Човешка грешка остава водещата версия за трагедията на „Струма“

Ужасяващата катастрофа стана в малките часове на 23 ноември в района на село Боснек на АМ "Струма". [EPA-EFE/VASSIL DONEV]

Българските власти категорично отричат версията, че интензивният пожар в катастрофиралия на „Струма“ автобус е предизвикан от туби с гориво, които македонските пътните са пренасяли от Турция, където е по-евтино. Отхвърлена е версията и че става дума за атентат. „Водеща и основна версия се очертава тази за човешка грешка“, посочи на специален брифинг по темата зам.-главният прокурор Борислав Сарафов, който е и шеф на националното следствие.

Сарафов обясни, че движението в този пътен участък е зле организирано. „Мантинелата, на която се е нанизал автобусът, не само не е полезна, но е опасна за движението и е способствала за настъпване на инцидента“, посочи той. И допълни, че ще се изследва „дали ако е имало човешка грешка, за нея е способствала лошата организация на движението“ – маркировката и сигнализацията на пътя. Следователят Мариан Маринов посочи, че има спирачен път, шофьорът е реагирал, явно е възприел мантинелата. „Предполага се от ситуацията, че е изпаднал в заблуда“, допълни следователят, който е част от 9-членния екип, водещ разследването. По казуса работят трима прокурори и шестима следователи.

„Доста спекулативни теории циркулират, много експерти и псевдоексперти обикалят медиите, 15-20 души поне са представени като очевидци, а всъщност очевидци няма нито един“, подчерта Сарафов.

Той обясни още, че са разпитани двама от пътуващите в автобуса. Те са били будни по време на инцидента. „Показанията им са точни, припокриват се напълно, приемаме ги за достоверни и коректни“, каза Сарафов. И допълни, че в момента се разпитват още двама от пострадалите.

Вече са готови аутопсиите на загиналите. Те показват, че са загинали основно от задушаване следствие на пожара, а не от травми от катастрофата или от разкъсвания от взрив. Хората са били живи към момента на пожара, защото имат сажди в дихателните пътища, посочи зам.-главният прокурор.

Комплексна експертиза трябва да отговори на въпросите защо автобусът е напуснал траекторията си, защо се е стигнало до интензивния пожар и фаталния изход.

„Тиражират се версии, че са пренасяли туби с гориво. Тази версия е изследвана и категорично отхвърлена. Намерени са 3 туби. В тях има само остатъци от нафта, горивото, което използва автобусът, не са били пълни, не са се възпламенили, не е пожарът от тях. Няма находки на бензин или други запалителни материали освен обичайните за един автобус – гориво и масло“, каза Сарафов.

И продължи, че е изследвана и отхвърляна и версията за терористичен акт. Няма данни и за взрив. Свидетелите, работници в близката кариера, са чули изключително силния удар в мантинелата на островното пространство. „Взрив не е имало, имало е само интензивно горене. Това са първоначалните данни на пожаротехническата и автотехническата експертиза, съпоставени с данните от показанията, включително на пострадалите“, каза Сарафов.

Говорителката на главния прокурор Сийка Милева разказа, че в „Пирогов“ се е срещнала с всички оцелели. Един от тях й разказал как счупил задното стъкло на автобуса и как са се спасили 8 души. Милева го поправила, че оцелелите са 7, но той настоял, че са се спасили 8. Това казал и при разпита си с преводач.

„При огледа се намериха 44 трупа. Оттук идва и простата математика. По данни разполагаме, че са пътували 52 пътника. В Болница са 7, остава голямата загадка къде е осмото лица. Работим по тази версия, може да се касае и да недобър спомен“, посочи Милева.

Сарафов допълни, че е възможно и някой от пътниците да се е прекачил в друг от автобусите на фирмата, пътували заедно.

Предстои да се изясни и кой от българските митнически власти е пропуснал автобуса през границата и ако е имало нарушения, ще му се търси отговорност.

Утре следовател и прокурор ще заминат за Скопие, за да занесат лично молбата за правна помощ и да получат ДНК профилите от роднини на пострадалите. „След получаването можем да съпоставим и по този начин можем да идентифицираме имената на жертвите и да освободим телата“, обясни Сарафов. В молбата за правна помощ има и въпроси за това какви са разрешителните на автобуса, техническата му годност, регистрацията му.

Върховната административна прокуратура пък започва проверки на пътната сигнализация и маркировката на магистралите и първокласните пътища в страната. В нея ще участват български и международни експерти и експерти от неправителствения сектор, обясни Милева. Ако се съберат данни за престъпление или нарушения, ще се търси отговорност от виновните длъжностни лица.