници на ЕС. Само след установяване на конкретните нарушения и след преглед на цялата свързана документация може да се спре спекулирането и бягането от отговорност, което виждаме в момента”, коментираха разследващите от Антикорупционния фонд.